تحلیل بازار امروز 23آبان

تحلیل بازار امروز 23آبان

تحلیل بازار امروز 23آبان

1) دومین روز از منفی های بازار با ارزش معاملات در حدود 3700 میلیارد تومن. امروز آن نوسان وسط بازاری هم تقریبا نبود و بازار بد شروع کرد کمی بهتر شد و در نهایت با حال منفی به کار خودش پایان داد. در دو سال گذشته یک رفتار بسیار ازاددهنده در بازار سهام بارها تکرار شده است.

در این رفتار، بازار برای مدت طولانی در یک روند فرسایشی نزولی با شیب ملایم حرکت می کند، بعد از آن در انتها با افزایش ناامیدی در بین فعالان سرعت رشد و شیب نزول افزایش پیدا می کند و شرایط بحرانی می شود، درست در این موقع بحث های حمایت از بازار و بسته ها مطرح می شود.

بلافاصله بازار گارد صعود شارپ می گیرد و بعد از یک رشد مجددا رها می شود. بعد از رهایی بازهم روند فرسایشی نزولی با شیب کم شروع می شود و چرخه معیوب تکرار می شود. این روزها همه نگران این هستند که چرخه ی معیوب بازهم تکرار شود. 

2) نرخ اوراق از نرخ سپرده ای که بانک ها پرداخت می کنند بالا زد. در 6 ماهه اول سال 1401 شاهد این بودیم که برخلاف همیشه نرخ سود سپرده بانک ها از نرخ بازده اوراق بیشتر شده بود. علت این موضوع مالیات بر سپرده ی اشخاص حقوقی بود و همچنین کاهش انتشار اوراق از سوی دولت در شش ماهه ابتدایی سال. حالا شاهد آن هستیم که با افزایش انتشار اوراق شرکتی، و پدیده ی اوراق گام، نرخ بازده اوراق از نرخ سود سپرده فراتر رفته است.

3) اقتصاد ایران تکرار خاطرات است و چرخه های متوالی از اشتباهات مشابه. این روزها شاهد انتشار بسیار گسترده ی اوراق گام توسط بانک ها هستیم و رقابت عجیبی در رشد نرخ بهره بین ناشران این اوراق بوجود آمده است. شنیده ها حکایت از پیشنهاد نرخ های 28 تا 30 درصد کوتاه مدت در این اوراق دارد.

بورسی ها یادشان است که سال 95 هم یک پدیده ای بود به نام اوراق سخاب که در سیستم بانکی معامله می شد و البته بعدا وارد بورس شد. آن موقع هم نرخ این اوراق رشد افسار گسیخته داشت و تا 40 درصد نیز رسید. حالا باز هم در یکی از منظره های تکراری اقتصاد ایران شاهد تولد یک ابزار بدون بررسی عملیاتی هستیم که بازار پول و سرمایه را به هم زده است.

4) نفت 70 دلاری و صادرات یک میلیون بشکه در روز. اگر این مفروضات را در کنار نرخ دلار نیمای 28 هزار تومنی بگیریم و کمی بدبین نباشیم شاهد کسر بودجه ای حدود 300 همت خواهیم بود. حالا باید ببینیم سازمان برنامه با چه مفروضاتی بودجه را ارائه می کند و کسری بودجه رسمی و غیررسمی چقدر خواهد بود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد