تحلیل بازار امروز 1اسفند1401

تحلیل بازار امروز 1اسفند1401

تحلیل بازار امروز 1اسفند1401

1) خوب دلیل تحرک خفیف روز گذشته و مثبت قوی امروز مشخص شد. نرخ 28500 برای صادرکنندگان کنار گذاشته شد و بازار مبادله ای جدید از فردا راه اندازی می شود. بازار متشکل ارزی هم جمع شد. در بورس هم به هوای این تغییر قابل اهمیت از صبح شاهد قدرت خریداران بودیم و بعد از مدتی در جا حرکت مثبت قوی در بازار داشتیم.

به نظر می رسد با این روندی که از دیروز شروع شد شاخص بتواند حتی بالاتر از سقف اخیر 1700 را هم تجربه کند. البته باید منتظر سازوکار بازار جدید ارز بمانیم و همچنین روند دلار آزاد در پی تصمیمات جدید می تواند برا عملکرد بازار سهام تاثیرگذار باشد. همزمانی روند فعلی با انتشار گزارش های عملکرد بهمن ما هم می تواند پتانسیل رشد در برخی سهم ها را بالاتر ببرد. ارزش معاملات خرد هم بعد از چند وقت رشد و به 7600 میلیارد تومان رسید.

2) بخواهم یک پیش بینی کمی جسورانه در مورد دلار آزاد ارائه کنم و امیدوار باشم که سازوکار بازار جدید ارز صادرکنندگان خوب عمل کند، باید بگویم دلار فعلا در همین سقف حدودی 50 هزار تومان آرام خواهد گرفت. اگر واقعا سازوکار جدید بتواند عرضه ارز برای صادرکنندگان را مطلوب کند و تقاضا نیز کمی کنترل شود، نرخ دلار آزاد فعلا در همین حدود سقف تشکیل خواهد داد و احتمالا برای مدتی شاهد رکورد زنی های جدید نباشیم.

معمولا در روندهایی که اخلال در سیستم عرضه به طول کامل برطرف نمی شود، اصلاح ها در حدود 10 درصد اتفاق می افتد. اگر دلار در محدوده ی 45 تا 50 هزار تومان نوسان کند، می تواند محرکی برای حرکت بورس به سمت عدد 2200 تعادل در شاخص کل باشد. البته بدون اقبال عمومی این روند زمانبر خواهد بود. این یک تحلیل احتمالی است و اتفاقات متنوع می تواند منجر به عدم تحقق آن شود.

3) لیدر رشد فعلی مشخص است، فلزات، پتروشیمی و بقیه ی شرکت های صادراتی. به محض اینکه صف های این گروه ها بدون عرضه ماند، تقاضای انباشته به سایر سهم های بازار نیز تسری پیدا کرد. البته واقعا شرایط بازار از نظر بنیادی در شرایطی است که تعداد سهام عرضه بسیار قابل توجه است. اما باید توجه داشت اگر اقبال عمومی برای خرید سهام بوجود نیاید که اتفاقا احتمالش در روزهای آتی بالاست، این حرکت دسته جمعی متوقف خواهد شد. لذا اگر سهمی را می خریم داغی اش دستمان نماند.

4) آیا ممکن است ورق برگرد؟ چه ورقی؟ یک تصوری در بین مردم و حتی فعالان هر روز بورس وجود دارد که سیاست های دولت و مجلس و غیره به گونه ای است که جذابیت سرمایه گذاری در بورس نسبت به سایر بازارها کمتر است، خصوصا اگر ریسک های کلی کشور را به کار اضافه کنیم.

حالا تصمیماتی در حال اتخاذ است که اگر واقعا همه آنها طبق شنیده ها باشد، می تواند گفت ورق به گونه بر می گردد که این تصور باطل شود. کاهش مالیات نقل و انتقال سهام، معافیت مالیات بر عایدی ناشی از سرمایه گذاری در سهام، کاهش نرخ خوراک پتروشیمی و نرخ گاز سوخت در بودجه، بازآرایی بازار ارز صادراتی، بهبود نرخ های پایه ی بورس کالا و تصمیمات دیگری که کمی امیدواری ایجاد کرده شاید مسیر اشتباه دو سال و نیم گذشته اصلاح شود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد