تحلیل بازار امروز 13آذر1401

تحلیل بازار امروز 13آذر1401

تحلیل بازار امروز 13آذر1401

  • در روز جاری شاهد چرخش معاملات به سمت گروه خودرو، قطعات، لیزینگ و نمادهای مشابه بودیم. البته در کلیت بازار هم اصلاح خاصی نمی بینیم و معمولا سهم های بعد از رشد در سطح جدیدی که بدست می آورند در جا می زنند و منتظر روزهای آتی می مانند. در کل بازار خیلی تمایلی به اصلاح نشان نمی دهد و بیشتر دنبال دلیل برای رشد می گردد.

حالا اگر این وسط دلایل برای خرید ریسک پذیرانه بوجود نیاید شاید آن موقع به فکر اصلاح بیافتد. فعلا اخبار جوری مخابره می شود که درست در زمان مناسب به کمک سهم های مختلف می آید. سهم های کوچک مثبت روزهای قبل مانند لبنی ها، زراعی ها و تک نمادها امروز نیز راه خودشان را ادامه دادند و مثبت بودند.

  •  گروه خودرو تحت تاثیر اخبار دیروز ایران خودرو و عرضه های بیشتر خودروهای تولید شده ی این خودروساز در بورس کالا که از نظر تعداد هم رشد کرده است، امروز مورد توجه قرار گرفت. البته اخباری در مورد واگذاری بلوک نیز امروز به بازار تزریق شد که به نظر می رسد بیشتر تلاش رسانه ای بود برای داغ تر کردن معاملات. طبق شنیده ها قیمت کارخانه پژو 207 بعد از عرضه ی این خودرو در بورس کالا نیز افزایش پیدا کرده و از این پس ایران خودرو 207 های تولید شده را با قیمت جدید که رشد قابل توجه نسبت به قیمت کارخانه قبلی داشته، خواهد فروخت.

سایپا در عرضه خودرو در بورس بسیار ضعیف تر از خودروسازهای دیگر عمل کرده که دلیل آن مشخص نیست. به نظر می رسد بازی سایپا بیشتر مربوط به بلوک و این حرف ها باشد. در طرف دیگر صنعت خودروسازی قطعه سازها هم تحول بنیادی جدی ای دارند و هم به دلیل کوچک بودن اکثر آنها بیشتر مورد توجه بازار هستند.

  •  یواش یواش به فصل قطع شدن گاز صنایع در حال نزدیک شدن هستیم. صنعت پتروشیمی، فلزات بدون قطعی گاز هم تحت فشار سیاست گذاری های غلط ارکان مختلف دولت قرار دارند و توان صادراتی و ارزآوری خودشان را از دست داده اند. قطعی گاز که تولید این شرکت ها را مختل می کند شرایط بدتری را برای صادرات این شرکت ها و تامین ارز ایجاد می کند. در صورتی که دسترسی به درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت و گاز هم به دلیل کاهش قیمت نفت یا کاهش مقداری فروش نفت، افت کند شرایط بسیار سخت می شود.

در واقع هم دست صادرکنندگان غیردولتی تنگ می شود و هم دست دولت. سیاستی که فعلا بانک مرکزی پیگیری می کند، کنترل تقاضا از طریق افزایش نرخ بهره و کنترل ثبت سفارش ها سیاستی است که به ذهن بانک مرکزی رسیده است. آیا این سیاست جواب خواهد داد؟ و اینکه تا کی این سیاست جواب خواهد داد؟ آیا برنامه ای برای نایابی کالاها در اثر رکود ایجاد شده در بین سیاستگذارها در نظر گرفته شده است؟ آیا ایشان نیز به این امور بدیهی فکر می کنند؟

  •  روند جا به جایی بین اوراق خزانه اسلامی (اخزا) و اوراق دولتی کوپن دار (اوراق مرابحه موسوم به اراد) ادامه دارد. نرخ بهره ی بازار بدهی کمی تسکین پیدا کرده و به نظر می رسد با کم شدن پذیرش گام ها در بورس کمی وضعیت بهتر شده است. از طرف دیگر اظهارنظرهایی از سوی بانک مرکزی شنیده می شود که به نظر می رسد سیاست انتشار اوراق گام با شدت ادامه پیدا خواهد کرد. در واقع به نظر می رسد بانک مرکزی در حال کنار گذاشتن حیا است و به سیاست افزایش نرخ بهره رسمیت بخشیده. وگرنه دلیل ندارند هدفگذاری انتشار 300 همتی اوراق گام بیان شود.

حال بیایید از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم. نرخ تورم و نرخ بهره در رابطه ی تنگاتنگی با یکدیگر هستند و در ساختار اقتصادی که تولید آن افزایش پیدا نمی کند (رشد اقتصادی صفر یا منفی) معمولا همیشه نرخ تورم از نرخ بهره بزرگتر است اما فاصله این دو (نرخ بهره حقیقی منفی) از حدی کوچکتر یا بزرگتر نمی شود. به عنوان مثال زمانی که میانگین تورم در کشور 25 درصد بوده، نرخ بهره اسمی حدود 17 درصد میانگین را تجربه کرده است.

حالا برای مدت طولانی نرخ تورم 35 تا 45 درصد بوده احتمالا سطح نرخ بهره اسمی هم برای حفظ فاصله خودش با آن به طور میانگین عدد بالاتری را تجربه خواهد کرد. مثلا میانگین نرخ بهره در این شرایط می توان 25 درصد باشد.نکته ی مهم دیگر این است که اگر سیاست شدید افزایش نرخ بهره در پیش گرفته شود و مثلا میانگین آن به 30 درصد یا بیشتر برسد، تورم هم سرجای خودش نمی ماند و با یک تاخیر جهت حفظ فاصله با نرخ بهره ی اسمی به میانگین 50 تا 60 درصدی خواهد رسید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد