تحلیل بازار امروز 12مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 12مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 12مرداد 1401

1) پس از مدتها بازار علائم حیاتی از خود نشان داد و شاهد نوسان مثبت در خیلی از سهم ها بودیم. بسیاری از سهم ها با توجه به اصلاح سنگینی که در همین یک ماه اخیر انجام داده بودند به سطوحی از قیمت رسیده بودند که انتظار واکنش مثبت دور از ذهن نبود و اخبار پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا دستمایه افزایش تقاضا در گروه خودرو شد و همین مساله این گروه را به حرکت واداشت.

در سایر سهم ها نیز با توجه به خالی شدن فروشنده کوتاه مدت با وارد شدن تقاضا شاهد نوسان مثبت بودیم. اما باید توجه داشت کماکان ارزش معاملات خرد 2100 میلیارد تومنی در حدی نیست که بتواند حرکت قوی استارت بزند. باید ببینیم بعد از این نوسان مثبت آیا شاهد بیشتر شدن تقاضا خواهیم بود یا نه. در صورت افزایش تقاضا و افزایش ارزش معاملات می توان به شکل گرفتن یک حرکت صعودی امیدوار بود.

2) چند بار از حباب منفی در بازار صحبت شده است. سهم های مبتنی بر سود سطوح بسیار پایینی از پی به ای را در حال تجربه کردن هستند. حتی سهم های دارایی محور نیز در سطحی هستند که می توان به جرات گفت حباب منفی دارند.

البته در بخشی از سهم های بزرگ کامودیتی محور ریسک افت قیمت های جهانی باعث شده است خیلی ها نسبت به تداوم سود آوری اطمینان کامل نداشته باشند. یا شاید هم از دخالت های دولت در سودآوری شرکت ها می ترسند. اما هر چه باشد بعد از اتمام این دوره حباب منفی شاهد بازده خوب در بازار سهام خواهیم بود. بازدهی که حداقل عقب ماندگی نسبت به سایر بازارها را جبران خواهد کرد.

3) در روزهای اخیر از سوی سیاسیون صحبت های خط قرمزی در مورد سلاح هسته ای شده است. به نظر می رسد صحبت ها شکل و شمایل هشدار برای دستیابی به توافق دارد و به نوعی به عنوان ابزار فشار از آن استفاده می شود. هر چه است فضای جاری نشانه هایی از توافق ندارد. اما جالب است که نرخ دلار عکس العمل رو به بالای خاصی نیز نشان نمی دهد.

حتی در دو روز گذشته نزدیک به 700 تومن از نرخ هر دلار کاسته شده است. اینکه چگونه تقاضا برای دلار کنترل شده است یکی از مهمترین سوالاتی است که باید به آن پاسخ داد. اگر با محدودیت های مقطعی مثل بستن ثبت سفارش ها یا محدودیت های این شکلی در حال کنترل نرخ ارز هستند پس می توان انتظار داشت بعد از مدتی این تقاضای انباشته شرایط بدتری را ایجاد کند و نرخ های بالاتری نیز تجربه شود.

حالت دوم هم می تواند دسترسی به منابع ارزی بیشتر ناشی از درآمد نفتی بالاتر باشد. در هر صورت تنها بازاری که فعلا رکود در خود نمی بیند مسکن است وگرنه بقیه بازارها عمیقا در حال تجربه رکود هستند. یا باید بقیه بازارها خودشان را به ایشان برساند، یا این حباب مثبت مسکن نمی تواند پایدار باشد.

4) فارغ از این فعل و انفعال های کوتاه مدت، به نظر می رسد زمان تشکیل سبد فرارسیده است. افق این سرمایه گذاری می توان 6 ماه تا یکسال آینده باشد و حداقل 50 درصد از سرمایه ما را درگیر کند. در هر صورت با تشکیل سبد در هفته های جاری می توانیم بازده مطلوب و حتی بهتر از خیلی از بازارها کسب کنیم.

اما دو نکته حائز اهمیت است. در کوتاه مدت کماکان روزهای سخت خواهیم داشت پس برای تحمل آنها باید چاره ای اندیشید و از طرف دیگر با توجه به کمبود نقدینگی بهتر است سراغ سهم هایی با شناور نه چندان بالا رفت. در سهم های شناور بالا صرفا می توان نوسان گرفت و خارج شد .

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد