تحلیل بازار امروز 22 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 22 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 22 مرداد 1401

1) بازار امروز به فروشندگان، خصوصا آنهایی که به نوعی کارشان بورس و خرید و فروش سهام است یک شوک وارد کرد. ممکن است بخواهند سهمی را بخرند و آن سهم فروشنده نداشته باشد. عادت حضور همیشگی فروشندگان در بازار در دو سال اخیر باعث شده که خیلی ها فکر کنند امکان خرید سهام همیشه فراهم است.

اما واقعیت این شکلی نیست. خیلی وقت ها چشم باز می کنیم و می بینیم دیگر فروشنده ای در بازار نیست. منظورم صف های خرید نیست اصلا، حتی بعضی سهم ها که متعادل بودن هم اگر کسی قصد خرید داشت فروشنده ی آنچنانی در دسترس نبود. ارزش معاملات خرد امروز به 3200 میلیارد تومن رسید که می تواند نشانه هایی از اتمام روند نزولی و آغاز حرکت های مثبت در بازار باشد. البته هنوز زود است در مورد ابعاد حرکت صعودی صحبت کرد.

2) جو غالب بازار فعلا برجام است و اخبار آن باعث بالا و پایین شدن قیمت ها می شود. در معاملات کوتاه مدت باید به این موضوع دقت کرد. در بلندمدت ممکن 1000 اتفاق بیافتد ولی اگر مثلا در صف خرید سهمی را می خریم، باید متوجه باشیم ممکن است با انتشار خبر منفی در مورد مذاکرات شاهد نوسان منفی نیز باشیم. همانگونه که در هفته ی پیش نیز این اتفاق افتاد.

این وابسته بودن به یک خبر که گمانه زنی در موردش هم زیاد است کمی نحوه ی معامله را سخت می کند و باعث خستگی ذهنی می شود.

3) در کنار گروه های اصلی که به نظر بازار از برجام تاثیر مثبت می پذیرند و شاهد تقاضای بالا بودند، توجه به نمادهایی مثل شستا و فولاد که به نوعی جزو پایه های اصلی بازار ما هستند، نشان می دهد در کل تصور بورس منفی در صورت توافق کم رنگ شده است. در واقع قبلا خیلی ها معتقد بودند اگر توافقی صورت بگیرد و انتظارات تورمی فروکش کند،

بورس هم مانند ملک، خودرو و سایر بازارهای تورمی شاهد سقوط خواهد بود. واقعیت این است که در حال حاضر و در سطوح قیمتی فعلی سهام، این موضوع اصلا محلی از اعراب ندارد. در واقع بازارهای رقیب از توافق باید بترسند نه بورس که اتفاقا این عدم ترس و نگاه درست به موضوع در حال شکل گرفتن است.

4) اما در صورتی که در کوتاه مدت توافق صورت نپذیرد و مجددا شاهد فرسایش در روند مذاکرات باشیم. در آن صورت تحلیل ادامه وضعیت اقتصادی و بورس واقعا سخت خواهد است. ممکن است شرایط به شدت پیچیده و سخت شود به طوری که شاهد یک رکود تورمی سنگین باشیم. اینقدر سنگین که اصلا کسی به سرمایه گذاری فکر نکند چه برسد به بورس. ممکن هم است کجدار و مریض همه ی بازارها به کار خودشان ادامه دهد و بازدهی نصیب سرمایه گذاران بکنند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد