رتحلیل بازار امروز 12 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 12 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 12 شهریور 1401

1) با توجه به اخبار مذاکرات در اخر هفته و همچنین وضعیت قیمت های جهانی انتظار منفی در شروع هفته چندان بیراه نبود. البته متاسفانه به خاطر رفتار توده ای در روزهای منفی یا مثبت همه جانبه، سهم هایی که خیلی ارتباطی به این اخبار نداشتند هم بعضا منفی شدند. با وجود جو منفی اما می توان گفت شرایط از انتظارات بدتر نبود.

صف فروش آنچنانی در بازار تجربه نشد و منفی های اکثر نمادها هم خریدار قابل توجه داشت. ارزش معاملات خرد در حدود 3 هزار میلیارد تومن ثبت شد و بسیاری از معامله گران روزانه در بازار که در دو سه هفته ی اخیر در نقش خریدار ظاهر می شدند امروز مثل چهارشنبه و سه شنبه فروشنده بودند.

2) قاعدتا باتوجه به کم رنگ شدن احتمال توافق در کوتاه مدت با توجه به اخبار آخر هفته، نمادهای موسوم به برجامی بیشترین فشار منفی را تجربه کردند. البته صف فروش خاصی در این گروه ها نبود ولی اکثر منفی قابل توجه تجربه کردند. می توان دو سناریو برای روزهای آتی این نمادها در نظر گرفت.

سناریو اول بدون خبر مثبت از مذاکرات یا اخبار مثبت از خود گروه های درگیر (مثلا خبر مثبت در گروه بانک یا خودرو) که در این حالت شاهد معاملات کم حجم اما با منفی خفیف و سناریو دوم مخابره اخبار مثبت از مذاکرات یا خود صنایع که در این صورت می تواند برگشت رو به بالا تجربه شود.

3) یکسری گروه های کوچک به نظر صرفا با هیجان منفی شدند. مثلا گروه زراعت را چه به مذاکرات یا جهانی و غیره. یا گروه های مشابه. این دسته از سهم ها که صرفا با هیجان منفی شده اند در صورت حفظ پتانسیل های قبلی خودشون و عدم تغییر در اونها بالافاصله از منفی خارج خواهند شد. علاوه بر زراعت می توان به کانی غیرفلزی، کاشی، سیمان، دارو، لاستیک، شوینده و غیره اشاره کرد.

4) یکی از نکات جالب بازار مثبت بسیاری از نمادهای بازار پایه فرابورس است. بعضی از این نمادها انگار در بورس کشور دیگری معامله می شوند. شاید دلیل اصلی این حالت عدم حضور معامله گران روزانه در این نمادها باشد. شاید قابل باور به نظر نرسد اما معامله گران بازار پایه بسیار بلندمدت تر از معامله گران سایر بازارها معامله انجام می دهند و با هر کشمش و مویزی نگاهشان به سرمایه گذاری تغییر پیدا نمی کند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد