تحلیل بازار امروز 21آبان1401

تحلیل بازار امروز 21آبان1401

تحلیل بازار امروز 21آبان1401

1) بعد از آزاد شدن فنر در نمادهای بزرگ و شاخص ساز که باسرعت بالایی موجب رشد شاخص کل شد. تعادل بین قدرت خریدار و فروشنده ی این نمادهای بزرگ ایجاد شده است. به همین دلیل در روز جاری و چهارشنبه گذشته، نمادهای کوچک و متوسط بیشتر مورد توجه بودند و شاخص هم وزن عقب ماندگی خودش نسبت به شاخص کل را تاحدود زیادی جبران کرد. امروز ارزش معاملات خرد نسبت به چند روز اخیر افت کرد و در نهایت 4400 میلیارد تومان ثبت شد. بازهم بازار نوسانی بود ولی نوسان کمتر شد و همچنین برخلاف چهارشنبه خیلی از منفی به مثبت نبود و بیشتر حالت تعادلی داشت.

2) در مورد شرکت های صادراتی همیشه یک سوال ذهن سهامداران بورسی را درگیر می کند. تاثیر دلار بر قیمت سهم این شرکت ها بیشتر است یا تاثیر قیمت های جهانی؟ با اینکه در بسیاری موارد تاثیر نرخ رشد قیمت های جهانی بر درآمد و سود شرکت های صادراتی بیشتر است، اما بازار به افزایش نرخ دلار وزن بیشتری می دهد و با رشد دلار است که قیمت سهم ها را بهتر رو بالا می خرد. البته در تحلیل بنیادی و تحلیل حساسیت نسبت به این دو متغیر، شرایط شرکت های مختلف و صنایع مختلف صادراتی متفاوت است .

فارغ از نتیجه بنیادی، بازار همواره به رشد دلار در شرکت های صادراتی اهمیت بیشتری داده است. در بلندمدت قطعا متغیری که تاثیر بیشتر بر درآمد و سود شرکت ها دارد، بر قیمت نیز بیشتر تاثیر می گذارد ولی حداقل در کوتاه مدت قیمت سهم ها با دلار بیشتر نوسان می کنند تا قیمت جهانی. لذا امروز که قیمت جهانی فلزات افزایشی بود و انتظار مثبت بیشتر در این گروه می رفت، با توجه به ثبات در قیمت دلار، انتظارات برآورده نشد.

3) قیمت گاز خوراک و گاز سوخت در بودجه افزایش پیدا نمی کند. تلاش سازمان بورس و شرکت های درگیر بر این بود که یا فرمول تغییر پیدا کند و هاب های مصرف کننده ی اروپایی از آن حذف شود یا برای شرکت های خاص مثل تولیدکننده های متانول تخفیف در نظر گرفته شود. به نظر می رسد فعلا در بودجه پیشنهادی سازمان برنامه این اتفاق نیافته و کماکان با همون فرمول سابق و سقف 5 هزار تومان برای گاز خوراک و 2 هزار تومان برای گاز سوخت صنایع انرژی بر، بودجه به هیات دولت و در نهایت مجلس می رود. شاید در مجلس فرجی حاصل شد.

4) در روزهای آتی احتمالا شرایط بورس کالا و رقابت برای خرید کالاهای مختلف خصوصا در محصولات فولادی و محصولات پتروشیمی پلیمری و الفینی در نوسان قیمت سهام شرکت های تولید کننده ی اینگونه کالاها اهمیت پیدا خواهد کرد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد