تحلیل بازار امروز 29 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 29 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 29 فروردین 1402

مرز 20 هزار میلیارد تومان

1) امروز ارزش معاملات خرد به مرز 20 هزار میلیارد تومان رسید. این یعنی تقریبا نسبت ارزش معاملات خرد روزانه به 2 درصد رسیده است. در پاییز این نسبت به کمتر از نیم درصد افت کرده بود و در زمستان که بازار کمی جان گرفته بود این نسبت به حدود یک درصد رسید.

ارزش معاملات خرد 2 درصدی نسبت به کل ارزش بازار بورس بسیار شرایط رونقی و پر جنب و جوش را نشان می دهد. سهام شناور بورس ایران حدود 20 درصد است و این حجم از ارزش معاملات خرد نشان می دهد، تقریبا 10 درصد سهام شناور بورس ایران هر روز در حال چرخش است. احتمالا ارزش معاملات خرد و همچنین نسبت آن به ارزش کل بازار در روزهای آتی رشد پیدا کند و رونق فعلی بیشتر نیز شود.

سندروم رنج بی قرار

2) عده از تریدهای بورس ایران در هفته تقریبا دوبار رنج مثبت و منفی می کشند. منظور از تریدر کسانی نیست که این سمت را کارگزاری ها دارند و به اصطلاح پشت استیشن می نشیند، بلکه منظور کسانی است که معاملات روزانه انجام می دهند و کمتر سرمایه گذار هستند. اصلا این چه فازی است که حتما باید کل پرتفو نقد و سهم کنیم. از طرف دیگر چرا حتما باید با رنج مثبت و منفی خرید و فروش کنیم.

این هفته این قسمت از بورسی ها حداقل دو بار خرید رو به بالا انجام داده اند و دوبار هم فروش رو به پایین. امروز فکر می کنم هم دو تجربه داشتند. خبری نیست اینقدر بی قرار نکنید

رشد دیزلی

3) گروه حمل و نقل به طور کلی در حال رشد است. حکشتی و نمادهای خدمات بندری تحت تاثیر افزایش سودآوری ناشی از رشد قیمت دلار هستند و مجددا روند رشدی در پیش گرفته اند. البته داستان حکشتی فقط محدود به رشد نرخ ارز نیست و کماکان عملیات کانتری قوی را توانسته حفظ کند و اتفاقا امروز سود زیرمجموعه ها را کدال کرد و سود 22 هزار میلیارد تومانی در زیرمجموعه ها گزارش کرده.

در بخش ریلی نیز به دلیل در پیش بودن رشد نرخ حمل، نمادهای مختلف ریلی نیز موج رشدی برداشته اند. کلا هر چیزی در یکسال گذشته به دیزل و مازوت مربوط بوده، بازده خوبی داده است. آن از تولیدکنندگان ماشین های سنگین و نیمه سنگین، این هم شرکت های حمل و نقل. به نظر می رسد راز رشد این بخش از اقتصاد در چند سال اخیر، سوخت دیزلی ارزان بوده. البته بازهم داستان حکشتی متفاوت است.

وزیر رفتنی

4) وعده های فاطمی امین به حدی رسیده است که اگر نرود و بماند و این کارها را بکند، احتمالا شش ماه بعد هیچ کالایی پیدا نشود. کلا به خاطر صندلی در حال پیش فروش کردن کل تولید کارخانه ها در همه صنایع است و احتمالا درصد توقف تولید و ورشکستگی با این وعده ها افزایش شدید داشته باشد. اگر نماینده های مجلس شکی در مورد استیضاح ایشان داشتند، با این وعده ها باید به یقین رسیده باشند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد