تحلیل بازار امروز ۲۲آبان

تحلیل بازار امروز ۲۲آبان

تحلیل بازار امروز ۲۲آبان

1) تثبیت آرام یا ناامیدی از ادامه صعود؟!! سوال مهمی که در چند روز اخیر معامله گران بورس ایران تلاش می کنند به آن پاسخ بدهند. امروز در حالی که شاهد کاهش ارزش معاملات خرد به 3800 میلیارد تومن بودیم، بازار بد شروع کرد، خوب شد و بد بست. در واقع برخلاف چند روز نوسانی اخیر که در آن بازار از منفی به مثبت یا مثبت به منفی شده بود، امروز هر دو جهت را تجربه شد.

البته رنج منفی سنگینی حداقل در بسیاری از نمادها مشاهده نشد، و حتی اکثر نمادها آخرین قیمت بالاتر از کمترین قیمت معامله شده تجربه کردند. خلاصه تمام این حرف های در یک جمله، بورس بازها در تردید قرار دارند و نمی دانند به امید خرید در قیمت پایین تر نقد کنند، یا منتظر رشد مرحله بعد بشوند.

2) رد پای معامله گران کوتاه مدتی درشت به خوبی در بازار قابل مشاهده است. چند روز پیش در نماد #خگستر دیدیم که پول کوتاه مدت سنگینی چرخید، دیروز و امروز همین وضعیت را در نماد #ختوقا دیدیم. منابع نقدی که بسیار سنگین هستند، نترس وارد یک نماد می شوند و با سود جزئی در روز معاملاتی بعد خارج می شوند. این مدل معاملات هم می تواند رونق بازار را بهبود ببخشد و هم می تواند شرایط بازار را خراب کند.

اگر مدام این رفت و برگشت ها در یک یا چند نماد اتفاق بیافتد و قیمت ها رشد نکند، قطعا خریداران دستشان داغ می شود و در نوسان بعدی بالای سهم را نمی خرند. اما اگر قیمت ها نیز پله پله بالاتر بیاید و کف های روزانه بالاتر بیاید، خریدار انگیزه پیدا می کنند تا میانگین بهای تمام شده ی خودشان را بهبود ببخشد و در بازار بمانند.

3) از روند های دسته جمعی، صف خرید #زاگرس و بعد از آن صف خرید #شفن و #شخارک بود. احتمالا این خریدها مربوط به احتمال تخفیف گاز خوراک برای این شرکت ها باشد. حدود یک ماه پیش گمانه زنی پیش آمد که برای تولیدکنندگان متانول تخفیف 1000 تومنی در هر مترمکعب گاز در نظر گرفته خواهد شد.

دیروز و امروز اما صحبت هایی مطرح شد مبنی بر اینکه درخواست شده خوراک متانول سازها حداقل در مقاطعی از سال با نرخ ها کمتر از 3000 تومن در نظر گرفته شود. البته وزارت نفت و سازمان برنامه با این موضوع مخالفت کرده اند. اما امروز نوع معاملات جوری بود که انگار نهاد اقتصادی دیگری در دولت پیگیر موضوع است و شاید خبرهایی از موافقت با این تخفیف در روزهای آتی به بازار مخابره شود.

فعلا ولی آخرین اظهارنظر رسمی مخالفت با هر گونه تخفیف در مورد نرخ خوراک و نرخ سوخت گاز مصرفی صنایع پتروشیمی و غیره بوده است.

4) فیدیلیتی محصول گروه بهمن در عرضه امروز نسبت به عرضه ی قبلی تقریبا 10 درصد بالاتر قیمت خورد و رقابت بیشتری برای خرید این اتومبیل صورت گرفت. ایران خودرو و سایپا نیز در روزهای آتی عرضه هایی در بورس کالا خواهند داشت که البته هنوز اطلاعیه های عرضه ی ماشین های تولیدی این دو شرکت منتشر نشده است.

یکی از کالاهایی هم که قرار است در بورس کالا عرضه شود، لاستیک است. شاید عرضه در بورس کالا باعث شود مشکلات صنعت لاستیک که ناشی از قیمت گذاری دستوری است برطرف شود. تنها صنعتی که هنوز برایش چاره ای اندیشیده نشده، صنعت مواد شوینده است. باید ببینیم تا کی با قیمت گذاری دستوری باعث ضرر و زیان این صنعت خواهند شد اما روزهای آزاد شدن این صنعت از چنگال قیمت گذاری دستوری نیز دور نیست.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد