همه‌چیز درباره اندیکاتور باند بولینگر

اندیکاتور باند بولینگر چیست و چه کاربردی دارد؟

اندیکاتورها ابزارهایی هستند که به‌خاطر ارائه تحلیل سریع شهرت زیادی دارند. آن‌ها با ساده‌سازی ریاضی بازار سعی می‌کنند تا شرایط بازار را نمایش دهند و تصمیم‌گیری را برای شما ساده کنند.

اندیکاتور باند بولینگر یکی از همین ابزارهاست که می‌تواند روند و جهت حرکت قیمت را به شما نشان دهد. با استفاده از بولینگر باند، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کجا بخرید و کجا بفروشید. البته که اندیکاتورها بیشتر برای تأیید به کار می‌روند و استفاده از آن‌ها برای گرفتن سیگنال قطعی خرید یا فروش صحیح نیست. بااین‌حال آشنایی با اندیکاتور بولینگر باند می‌تواند درک شما را از روش‌های شناسایی روند بازار افزایش دهد. با فردانامه همراه باشید.

اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور در نمودار تکنیکال

اندیکاتور باند بولینگر: از فرمول تا تحلیل

باند بولینگر به سادگی روی پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شود. این اندیکاتور درست مثل یک تونل است که قیمت را در برگرفته و با قیمت بالاوپایین می‌شود. همین تونل در ادامه می‌تواند به شما نشان دهد که کجا قیمت در انتهای روند است و کجا در ابتدای روند. کافی است با نحوه محاسبه و عملکرد باند بولینگر آشنا باشید تا درک این مسئله برایتان ساده شود. پس بیایید از محاسبه باند بولینگر شروع کنیم.

محاسبه و فرمول اندیکاتور باند بولینگر

قدم اول در محاسبه باند بولینگر، محاسبه یک میانگین متحرک ساده (SMA) است. به صورت پیش‌فرض از میانگین ۲۰ روزه استفاده می‌شود که این یعنی میانگین قیمت‌های پایانی ۲۰ روز گذشته برای کندل فعلی محاسبه می‌گردد. قدم بعدی محاسبه انحراف استاندارد است. انحراف استاندارد برای یک دسته از اعداد، نشان می‌دهد که هر داده چه میزان از میانگین فاصله دارد.

 

کافی است که مقدار انحراف استاندارد را در دو ضرب کنید و سپس میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه را به همین میزان یک‌بار افزایش و یک‌بار کاهش دهید. با این عمل دو باند بالایی و پایینی ایجاد می‌شوند. همان‌طور که دیدید، مبنای محاسبه باند بولینگر در ابتدا میانگین متحرک و سپس انحراف استاندارد کندل فعلی از میانگین متحرک است.

باند بولینگر چه داده‌ای به ما می‌دهد؟

به یاد داشته باشید که هر چه قیمت به باند بالایی نزدیک‌تر باشد، بیشتر وارد محدوده اشباع خرید شده است. در مقابل هر چه قیمت به باند پایینی نزدیک باشد، به محدوده اشباع فروش نزدیک‌تر است. البته این موارد سیگنال خریدوفروش نیستند و تنها تصویری از شرایط بازار به شما ارائه می‌کنند.

همچنین فاصله بین باند بالایی و پایینی حائز اهمیت است. هرچه اندیکاتور باند بولینگر فشرده‌تر باشد، یعنی قیمت در محدوده کوچک‌تری نوسان کند، انتظار ایجاد نوسان بیشتر قیمت در آینده می‌رود. در مقابل هرچقدر باند بولینگر پهنای بیشتر داشته باشد و قیمت در محدوده‌های بزرگ‌تری نوسان کند، ایجاد حالت رکود و ساید در بازار محتمل است. البته اندیکاتور باند بولینگر به شما نمی‌گوید که حتماً این اتفاق می‌افتد یا چه زمانی شاهد آن خواهید بود. برای همین نباید از این موارد برای خریدوفروش استفاده کنید.

اندیکاتور باند بولینگر

باند بولینگر

نکته آخر درباره باند بولینگر زمانی است که قیمت یکی از باندهای بالایی یا پایینی را می‌شکند و از آن خارج می‌شود. در چنین حالتی باند بولینگر جاذب قیمت است و مایل است که قیمت را به سمت داخل باندهای خودش بکشاند. این مورد هم سیگنال قطعی نیست و نمی‌تواند مبنای اصلی خرید یا فروش شما باشد. مگراینکه در ترکیب با گواه‌های معاملاتی دیگر از آن استفاده کنید.

مثالی از اندیکاتور باند بولینگر؛ کاربرد عملی در بورس

استفاده از باند بولینگر روی نمودارها آسان است. کافی است از قسمت اندیکاتورها، عبارت Bond Bolinger را بنویسید و اولین گزینه را انتخاب کنید. اندیکاتور باند بولینگر روی نمودار قیمت-زمان شما اجرا خواهد شد. در این زمان تصویری مشابه تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

اندیکاتور باند بولینگر در چارت

اندیکاتور باند بولینگر روی نمودار

حالا بیایید نگاهی به گذشته باند بولینگر روی نماد توریل داشته باشیم. همانطور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، هر جا که قیمت به باندهای بالایی یا پایینی نزدیک شده است، آن محدوده به ترتیب برای خرید و فروش گزینه مناسبی نبوده است. برای بورس ایران که فقط امکان خرید سهام وجود دارد، زمان‌هایی که قیمت در نزدیکی باند پایینی باشد، برای خرید مناسب‌تر است.

 

تحلیل باند بولینگر

تفسیر باند بولینگر روی چارت

حالا به بخش‌هایی از تصویر بالا توجه کنید که باند بولینگر به اصطلاح فشرده شده است. در این حالت نوسان قیمت بسیار کم است اما این انتظار می‌رود که نوسان بزرگ‌تری در راه باشد. همان‌طور که در تصویر بالا روشن است، بعد از فشردگی قیمت و باند بولینگر، شاهد جهش قیمت و بزرگ‌شدن کانال باند بولینگر بوده‌ایم.

توجه داشته باشید که از این موارد برای به تصویر کشیدن شرایط بازار استفاده کنید و آن‌ها را به عنوان سیگنال قطعی درنظر نگیرید.

باند بولینگر در کنار اندیکاتورهای دیگر

استفاده از باند بولینگر بدون اندیکاتورهای دیگر باعث می‌شود تا سیگنال‌های اشتباهی بگیرید. پیشنهاد جان بولینگر، ابداع‌کننده این اندیکاتور هم همین است که از باند بولینگر در کنار یک تا دو اندیکاتور که همبستگی با این اندیکاتور ندارند استفاده شود. پیشنهادهای برتر استفاده از اندیکاتورهای MACD و RSI است که می‌توانند ضمن تحلیل قدرت خریدار و تحلیل جهت حرکت قیمت، در ترکیب با باند بولینگر سیگنال‌های صحیح‌تری صادر نمایند.

جمع‌بندی

اندیکاتور باند بولینگر یکی از کاربردی‌ترین اندیکاتورهای روندنما است که در ترکیب با اندیکاتورهای دیگر یا در کنار استراتژی و به عنوان تأیید سیگنال، می‌تواند کاربردی باشد. در این مطلب همه چیز را درباره این اندیکاتور آموختید: از نحوه محاسبه تا تحلیل آن. حالا کافی است درصورتی‌که استراتژی معاملاتی شما سازگاری دارد، از این اندیکاتور به عنوان یک گواه معاملاتی استفاده کنید تا درصد خطای تحلیل‌تان کمتر شود. 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 8 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید