تحلیل بازار امروز 2 اسفند1401

تحلیل بازار امروز 2 اسفند1401

تحلیل بازار امروز 2 اسفند1401

1) دومین روز معاملاتی تمام سبز بورس در حالی رقم خورد که توجه ها به بازار جدید ارز صادرکنندگان جل بود و در نهایت هم شاخص دومین روز مثبت سنگین خودش را تجربه کرد و با دو کندل بلند بخش عمده ای از آزار و اذیت یک ماهه را پس گرفت.

ارزش معاملات خرد با رشد قابل توجه به 11 هزار میلیارد تومان رسید و همه چیز بازار با آن یک ماه عذاب متفاوت بود. این در حالی بود که حدود 1500 میلیارد تومان تقاضا هم در انتهای بازار در صف خریدها نشسته بودند. تعداد کد خریدار هم رشد کرد و به 255 هزار نفر رسید.

 

2) ساختار ارزی کشور به قدری پیچیده شده است که بعید است کسی کامل بداند چه خبر است. برداشتم به این صورت است که کالاهای اساسی (غذا، خوراک دام و دارو) توسط دولت با نرخ 28500 تومان تامین خواهد شد، بقیه کالاهای وارداتی مجاز با نرخ 36 هزار تا 40 هزار تومان و بقیه نیازهای مورد قبول با نرخ بالای 40 هزار تومان.

تقاضایی غیر از این هم به رسمیت شناخته نشده و باید از طریق بازار آزاد نیاز خودش را برآورده کند. امروز بازار دوم نیما یعنی همان محدوده 36 تا 40 رونمایی شد و پتروشیمی ها و فلزی های و دیگر صادرکنندگان ارزهای خودشان را در قیمت کف این محدوده به عرضه گذاشتند تا متقاضیان با توجه به ترجیح خودشان برای خرید آنها رقابت کنند. روز اول بسیار پرعرضه بود و رفته رفته تعادل در این محدوده هم مشخص خواهد شد. دلار آزاد هم چسبیده به 50 هزار تومان به کار خودش ادامه می دهد اما کاهش حباب سکه نوید تضعیف خریداران را می دهد.

 

3) این صندوق پالایش هم شده بلای جان بازار. یک زمانی کنسل شدن عرضه اش و البته عرضه ی بعد از آنش شد سقف 99، مدتهای روی فاصله قیمت و nav آن دعوا بود و حالا که فاصله کم شده و سازوکار به قولی اکتیو شده، مدیر صندوق دست از فروش نمادهای تحت مالکیت صندوق بر نمی دارد.

جوری می فروشد که انگار برنامه جمع کردن صندوق در پیش است. بهتر است مدیر صندوق با فرض نرخ ارز 40 هزارتومانی مجددا نمادهای را ارزشگذاری کند تا خدای نکرده مال مردم را مفت فروشی نکند و یک سال بعد دعوا بر سر ارزان فروشی مال مردم شکل نگیرد.

 

4) هر موقع بازار به این شکل سنگین مثبت می شود، فرصتی برای دست به دست شدن سهم های بنجل بوجود می آید. امرزو هم شاهد همین موضوع بودیم احتمالا برخی خریداران از خرید نمادهایی که مدتها صف فروش بودند راضی نشوند.

به هر حال باید دلیل مثبت بازار را دانست و براساس آن اقدام به خرید کرد. فردا روزی اگر نمادی که الان خریدیم منجر به ضرر شد دوباره بوق و کرنا برنداریم آی بورس فلان آی بورس بهمان.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد