تحلیل بازار امروز 4 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 4 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 4 اردیبهشت1402

بازار سخت

1) تا دو سه هفته پیش هر سهمی در پرتفو بود، بازده می داد اما آن بازار به نسبت راحت با گزینه های فراوان برای خرید گذشت و در حال حاضر تفاوت بازده سهم ها زیاد شده است. اتفاقی هم که افتاده توجه بیشتر به بخش خاکستری بازار در هفته های اخیر بوده. نمادهایی که تحلیل بنیادی و ارزشگذاری آنها راحت نیست و معمولا دامنه ی بزرگی برای ارزش برآوردی آنها می توان در نظر گرفت. همین باعث شده انتخاب و خرید سهام سخت بشود و توام با عدم اطمینان بالا باشد.

البته چون جریان ورودی پول به بورس ادامه دارد، در نهایت فعلا این عدم اطمینان به ضرر تمام نشده است و همین سهم های خاکستری بازده خوبی داده اند. ارزش معاملات خرد در این روز سخت به 15500 میلیارد تومان رسید.

سیمان و دارو

2) این دو صنعت در یک سال گذشته از نظر عملکرد درآمدی همواره در حال رشد بوده اند و معمولا گزارش های ماهانه آنها بیش از میانگین 12 ماه اخیرشان است. همین باعث شده سودآوری اکثر نمادهای این دو گروه رشد کند. علی رغم اینکه در یکسال گذشته هر دو صنعت بازده بسیار بهتری نسبت به کلیت بورس داشته اند، ادامه گزارش های ماهانه خوب باعث شده کماکان در بازه های کوتاه تر مثل یک هفته ی اخیر باعث شده است تا بازده دو گروه سیمان و دارو نسبت به شاخص کل بهتر باشد.

اولین دارویی که در فروردین گزارش داد #دکوثر بود که با یک رکوردشکنی در عملکرد ماهانه، درآمد بد اسفند را جبران کرد. در گروه سیمان نیز نماهایی که گزارش داده اند از نظر درآمد و نرخ فروش چشم انداز مثبتی را برای کلیت صنعت ترسیم کردند. داد و بیداد عدم جواب دادن تحلیل بنیادی را جدی نگیرید، شرکت های رشدی همیشه بهترین و پایدارترین بازده ها را ایجاد می کنند.

بانکی ها

3) تا الان شاید بیش از 40 بار در یک دهه گذشته عنوان شده است که بانک های ناتراز تا فلان زمان مهلت دارند مشکل ناترازی خودشان را حل کنند و اگر این کار را نکنند بانک مرکزی فلان بلا را بر سر آنها می آورد. تا الان هم معمولا این تهدیدها به نتیجه نرسیده است. در جدیدترین اقدام بازهم فشار برای واگذاری دارایی هایی که باعث ناترازی برخی بانک ها شده است، افزایش پیدا کرده است.

چند فروش دارایی از سوی بانک های مختلف مانند #وشهر #وپارس باعث شده است تا کمی امیدواری به جدی بودن تهدید فعلی افزایش پیدا کند. اگر قرار باشد بانک های ناتراز دارایی های خودشان را واگذار کنند، می توان امیدوار بود شرایط این بانکها بهبود پیدا کند. البته انتظار اینکه سود این واگذاری ها کامل به سود هر سهم تبدیل شود اشتباه است اما به هر حال می تواند جو حرکتی در نمادها ناتراز بانکی ایجاد کند.

حباب منفی به یاد ماندنی

4) امروز گزارش عملکرد 12 ماهه 1401 نماد #کپشیر را بررسی می کردم که با سرمایه قبلی به سود 263 تومن به ازای هر سهم رسیده است. این نماد با سرمایه قبلی در حباب منفی پاییز تا 1000 تومن نیز افت کرد و پی به ای کمتر از 4 به خودش دید. با توجه به سیاست سهامدار عمده تمام سود معمولا تقسیم می شود. چه حباب منفی شکل گرفته بوده و چه فرصت هایی در بازار در دسترس بوده.

حالا بعد از گذشت حدود 6 ماه این نماد سه برابر شده و هنوز مورد توجه بازار است. این را گفتم تا در شرایطی که همه فاز منفی دارند منطق تحلیلی خودمان را از دست ندهیم و در عین حال در روزهای سرمستی مثبت نیز خیلی به هوا نپریم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد