تحلیل بازار امروز 24دی 1401

تحلیل بازار امروز 24دی 1401

تحلیل بازار امروز 24دی 1401

1) تا دو سه ماه پیش هر موقع ریسکی متوجه بازار می شد تا چند وقت بازار درگیر آن می شد و با یک خبر منفی همه ی بازار تحت تاثیر قرار می گرفت و برای روزهای متوالی و حتی هفته ها شاهد بازار منفی و نچسب می شدیم. دو ماهی است که دیگر اخبار منفی به آن صورت دامنه ی همه ی بازار را نمی گیرد و خیلی زود بازار آن را هضم می کند. چشم انداز تورمی و رشد نرخ دلار باعث شده است که معامله گران بورسی ترس را کنار بگذارند و با دل و جرات تر معامله کنند.

امروز هم به هوای کنسل شدن عرضه خودروهای جدید در بورس کالا، علی رغم توقف #خودرو و #خساپا اول وقتی شاهد رنج منفی و صف فروش در برخی نمادها بودیم اما در ادامه بازار دست و پای خودش را پیدا کرد و دیگر آن معامله از روی هراس که در دو نیم سال گذشته خیلی سابقه داشت دیده نشد. حتی قبل از انتشار نظر وزیر اقتصاد در مورد عرضه ی خودرو در بورس کالا هم وضعیت متعادل شده بود.

دو هفته پیش در جریان دلار فرزینی هم شاهد این مدل از معاملات بودیم. خلاصه اینکه در یک روز منفی مبتنی بر اخبار در آغاز هفته ارزش معاملات خرد به 7500 میلیارد تومان افت کرد و بسیاری امیدوار شدن لطمه ی سازمان بازرسی به صنعت خودرو و لطمه ی بودجه سازمان برنامه بودجه به کل کشور به زودی حل و فصل شود.

2) رشد قیمت جهانی فلزات در بازارهای جهانی باعث افزایش توجه به تولیدکنندگان فلزات اساسی در روز جاری شد. در این بین گروه روی بیشتر مورد توجه بود. علت این توجه احتمالا به آسیب کمتر بودجه دولت به این گروه و همچنین رشد بیشتر قیمت روی در بازارهای جهانی بر می گردد. #کاما #کروی #فاسمین و #کیمیا معاملات خوبی داشتند و اکثرا با صف بازار را تمام کردند. #فملی هم نسبت به سایر شرکت های هم اندازه معاملات بهتری داشت. البته علی رغم منفی اول وقت در فولادی ها و پتروشیمی ها به دلیل نرخ گاز پیشنهادی در بودجه، در ادامه معاملات این گروه ها نیز متعادل شده است.

تقریبا همه می دانند که این بودجه در صورت تصویب به همین شکل به قدری می تواند نرخ دلار را افزایشی کند که این اعداد در آن گم است. قطعی گاز و افزایش نرخ آن برای صنایعی که عمدتا صادراتی هستند به هر حال بی نتیجه نخواهد بود. تقریبا نصف محصول تولیدی این شرکت هایی که گازشان را قطع می کنند و هم زمان نرخ فروش آن را از آمریکا و کانادا هم گرانتر کرده اند به خارج صادر می شود. آن موقع که نرخ دلار سر به فلک گذاشت، معاون محترم سازمان برنامه بودجه دیگر نمی تواند صدایش را در گلویش بیندازد و از سیاست نابودی صنایع دفاع کند.

3) دارویی ها تقریبا همگی مثبت و صف خرید بودند. تحلیل بازار در مورد گزارش عملکرد پاییز این شرکت ها مثبت است و انتظار رشد سودآوری قابل توجه در گروه دارو بین بورسی ها وجود دارد. در گروه های دیگر مثل گروه شیرینیجات، کانی ها غیرفلزی بانکی ها و گروه های دیگر نیز این انتظار وجود دارد که عملکرد پاییز خوب باشد. .

بازار امروز این نمادها را بهتر می خرید. از آن طرف انتظار از عملکرد پالایشگاه ها، اوره ای ها، برخی پتروشیمی ها، برخی فلزاتی ها و فولادی ها خوب نیست و تقریبا بازار با در نظر گرفتن این انتظارات، نمادهای گروه های مزبور را نگاه می کنه. به نظر می رسد بعد از گذر از گزارش های 9 ماهه و تاثیر آنها در گروه های صادراتی و کامودیتی بازار در خرید بسیاری از این نمادها با دل و جرات تر خواهد شد. فعلا بنیادی کارها دوست دارند نمادهایی را داشته باشند که گزارش 9 ماهه مطلوبی داشته باشند.

4) عملکرد سازمان بورس در چند وقت اخیر در زمینه دفاع از حقوق سهامداران خرد بسیار قابل تقدیر بوده است. صراحت سازمان بورس در برخورد با ایران خودرو در زمینه تعیین تکلیف وضعیت زیان انباشته این و پس از آن در نامه ریاست این سازمان به وزیر اقتصاد نشان داد که شاید بسیاری از تصمیمات در اختیار این نهاد اجرایی و نظارتی نباشد، اما بیان مشکلات بورس که از سیاست های غلط ارکان دیگر دولت یا سایر ارکان اجرایی و نظارتی باشد وظیفه ای بود که سالها مسکوت مانده بود، اما در چند وقت اخیر عمل به این وظیفه بسیار پررنگ شده است.

وزیر اقتصاد نیز آب پاکی را روی دست نهاد مداخله گر در عدم عرضه خودرو در بورس کالا ریخت و با حرکتی که انجام داد مسیر قانون را پیش روی این نهاد که بایستی ناظر بر اجرای قانون باشد گذاشت. اکثر مطالب ما در این کانال و سایر کانالهای ارتباطی فردانامه انتقادی است و عمدتا نسبت به دستگاه های اقتصادی مختلف انتقاد کرده ایم، اما واقعیت این است در این غائله ی خودرو در بورس کالا، واقعا مشکل از دستگاه یا دستگاه های اجرایی نیست و وزارت خانه های درگیر موضوع پیگیری ادامه ی عرضه هستند. مشکل از جای دیگر است و به نظر می رسد به زودی کارشکنی آنها نیز حل خواهد شد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 5 نفر 3.6/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد