آموزش صندوق های سرمایه گذاری

آموزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شناخته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری بر روی این ابزارها می‌توانیم بازده مطلوبی را در قیاس ریسک قابل قبول، به‌ دست آوریم.  

صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

صندوق‌های سرمایه‌گذاری (Investment Fund) به‌عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دارایی‌های سرمایه‌پذیر شناخته می‌شوند. با استفاده از این ابزار افرادی که فاقد دانش و تخصص مالی کافی هستند، می‌توانند به کسب سود در بازار مورد نظرشان بپردازند. معمولا این صندوق‌ها با توجه به ساختار ویژه‌ای که دارند (در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم) می‌توانند همواره بازده مطلوبی را در کنار ریسک قابل قبول، نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند.

در ادامه به بررسی کامل این ابزار پرداخته و با آن آشنا خواهیم شد. پس در ادامه با فردانامه برای بررسی این ابزار همراه باشید.

using a chellphone and a laptop at the same time
آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

فعالیت اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمع‌آوری منابع افراد اعم از حقیقی و حقوقی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در دارایی‌های سرمایه‌پذیر مختلف است. این‌که صندوق‌ها در چه نوعی از دارایی‌ سرمایه‌گذاری می‌کنند بستگی به اساسنامه و بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری (Investment Policy Statement) آن‌ها دارد.

برای مثال فعالیت سرمایه‌گذاری در برخی از صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری در سهام  خلاصه می‌شود. از این صندوق‌ها به‌عنوان صندوق‌های سهامی یاد می‌کنند. فعالیت برخی دیگر در سرمایه‌گذاری در یک کالای خاص خلاصه می‌شود. این دست از صندوق‌ها به‌عنوان صندوق‌های کالایی شناخته می‌شوند.

بررسی تاریخچه شکل‌گیری صندوق‌ها نشان می‌دهد که اولین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Fund) در سال ۱۹۲۴میلادی در آمریکا معرفی و تاسیس شده است؛ همچنین قدیمی‌ترین صندوق مشترک که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد، صندوق MFS’  Massachusetts Investors Trust است. این صندوق در سال ۱۹۲۴میلادی تاسیس شده است؛ همچنین اولین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF Investment Fund) نیز در سال  ۱۹۹۰میلادی در کانادا ایجاد شد.

تاریخچه شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران به روزهای پایانی سال 1386 بر می‌گردد. در این روزها شاهد پذیره‌نویسی صندوق‌ها بودیم و در نهایت در سال 1387 فعالیت این صندوق‌ها آغاز شد. ازجمله صندوق‌هایی که در این روزها فعالیت خود را آغاز کردند می‌توان به صندوق‌های سهم آشنا، خبرگان سهام، حافظ و پویا اشاره کرد.

معرفی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌ها را براساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. یک معیار برای دسته‌بندی صندوق‌ها، طبقه‌بندی آن‌ها براساس روش معامله آن‌ها است. بر این اساس صندوق‌ها به دو دسته قابل معامله در بورس (ETF) و صدور و ابطالی تقسیم‌بندی می‌شوند. صندوق‌های قابل معامله در بورس از این مزیت مهم برخوردارند که در تابلوی بورس درج شده و در آن معامله می‌شوند.

 بر این اساس این دسته از صندوق‌ها درجه نقدشوندگی بالایی داشته و به‌راحتی می‌توان به خریدوفروش آن‌ها پرداخت. در مقابل اما صندوق‌های صدور و ابطالی در بورس معامله نمی‌شوند و برای خرید واحدهای آن‌ها  (کوچک‌ترین جزء سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها) باید به سایت صندوق مراجعه کرد. به همین دلیل این صندوق‌ها از صندوق‌های قابل معامله در بورس از درجه نقدشوندگی کمتری برخوردارند.

شایان ذکر است که این پارامتر تاثیری بر عملکرد صندوق‌ها از نظر کسب بازده ندارد و تنها به فاکتور نقدشوندگی صندوق‌ها مرتبط است. روش دیگر طبقه‌بندی صندوق‌ها، تقسیم‌بندی آن‌ها براساس ترکیب دارایی‌های تحت مدیریت آن‌ها است.

 ازجمله مهمترین انواع صندوق‌ها براساس این نوع تقسیم‌بندی می‌توان به صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت، مختلط و کالایی اشاره کرد. حدنصاب‌های ‌سرمایه‌گذاری هر نوع دارایی موجود در این صندوق‌ها، توسط سازمان بورس تعیین و ابلاغ می‌شود. در ادامه به بررسی این صندوق‌ها می‌پردازیم.

آموزش قدم به قدم خرید واحدهای صندوق

همان‌طور که اشاره کردیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای نحوه خریدوفروش به دسته صندوق‌های صدور و ابطالی و قابل معامله در بورس تقسیم می‌شوند. خریدوفروش واحد صندوق‌های صدور و ابطالی از طریق سایت صندوق مربوطه صورت می‌گیرد؛ اما برای خرید واحد صندوق‌های قابل معامله در بورس باید روند زیر را طی کنیم.

  • قدم اول دریافت کد بورسی
  • انتخاب کارگزاری طرف قرارداد و ثبت‌نام در آن
  • انتخاب صندوق مناسب
  • جست‌وجوی نماد معاملاتی صندوق مربوطه و خرید واحدهای آن

معیارهای انتخاب صندوق

اگرچه که معیارها و شاخص‌هایی که برای انتخاب هر نوع صندوق بایستی به آن‌ها توجه کنیم، متفاوت و منحصربه‌فرد است؛ اما در ادامه به برخی از فاکتورهای مشترکی که در هنگام انتخاب صندوق باید به آن‌ها توجه داشته باشیم، اشاره خواهیم کرد.

  •  نقدشوندگی
  • ریسک صندوق
  • بازده صندوق
  • مدیریت صندوقپ

فاکتورهای مورد اشاره تنها برخی از مواردی هستند که در هنگام انتخاب صندوق باید به آن‌ها توجه کنیم و همان‌طور که اشاره کردیم در انتخاب هر نوع صندوق، باید فاکتورهای منحصربه‌فردی را بررسی نماییم. بنابراین انتخاب صندوق مناسب در میان انبوهی از صندوق‌های فعال در بازار سهام، نیازمند تخصص و دانش بالای مالی است.

استفاده از راهنمایی‌های مشاورین سرمایه‌گذاری در انتخاب نوع صندوق مناسب برای فرد مورد نظر و همچنین انتخاب بهترین صندوق در میان نوع صندوق پیشنهاد شده، یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان صندوق مناسب را انتخاب کرد. در صورتی که نیاز به راهنمایی در این زمینه دارید می‌توانید از خدمات مشاور سرمایه‌گذاری فردانامه استفاده کنید. 

با تکمیل فرم موجود در این لینک می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی  

شکل‌گیری و پیدایش صندوق‌ها یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در مسیر توسعه بازارهای مالی بوده است. وجود این ابزارها سبب می‌شده است که افراد بتوانند با کمترین دانش و تخصص مالی، به سرمایه‌گذاری در بازار مورد نظرشان بپردازند. استفاده از دانش متخصصین در مدیریت دارایی‌های خود‌، تسهیم هزینه، کارمزد اندک، نقدشوندگی و معافیت‌های مالیاتی مهم‌ترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. 

در نهایت امیدواریم که این مقاله در جهت آشنایی شما با این ابزار به شما کمک کند و مسیر دستیابی شما را به سودسازی بیشتری در بازارهای مالی هموار سازد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 3/5
آخرین مقالات