Pip calculation indicator scaled

اندیکاتور محاسبه پیپ

اندیکاتور محاسبه پیپ و همچنین در کل آشنا شدن با مفهوم پیپ و استفاده از آن در بازارهای جهانی می‌تواند تا حد زیادی معاملات شما را دستخوش تغییر کند. زیرا پیپ را می‌توان اساسی‌ترین پارامتر در محاسبه سیستم سود و زیان دانست که بدون آن قطعا امکان تعیین مقدار ریسک و مقدار سود و تعیین حد ضرر ممکن نیست.

در این مقاله از فردانامه ابتدا شما را با مفهوم پیپ آشنا کرده و سپس اندیکاتور محاسبه این واحد تغییرات در بازارهای جهانی را خدمت شما خوانندگان فردانامه معرفی خواهیم کرد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش بورس با فردانامه:

دوره مقدماتی تحلیل تکنیکال

دوره پیشرفته تحلیل تکنیکال

پیپ چیست؟

پیپ را باید کوچکترین واحد تحرکات قیمت در بازار دانست. در واقع کلمه پیپ (به انگلیسی Pip) مخفف عبارت Percentage in Point یا Price Interest Point می‌باشد. در واقع بسیاری از قیمت‌هایی که در فارکس مورد معامله قرار می‌گیرند از جمله جفت ارزها دارای اعداد اعشاری هستند و پیپ را می‌توان چهارمین عدد اعشاری در بسیاری از جفت ارزها دانست.

برای مثال اگر نگاهی به جفت ارز USD/CAD بیاندازیم. کوچکترین واحد حرکتی بازار برابر با 0.0001 خواهد بود و همین مقدار را یک پیپ در این جفت ارز می‌نامند. البته در این زمینه استثنا نیز وجود دارد برای مثال ارزهایی که در مقابل ین ژاپن قرار می‌گیرند معمولا دارای دو عدد اعشار هستند و در این شرایط 0.01 یک پیپ در نظر گرفته می‌شود.

همانطور که گفته شد مقدار سودآوری و یا زیان آوری بر حسب پیپ می‌شود. معامله‌گری که جفت ارزی EUR/USD را خریداری می‌کند با افزایش ارزش یورو در مقابل دلار سود خواهد کرد. برای مثال در نظر بگیرید این خرید در عدد 1.1013 انجام می‌گیرد و در قیمت 1.1843 از این معامله خارج می‌شود. اگر این دو مقدار را از هم کم کنیم به عدد 83 پیپی می‌رسیم که نشان می‌دهد این معامله‌گر مقدار 83 پیپ سود کرده است.

حال شاید این اعداد کوچک به نظر برسند اما به دلیل استفاده از اهرم در این بازار مقدار رقم وارد شده به معامله به اضافه اهرم در مقدار پیپ ضرب می‌شود و این مساله مقدار دقیق سود و زیان را مشخص می‌کند. حال توجه داشته باشید نکته بعدی تبدیل پیپ به دلار است که از فرمول زیر برای انجام این محاسبه استفاده می‌شود.

10000× (مقدار پیپ سود یا زیان / نرخ لحظه خروج از معامله) = مقدار دلار

توجه داشته باشید که در ارزهای مربوط به ین عدد 10000، باید به عدد 100 تغییر کند. این تنها استثناء بین تمام جفت ارزهاست. حالا توجه کنید که تفاوت در این وجود دارد که دلار ارز اول باشد یا دوم و این مساله در انجام محاسبات بسیار موثر است. محاسبه بالا برای ارزهایی انجام شد که دلار در پایه دوم قرار دارد. جفت ارزهایی مانندن EUR/USD از جمله این موارد به شمار می‌روند.

اندیکاتو محاسبه پیپ

حال بیایید به این مسئله بیندیشیم که اگر در حین معامله کردن معامله‌گر در محاسبه پیپ و تعیین حد ضرر و سود خود دچار اشتباه شود چه فرصت‌های معاملاتی یا حتی میزان سرمایه خود را می‌تواند از دست بدهد. در کنار این مساله بسیاری از معامله‌گران در ایجاد ارتباط بین پیپ و حجم پوزیشن و مقدار زیانی که در طی یک پوزیشن معاملاتی درگیر می‌کنند را نمی‌دانند و یا محاسبات دقیق آن را نمی‌دانند.

بنابراین در چنین شرایطی استفاده از اندیکاتوری مانند اندیکاتور محاسبه پیپ که بتواند به شکل اتوماتیک مقدار پیت مربوط به مقدار حد ضرر یا حد سود را مشخص کند چقدر معامله‌گران سریع‌تر می‌توانند به تنظیم مقدار پوزیشن خود اقدام نمایند.

باید توجه کنیم که سیستم معاملات در پلتفرم متاتریدر انجام می‌گیرند بنابراین ایجاد اندیکاتورهایی که بتوانند هم در قالب MT4 و هم در قالب MT5 کارکرد صحیحی را ایجاد بکنند از اهمیت بالایی برخوردار است. در بخش بعدی به نحوه راه‌اندازی این اندیکاتورها در سیستم‌های معاملاتی خواهیم پرداخت.

اندیکاتورهای مختلفی در اینترنت می‌توانید پیدا کنید که می‌توانند محاسبه مقدار پیپ پوزیشن را انجام دهند. باید توجه کنید که بعضی از آنها دقیق نیستند و بعضی دیگر نیز به راحتی قابل استفاده نیستند. بنابراین پیدا کردن اندیکاتوری که هم دقیق باشد و هم راحت اطلاعات موجود را در اختیار کاربر قرار دهد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین در پیاده‌سازی این اندیکاتورها توجه کنید که مقدار پیپ در جفت ارزهای مختلف متفاوت است و همین مساله می‌تواند اندیکاتورهای مختلف را به اشتباه و خطا بیاندازد. همچنین در بسیاری از این اندیکاتورها باید مقدار لات پوزیشنی که در پی معامله کردن آن هستید را نیز وارد کنید که این مساله با توجه به نوع اندیکاتور متفاوت است ولی معمولا از تنظیمات خود اندیکاتور می‌توانید این مقدار را وارد کنید.

اندیکاتور محاسبه پیپ

راه‌اندازی اندیکاتور در متاتریدر

توجه داشته باشید که بعد از دانلود کردن اندیکاتور حتما باید آن را به متاتریدر خود اضافه کنید. هم در مورد MT4 و هم MT5 از گزینه فایل (File)، گزینه Open Data Folder را انتخاب کنید. در این بخش صفحه‌ای از ویندوز باز می‌شود که در آن فولدرها و پوشه‌های مختلفی را می‌بینید. به داخل فولدری که با اسم و ویرایش نرم افزار شما یکسان است مراجعه کنید. به ترتیب برای دو پلتفرم اشاره شده گزینه‌های MQL4 و MQL5 را انتخاب کنید و در این بخش به داخل پوشه indicators بروید. کافی است فایلی که دانلود کرده‌اید را به داخل این فولدر اضافه کنید.

بدین ترتیب اندیکاتور شما به نرم افزار اضافه شده است. حال کافی است که یکبار نرم افزار خود را باز و بسته کنید تا اندیکاتور شما در بخش indicators و معمولا در بخش customs اضافه گردد. اسم اندیکاتور را در این لیست پیدا کنید و روی آن کلیک کنید که به نمودار اضافه شود.

اگر نخواهید نرم افزار را باز و بسته کنید می‌توانید با استفاده از منوی کشویی Navigator به زیر بخش اندیکاتور یا indicators بروید و روی آن کلیک کنید و گزینه Refresh را انتخاب کنید. بدین ترتیب اندیکاتور دلخواه شما به لیست اندیکاتورها اضافه خواهد شد و خواهید توانست مستقیما آن را به نمودار اضافه کنید.

وب‌سایت‌ها و ابزارهای کمکی

البته توجه کنید که در زمینه محاسبات پیپ اندیکاتورها و وب سایت‌های کمکی بسیاری وجود دارند که کار انجام محاسبات را سرعت می‌بخشند. برای مثال وب سایت babaypips.com از جمله وب سایت‌هایی است که با انتخاب جفت ارز و حتی وارد کردن مقدار ریسک معاملات و حد ضرر می‌تواند مقدار پوزیشن مجاز معاملاتی شما را محاسبه کند.

همچنین وب سایت‌های دیگری نیز وجود دارند که این امکان را می‌دهند که با وارد کردن قیمت و نقطه ورود، نقطه خروج و حجم معامله وارد شده و انتخاب جفت ارز بتوانید مقدار پیت معامله و همچنین مقدار سود و زیان ایجاد شده را در اختیار شما قرار دهد.

تحلیل تکنیکال: کلید موفقیت در بازار سهام

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم پیپ آشنا کنیم. هر معامله‌گری که در بازارهای جهانی و FOREX فعال است باید با این مفهوم به طور کامل آشنا باشد و محاسبات بر پایه آن را به طور کامل مسلط باشد. توجه داشته باشید که حرکات بازار بر حسب PIP یا پیپ اندازه‌گیری می‌شوند و همین مساله با توجه به مقدار حجم پوزیشنی که باز می‌کنید مقدار سود و زیان شما را مشخص می‌کند.

پیپ هر چند مفهوم ساده‌ایست اما درک آن و انجام صحیح محاسبات بر پایه پیپ از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و چه بسا اگر دید درستی نسبت به آن نداشته باشید در تعیین مقدار سود و زیان خود و تعیین مقدار ریسک پوزیشن معاملاتی خود دچار اشتباه خواهید شد.

اگر موضوع دیگری بود که راجع به پیپ مطرح نکردیم می‌توانید آن را با ما در وب سایت فردانامه در میان بگذارید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 2.5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید