تحلیل بازار امروز 14دی1401

تحلیل بازار امروز 14دی1401

تحلیل بازار امروز 14دی1401

1) در یک روزی که شاخص خیلی ها انتظار منفی شدید و هیجانی را داشتند، بازار دچار پنیک نشد و یک منفی متعادل را تجربه کرد و در اواخر نیز شرایط بهتری را نسبت به شروع تجربه کرد. از آنجاییکه شروع این حرکت رشدی در بازار تحت تاثیر رشد قیمت دلار شکل گرفت، توقف رشد نرخ دلار و همچنین سیاست تثبیت نرخ دلار نیما فعلا یک وضعیت تعادلی همراه با ترس ایجاد کرده است.

شتاب رشد بازار فروکش کرده و همین باعث شده احساس اصلاح در کوتاه مدت افزایش پیدا کند اما ممکن است این اصلاح به جای افت قیمت به صورت زمانی طی شود و برای مدتی شاهد درجا زدن باشیم. البته گزارش های 9 ماهه خوب و سایر اخبار حول صنایع می تواند انگیزه خرید نیز ایجاد کند.

 

2) ظاهرا در حرکت رشدی اخیر مانده اعتبار اعطا شده از سوی شرکت های کارگزاری به مشتریان رشد محسوسی نداشته. این موضوع به دلیل دشواری تامین مالی توسط سیستم کارگزاری و احتمالا عدم اطمینان بالا بین فعالین بازار بوده است. معمولا بعد از حرکت ها یا موج های صعودی تمایل به نقد کردن سریع اعتبار استفاده شده عمق اصلاح را بیشتر می کند.

اگر این تخمین درست باشد این موضوع می تواند تمایل به فروش سریع را کاهش دهد. از طرف دیگر برای اولین بار در یک حرکت صعودی شاهد رشد معاملات سنگین در اپشن ها بودیم که احتمال با تمایل اهرمی معامله گران کوتاه مدتی همخوانی داشته. همین باعث شده تقاضای سود بیشتر به جای استفاده از اعتبار و خرید خود سهم در اپشن ها خودش را نشان داده باشد.

نوسان بالای قیمت اپشن ها هم همین را نشان می دهد. استفاده از صندوق های اهرمی برای سرمایه گذاری پربازده و در عین حال پرریسک نیز یک فاکتور جدید در حرکت صعودی اخیر بود. جمع این وقایع می تواند افت و همچنین خیز سنگین در خود سهم ها را محدود کند.

 

3) بازار بعضی مواقع دوست دارد پنیک شود و هیجان منفی در خودش داشته باشد. معمولا هیجان منفی شرایط تساعدی نیز دارد. یعنی فروشنده با دیدن شدت منفی انگیزه بالاتر برای فروش پیدا می کند. یکی از کارهایی که در حرکت اخیر بازار صورت گرفته است، جلوگیری از شکلگیری پنیک ادامه دار بوده است. یعنی همان مفهوم اعتماد که می دانیم در دو سال گذشته هیچ وقت به بازار بازنگشته است. اگر این روند جلوگیری از پنیک ادامه دار باشد، در عین حال هیجان های مثبت نیز مدیریت شود می توان انتظار داشت به مرور اعتماد از دست رفته بازگردد.

 

4) ارزش معاملات خرد امروز افت کرد و در حدود 6700 میلیارد تومان بود. افت ارزش معاملات می تواند نشانه ای باشد از بوجود آمدن شرایط درجا یا اصلاحی. البته نمی شود با یک روز قضاوت کرد ولی کاهش ارزش معاملات می تواند شرایط شبه رکودی را شکل دهد. این هفته بازار با شوک فرزین شروع شد و شاخص کل بیش از 4 درصد افت کرد اما شاخص هم وزن حدود یک درصد افت تجربه کرد و به نوعی راهش را از رئیس جدید بانک مرکزی و سیاست هایش جدا کرد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد