تحلیل بازار امروز 5 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 5 شهریور 1402

تحلیل بازار امروز 5 شهریور 1402

افزایش ارزش معاملات

دومین روز هفته با مثبت یکپارچه‌تری همراه بود. البته در شروع زمان معاملات شاهد هنگ کردن برخی از سامانه‌های معاملاتی بودیم اما در ادامه با رفع مشکل آنها مثبت بازار و ارزش معاملات رشد قابل توجهی کرد. علی رغم عرضه‌ی صف‌های خرید عمده، بازهم بازار به نسبت خوب بسته شد و می‌توان امیدوار بود برگشت فعلی ادامه‌دار باشد. ارزش معاملات خرد امروز به 7800 میلیارد تومان رسید و این عدد مدت‌ها بود که در بازار تجربه نشده بود. ارزش معاملات آپشن‌ها هم رشد قابل‌توجهی کرد و به 200 میلیارد تومان رسید. در مجموع می‌توان گفت اگر خبر یا تصمیم زشتی بر صورت بازار انداخته نشود، این جو رونقی نصفه و نیمه ادامه داشته باشد.

بازار سخت

بورس ایران برای معاملات مستقیم واقعا سخت شده است. ابزارها بسیار متنوع شده و با حضور آپشن‌ها، صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های قابل‌معامله دیگر ترید مثل گذشته راحت نیست. در گذشته وقتی یک موج یا روند شکل می‌گرفت تقریبا اکثر فعالان روزانه‌ی بازار تصمیمات مشابهی می‌گرفتند. اما الان تنوع ابزارها باعث شده است چه در خرید و چه در فروش نتوان به سهولت معامله کرد. این جو به مرور سرمایه‌گذاران را به سه جهت سوق می‌دهد. یا باید بسیار حرفه‌ای‌تر به این بازار نگاه کرد، یا باید سراغ سرمایه‌گذاری غیرفعال رفت و یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب کرد. وگرنه احتمالا در این رد و بدل شدن ریسک‌ها و بازده‌ها، محل تامین بازده دیگران خواهیم بود.

سیگنال تصمیمات در مقابل محتوای تصمیمات

تحلیل‌گران اقتصاد کلان به خصوص آن‌هایی که سیاست‌های مالی را دنبال می‌کنند، می‌دانند روند تصمیمات دولت به گونه‌ای بوده که اساسا به ضرر حاشیه سود شرکت‌ها، خصوصا شرکت‌های بزرگ تمام شده‌است. به‌همین‌دلیل هم است که شاهد افت قابل‌توجه حاشیه سود مجموع شرکت‌های بورسی در ایران هستیم. در حالی که بورس تقریبا کامودیتی محور ایران نباید در بلندمدت نوسان حاشیه سود خاصی داشته باشد.

در حال حاضر، بسیاری منتظر تغییر رویکرد در دولت هستند. به نظر می‌رسید بورس و سرمایه‌گذاران بیش از عدد و رقم، به دنبال سینگال از دولت هستند. در واقع دولت تا امروز نشان داده نه از منافع خودش می‌گذرد و نه از منافع خریداران محصولات شرکت‌ها و با تصمیماتش و کششی که در این دو سوی ذینفعان ایجاد کرده، در حال پاره کردن صنایع است. بسیاری معتقد هستند هر گونه تغییر در این رویکرد می تواند امیدواری ایجاد کند و جو تشنج را در بازار کاهش دهد.

ادامه ی ماجرا

بورس تحت تاثیر بی‌شمار متغیر است و این متغیرها از ریز و درشت می‌توانند تغییرات شدید داشته باشند و در نتیجه بورس را تحت تاثیر قرار دهند. به نظر می‌رسد برگشت فعلی کماکان بتواند ادامه پیدا کند و حتی اگر این برگشت همراه با کمی عقلانیت در تصمیمات باشد، می‌تواند مقصدی برای بخشی از پول‌های نوسان‌گیر جامعه باشد. این مفروضات، مفروضات سنگینی است. پیش‌بینی ما مبنی بر ادامه روند برگشت در بازار است اما انتظار بازده بسیار بالا از بازار نداریم. چرا که مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار کماکان در حالت ثبات قرار دارند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید