تحلیل بازار امروز 19بهمن

تحلیل بازار امروز 19بهمن

تحلیل بازار امروز 19بهمن

1) متاسفانه رونق نسبی که در بازار در حال شکل گیری بود تکمیل نشد و علی رغم اینکه امروز تعداد زیادی نماد مثبت بودند و علی رغم اینکه متغیرهای بنیادی خرد و کلان نوید چشم انداز مثبت از بازار را نشان می دهد، اما ارزش معاملات خرد به 4500 میلیارد تومان و همچنین افت تعداد کد فعال به حدود 150 هزار کد نشان می دهد که فعلا نباید انتظار رونق و معاملات پر نشاط را نداشت.

البته مدل معاملات جوری نیست که بگوییم هیچ فعل و انفعالی ندارد اما آن اشتیاق برای سهامداری وجود ندارد. بیشتر شاهد خرید سهام توسط سهامداران ارزشی بلندمدت هستیم که می دانیم خیلی هیجان مثبت به کار نمی دهند.

2) این هفته بانک مرکزی مجددا یکی از آن تزریق های سنگین پول به سیستم بانکی را انجام داد و در حدود 24 هزار میلیارد تومان اضافی در قالب قراردادهای بازخرید در اختیار بانک ها قرارداد. به این ترتیب مانده ی پولی که بانک مرکزی به این شکل در اختیار بانک ها با نرخ 21 درصد قرار داد به بیشترین مقدار خود از زمان شروع رسید و بیش از 133 هزار میلیارد تومان پول به شکل ریپو در اختیار بانک ها قرار گرفت.

بهمن ماه سومین ماهی است که بانک مرکزی سیاست انبساطی در پیش گرفته و با تزریق سعی در تسهیل پولی دارد. از ابتدای آذر تا 17 بهمن بانک مرکزی 58 هزار میلیارد تومان منابع پولی به شکل ریپو به بانک ها تزریق کرده که نتیجه ی آن را در کنترل نرخ بهره و افت نسبی آن شاهد هستیم. یکی از متغیرهای کلان به نفع بورس همین موضوع است. البته خوب فعلا کسی به این موضوع توجه نمی کند.

3) این هفته کمترین مقدار عرضه ی ارز در سامانه نیما در چند سال اخیر را تجربه کردیم. در بهترین روز 374 میلیون دلار عرضه شد و البته تقاضا برای این ارزها به گونه بود که عمده ی آن خریداری شد. بسیاری معتقد هستند هفته ی آینده روش عرضه توسط شرکت های مختلف تغییر خواهد کرد و همین باعث شده صادرکننده ها فعلا عجله ای برای عرضه نداشته باشند تا سازوکار عرضه مشخص شود.

این آخر هفته یا هفته ی آینده سازوکار جدید عرضه ارز صادرکنندگان به صورت حواله مشخص خواهد شد. البته ممکن است باز هم تاخیر بوجود بیاد اما وضعیت عرضه ی در سامانه نیما به سمتی در حرکت است که بعضی متقاضیان به هر نرخی شده می خواهند ارز تامین کنند. نرخ های رقابتی در سامانه به حدود 40 هزار تومان برای هر دلار نیز رسیده است.

4) یکی از قوانینی که برای تشویق سرمایه گذاری در سال جاری در بودجه در نظر گرفته شد، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته بود. بسیاری از شرکت ها امسال اقدام به افزایش سرمایه از محل انباشته نموده اند و اگر همین الان هم در بازار بچرخیم شرکت های زیادی را می بینیم که یا در حال رفتن به مجمع هستند یا از مجمع افزایش سرمایه در حال برگشت هستند.

قوانین تشویقی برای سرمایه گذاری باعث تقویت بنیه شرکت ها می شود و در بلندمدت باعث ایجاد ارزش افزوده در شرکت ها می شود. علی رغم همه ی سومدیریت ها، منابع مالی ناشی از افزایش سرمایه در بسیاری از شرکت ها به گونه ای هزینه می شود که ارزش افزوده ی آتی خوبی ایجاد می کند. مخاطب هایی که تمایل به سرمایه گذاری بلندمدت دارند، می توانند از فرصت سرمایه گذاری در اینگونه شرکت ها که در حال اجرای طرح های توسعه یا توسعه ی فعالیت هستند استفاده کنند و به نیت سهامداری خودشان برسند.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد