مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

آشنایی با مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری +انواع آن

شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امکان را فراهم کرده است تا هر کسی با هر مقدار سرمایه و دانش اقتصادی بتواند با سرمایه‌گذاری در بورس ارزش پول خودش را بیشتر کند.

خریدوفروش سهام به صورت انفرادی نیازمند دانش اقتصادی و مالی است. در مقابل، ایجاد صندوق‌هایی با مدیریت تخصصی باعث می‌شود تا سرمایه‌های خرد با ریسک بسیار کمتری بتوانند در مواهب بازار سرمایه شریک شوند. در این مطلب درباره چرایی شکل‌گیری صندوق و انواع آن کمی صحبت می‌کنیم و سپس به مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه هستند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد یا شرکت‌های مالی تأسیس می‌شوند و با مدیریت حرفه‌ای می‌توانند با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد، در بازه بلندمدت سود خوبی را نصیب سهام‌داران کنند. ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق به واسطه حضور افراد حرفه‌ای کمتر است. همچنین شکل‌گیری انواع صندوق با دارایی‌های متفاوت باعث شده تا افراد بتوانند با استفاده از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به سبد سرمایه‌گذاری خود تنوع ببخشند.

کاهش ریسک با تنوع بخشیدن به پرتفوی

خریدوفروش آنلاین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انواع صندوق سرمایه‌گذاری در ایران

صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از دو جهت می‌توان نگاه کرد. یک مورد از نظر قابلیت معامله صندوق است. برخی از صندوق‌ها در بورس حاضرند و به‌اصطلاح از نوع ETF یا قابل‌معامله در بورس هستند. دسته دیگری از صندوق‌ها فعالیت دارند که از نوع صدور و ابطال می‌توان آن‌ها را خریدوفروش کرد. این دسته از صندوق‌ها دیگر در بورس معامله نمی‌شوند.

دسته‌بندی بهتر صندوق‌ها از طریق نوع دارایی آن‌هاست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند و برای همین هر صندوق متناسب با اساسنامه و امیدنامه خود برخی از دارایی‌ها را خریداری می‌کند. برای مثال صندوق‌های درآمد ثابت تنها به سمت اوراق مشارکت یا سپرده‌گذاری می‌روند تا بتوانند درآمدی اندک اما ثابت را در طول سال بسازند. در مقابل صندوق‌های سهامی با پذیرش ریسک بالاتر، عمده دارایی خود را سهام خریداری می‌کنند تا بتوانند سود بیشتری بسازند.

صندوق‌های دیگر شامل صندوق‌های مختلط، طلا و سکه، املاک و مستغلات، کالا مانند زعفران و اهرمی می‌شوند. هر نوع از این صندوق‌ها کاربرد خاص خود را دارد و می‌تواند برای استراتژی شما مناسب یا نامناسب باشد.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

از نوع صندوق و دلیل ایجاد آن که بگذریم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مزیت‌هایی نسبت به خریدوفروش مستقیم سهام دارند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که وقت چندانی ندارید یا علاقه‌ای به مباحث مالی و اقتصادی پیدا نکرده‌اید، می‌توانید با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه به مزایای این روش می‌پردازیم.

تنوع در انتخاب و چیدن پرتفوی

تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شده تا دست شما برای انتخاب نوع دارایی مورد سرمایه‌گذاری باز باشد. اگر بخواهید روی طلا سرمایه‌گذاری کنید، صندوق مرتبط با آن در بورس حاضر است. اگر به خریدوفروش زعفران علاقه داشته باشید، صندوق‌های کالایی در دسترس شما هستند.

این تنوع باعث می‌شود تا بتوانید یک پرتفوی متنوع از دارایی‌هایی با ریسک متفاوت داشته باشید. در این روش مدیریت ریسک پرتفوی کار سختی نیست و شما به‌راحتی می‌توانید یک پرتفوی متناسب با سطح ریسک‌پذیری خودتان بچینید.

ریسک کمتر (مدیریت بهینه)

مدیریت تخصصی صندوق باعث می‌شود تا ریسک خرید صندوق‌ها از خرید همان دارایی کمتر باشد. در پشت پرده هر صندوق سرمایه‌گذاری که مجوزهای لازم را دارد، عده‌ای از افراد متخصص در زمینه‌های مختلف مالی، از ریسک تا معامله‌گری، نشسته‌اند و به‌جای شما تصمیم می‌گیرند که کجا بخرند و کجا بفروشند.

حضور افراد متخصص باعث می‌شود تا مدیریت دارایی‌ها بهینه شود و هر صندوق بسته به نوع خود، بتواند میانگین بازدهی مطلوبی بسازد. در نتیجه خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند انتخاب مطمئن‌تری باشد.

خریدوفروش آسان

خریدوفروش صندوق‌ها ساده است و شما بدون نیاز به یادگیری فرایند خاصی، می‌توانید هر صندوق را خریدوفروش کنید. صندوق‌های قابل‌معامله در بورس هر روز در ساعات معاملاتی خود بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا معامله می‌شوند. صندوق‌های صدور و ابطالی هم اغلب به صورت اینترنتی قابلیت خریداری از سایت صندوق را دارند و اگر نداشتند، می‌توانید از راهنمای سایت هر صندوق نحوه خریدوفروش آن‌ها را مطالعه کنید.

در کنار سهولت خریدوفروش، معافیت خرید صندوق‌ها از مالیات مزیت دیگری است که باعث می‌شود خرید آن‌ها ساده‌تر از همیشه شود.

بدون نیاز به دانش اقتصادی بالا

همان‌طور که گفته شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مدیریت تخصصی برخوردار است. در نتیجه شما نیازی به یادگیری مباحث مالی و اقتصادی ندارید. تنها باید دارایی‌های پرریسک را از کم‌ریسک تشخیص دهید تا بتوانید متناسب با روحیه خود، یک پرتفوی با ریسک مناسب بچینید.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مشارکت در بازار سرمایه با صندوق‌های بورسی

نقدشوندگی بالا

نقدشوندگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار زیاد است و شما هر وقت که بخواهید می‌توانید سهام خود در صندوق را بفروشید. در فروش هم مانند خرید، صندوق‌های قابل‌معامله در بورس راحت‌تر هستند. اما صندوق‌های ابطالی هم دردسر زیادی ندارند و حداکثر تا دو الی سه روز کاری پس از درخواست شما، مبلغ موردنظر به حسابتان می‌رسد.

شفافیت اطلاعات

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شفافیت اطلاعات بالایی دارند. آن‌ها موظف هستند تا هر ماه سبد دارایی و پرتفوی خود را گزارش دهند و این گزارش روی سامانه کدال ثبت می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا شما به صورت مداوم بدانید که صندوق چه سهم‌هایی را خریده است و چه سهم‌هایی را فروخته است. همچنین برای صندوق‌های قابل‌معامله در بورس، ارزش خالص دارایی صندوق (NAV) هر لحظه به‌روزرسانی می‌شود و در سایت TSETMC درج می‌گردد و صندوق‌های صدور و ابطالی نیز در پایان هر روز ارزش خالص دارایی خود را به‌روزرسانی می‌کنند.

کدام صندوق‌ها را بخریم؟ 

اگر مردد هستید و نمی‌دانید باید کدام صندوق‌ها را خریداری کنید، در مطلب «بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) در بورس» به معرفی بیش از ۱۰ صندوق برتر بازار سرمایه پرداخته‌ایم. همچنین اگر از میزان ریسک‌پذیری خودتان خبر ندارید و نمی‌دانید بهترین ترکیب پرتفوی برای شما چگونه است، از خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری فردانامه استفاده کنید. 

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یکی از فرصت‌های جذابی است که برای همگان وجود دارد. این سرمایه‌گذاری ضمن حفظ ارزش پول شما، در بلندمدت می‌تواند سودهای بزرگی را نصیبتان کند. اگر وقت یا حوصله یادگیری ندارید، خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها راه بهتری است. در این مطلب مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بررسی شدند. اختصاص قسمتی از دارایی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند تا حد خوبی ریسک پرتفوی شما را کاهش دهد.  

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد