تحلیل بازار امروز 21آذر1401

تحلیل بازار امروز 21آذر1401

تحلیل بازار امروز 21آذر1401

  •  امروز شاهد پشیمانی گسترده بین فروشندگان روز شنبه بودیم. البته هر کسی که نقد زیاد داشت یا کلا نقد بود امروز دچار دلهره شد. دلار، طلا و سایر دارایی ها که در حال رشد بودند فقط سهام جا مانده بود و کسی که نقد کرده بود به هوای نرخ درآمد ثابت 24 درصدی حالا خودش را هم جامانده از سایر دارایی ها می بیند و هم رانده شده از سهام.

بررسی وضعیت فروشندگان هیجانی نیم ساعت آخر بازار در روز شنبه نشان می دهد که این فروشندگان حداقل 7 تا 15 درصد سود را ظرف دو روز از دست داده اند.

  • سرمایه گذار هیجانی وقتی در نتیجه ی هیجان سودی به دست می آورد یا از زیانی فرار می کند، خیلی منشا این خیر فکر نمی کند، به همین دلیل وقتی در نتیجه هیجان سودی از کفش می پرد، به شدت تحت فشار قرار می گیرد. چون عادت نکرده دنبال منشا بگردد.

در یک روز معاملاتی که بیشتر توجه ها به دلار و تحولات آن بود، ارزش معاملات خرد به بیش از 4500 میلیارد تومن رسید و میانگین ارزش معاملات خرد سه روزه اخیر نیز از 4000 میلیارد تومن عبور کرد تا نشانه هایی از شروع یک موج مثبت در بازار نمود پیدا کند.

  • در بازار امروز بیشترین توجه به رشد قیمت دلار بود. متاسفانه نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد علی رغم عبور از سقف قیمتی آرام نگرفته و هر روز چند صد تومن به قیمت آن اضافه می شود. همین رشد ادامه دار باعث شد خیلی ها امروز به نتیجه برسند بهتر است به جای پول نقد، سهم داشته باشند.

فلزی ها، فولادی ها، معادن فلزی و غیر فلزی، زغالسنگ و بسیاری از صنایع دیگر که مدتها بود بازده خاصی نداشتند، در روز جاری با افزایش ارزش معاملات در آنها رشد کردند.

در کنار آن مثلا فراکابی ها هم همه جانبه مثبت شدند و صف خرید تجربه کردند. صف خرید فراکاب ها معمولا علامتی برای افزایش انتظارات رشدی در بازار سرمایه است. در واقع وقتی خیلی ها به نتیجه می رسند که بازار سهام پر رونق و پرمعامله خواهد شد، مستقیم می روند سراغ نمادهای #بورس #فرابورس یا غیره.

  •  تحرکات مثبت گروه بانک در روز جاری نیز ادامه پیدا کرد. صنعت بانکداری، صنعت بدون سود بازار سرمایه ایران است. حتی اگر سودی بسازد آخرش یه کاری می کنند سودش به جیب سهامدار نرسد. البته حساب نمادهایی مثل #وپست #وخارو #ونوین #وسینا و چندتا دیگه جداست. اما در هر صورت ارزش بازارهای فعلی آنها نیز خنده دار به نظر می رسد.

با این حجم عظیم نقدینگی و اعداد ارقام کلان پولی در کشور، بالاخره باید یک تکانی در ارزش بازار بانک ها هم اتفاق بیافتد. البته به صورت سنتی بانک های ایرانی اکثرا از رشد نرخ دلار و تورم هم منتفع می شوند. در هر صورت نمادهای این گروه هم فعلا موج حرکت اول خودشان را شروع کردند و هنوز جای رشد دارند.

  • برخی از گروه های بورس خیلی در چشم نیستند. عمدتا چون تعداد نماد کمی در این گروه ها قرار دارد یا تحلیل پذیری بنیادی سختتری دارند کمتر توسط بنیادی کارها پوشش داده می شوند. هر وقت هم در بازار روند حرکتی سنگینی داشتند تریدها و تکنیکالیست ها به آنها پرداخته اند. یکی از این گروه ها تجهیزات صنعتی و ماشین آلات برقی است.

نمادهایی مثل #بترانس #بموتو #بسویچ #بکام و غیره. امروز اکثر این نمادها با افزایش تقاضا روبرو شدند. یکی از نکات جالب توجه این گروه پی بی ای پایین تر نسبت به میانگین تاریخی خودشان است. همین وضعیت در صنعت زراعت و دامپروری نیز در جریان است. اگر موج بلندی در بازار شکل بگیرد، اینگونه نماد قابلیت اور شوت بیشتری دارند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 12 نفر 4.3/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد