تحلیل بازار امروز 18 آبان

تحلیل بازار امروز 18 آبان

تحلیل بازار امروز 18 آبان

1) نوسان روزانه بازار افزایش پیدا کرده است و امروز نیز مثل روز گذشته حداقل و حداکثر قیمت روزانه اکثر نمادها فاصله ی زیادی با هم داشت. به قول تکنیکالیست هایی که کندل ها را تحلیل می کنند، شاهد کندل هایی با بدنه ی بلند یا با سایه بلند بودیم. در روزهایی مثل امروز که بازار منفی به مثبت می شود این نوسان بالا به مذاق بازار خوش می آید اما اگر برعکسش اصلا خوشایند نیست.

یکی دیگر از ویژگی ها بازار نوسانی، حاکم شدن تابلو بر تصمیم گیری سهامداران در خرید، فروش یا نگهداری نمادها است. مباحثی مثل اینکه فلان سهم لیدر است نیز در اینگونه روزها بیشتر مطرح می شود.

2) از لیدری در بازار گفتیم بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم. امروز بازار به شدت روی چند نماد می چرخید. در واقع وقتی به ارزش معاملات خرد نگاه می کنیم شاهد آن هستیم که از 5400 میلیارد تومن، درصد بالایی به چند نماد اول مثل شتران، خگستر و غیره اختصاص دارد. زمانی که بازار از چشم انداز کوتاه مدت مطمئن نیست معمولا سعی می کند در نماد یا سهمی سرمایه گذاری کند که نتیجه اش زود مشخص می شود. به همین دلیل ملاحظه می کنیم که هر چقدر وزن ارزش معاملات در نمادی بالاتر باشد، تمایل تریدرها به آن سمت بیشتر می شود.

3) بانک مرکزی در حال گرانفروشی سلف سکه است و متاسفانه خریدارانی روز گذشته و امروز اقدام به خرید سلف سکه در قیمتی بالاتر از سکه نقد کرده اند. البته شاید بانک مرکزی بگوید من در دامنه قیمت مجاز و در بالاترین قیمتی که خریدار وجود دارد، در حال فروش هستم و کار اشتباهی نمی کنم. به همین دلیل این خریداران هستند که باید حواسشان باشد. برای خرید این سکه هایی که قرار است شش ماه دیگر تحویل داده شود، حداکثر قیمت مناسب در مقطع فعلی، 5 درصد زیر قیمت گواهی سکه است و نه بالاتر. در غیر اینصورت ممکن است در کوتاه مدت متحمل ضرر و زیان بشوند.

4) یکی از مهمترین اخباری که می تواند در هفته های پیش رو به بازار کمک کند یا شاید آن را اذیت کند، نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع است. سال گذشته برای نرخ گاز خوراک پتروشیمی سقف 5 هزار تومنی برای هر مترمکعب و برای نرخ گاز سوخت برخی صنایع انرژی بر مانند فولاد سقف 2 هزار تومانی برای هر مترمکعب در نظر گرفته شد. البته پیشنهاد اولیه سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال 1401 عددی بالاتر بود. امسال اگر نرخ گاز خوراک و سوخت در همین حد تثبیت شود، می تواند بخش مهمی از نگرانی های سهامداران را برطرف کند و موجب رونق در بازار شود.

در صورتی که نرخ گاز کمتر از بودجه امسال در نظر گرفته شود، می تواند زمینه برای بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به بورس شود و روند افزایشی ایجاد کند. در صورتی که اشتباه سال گذشته تکرار شود هم که تکلیف معلوم است. امیدواریم هر چه سریعتر این ابهام برطرف شود و با سیاست درستی از سوی دولت، اشتباه وحشتناک سال گذشته تکرار نشود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد