بورس-هنگ-کنگ

بورس هنگ کنگ (HKEx)

بورس هنگ کنگ ، Exchanges and Clearing Limited) ) ،HKEx  ، یک شرکت سهامی عام است که یکی از بزرگترین بورسها در جهان است . شرکتهای تابعه بورس هنگ کنگ عبارتند از بورس اوراق بهادار هنگ کنگ و بورس آتی هنگ کنگ . همچنین HKEx چهار اتاق تسویه در هنگ کنگ و بورس فلزات لندن (LME) را مدیریت میکند که آن را به یک موسسه مهم در بازارهای مالی جهانی تبدیل میکند .  در این مطلب قصد آشنایی با این بازار مهم و تاثیر گذار جهانی را داریم .

آشنایی با بورس هنگ کنگ (HKEx)

بورس و اوراق بهادار هنگ کنگ (HKEx) در سال 2000 در پی تاکید بیشتر بر اصلاحات و نظارت جامع مربوط به بازارهای سهام و آتی در هنگ کنگ ایجاد شد .HKEx از طریق ادغام بورس اوراق بهادار هنگ کنگ ، بورس آتی هنگ کنگ و شرکت تسویه اوراق بهادار هنگ کنگ تشکیل شد که هدف این ادغام افزایش رقابت پذیری چین در بازار جهانی بود .

امروزه ، ساختار این شرکت بر سه بازار اصلی متمرکز است که برای تشکیل یک گروه مکمل یکپارچه شده اند . این بازارهای اصلی که شامل دو جزء اصلی شرکت می‌شوند ، بورس هنگ کنگ ، بورس آتی هنگ کنگ و بورس فلزات لندن (LME) هستند . این ترکیب فعلی به HKEx اجازه می دهد که از دو مرکز مالی پیشرو در جهان یعنی هنگ کنگ و لندن در جهت تحقق منافع استفاده کند . این بازار در اکتبر 2020، دارای ارزش بازار 43.3 تریلیون دلاری با 2524 شرکت بورسی بوده است .

ساختار بورس هنگ کنگ (HKEx)

این شرکت یک پلت فرم جهانی برای افزایش سرمایه و عرضه برای ناشران مستقر در هنگ کنگ ، سراسر چین و سراسر جهان است . خدمات اصلی آن شامل عرضه  ، معاملات سهام ، سازوکار تسویه وجوه و اوراق بهادار ، تهیه و تدوین  داده های بازار و  قیمت های مرجع و … است .

HKEx چهار اتاق تسویه را اداره می کند:

SEHK Options Clearing House Limited (SEOCH)

OTC Clearing Hong Kong Limited

شرکت تسویه اوراق بهادار هنگ کنگ (HKSCC)

HKFE) Clearing Corporation Limited)

HKEx همچنین به عنوان یک نهاد ناظر ، بر فعالیت های تجاری شرکت های عرضه شده در بورس هنگ کنگ و کسانی که در فعالیت های تجاری آن شرکت میکنند ، نظارت میکند .

عرضه در بورس هنگ کنگ (HKEx)

HKEx در سهام ، اوراق قرضه ، ضمانت‌نامه‌ها ، صندوق های سرمایه گذاری در مسکن و املاک ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و ابزارهای مرتبط با سهام فعال است . برای حضور در بورد اصلی HKEx ، یک شرکت باید یکی از سه آزمون زیر را با موفقیت رد کند :

تست سود، تست ارزش بازار و درآمد ، یا تست ارزش بازار ، درآمد و جریان نقدی .

  • آزمون سود مستلزم آن است که یک شرکت دارای سود مجموع سه ساله 50 میلیون دلار هنگ کنگ یا بیشتر و ارزش بازار 500 میلیون دلار هنگ کنگ یا بیشتر باشد .
  • آزمون ارزش بازار و درآمد مستلزم آن است که آخرین ارقام درآمد یک شرکت 500 میلیون دلار هنگ کنگ یا بیشتر باشد و ارزش بازار 4 میلیارد هنگ کنگ یا بیشتر باشد .
  • تست ارزش بازار ، درآمد و جریان نقدی تصریح میکند که یک شرکت باید آخرین ارقام درآمدی هاش 500 میلیون دلار هنگ کنگ یا بیشتر، ارزش بازار 2 میلیارد دلار هنگ کنگ یا بالاتر و یک جریان نقدی مجموع سه ساله مثبت 100 میلیون دلار هنگ کنگ یا بیشتر داشته باشد .
  • سایر الزامات شامل یک طرف ذینفع برای تداوم مدیریت سه ساله ، حداقل 300 سهامدار ، و گزارشگری مالی شش ماهه است .

تاریخچه  بورس هنگ کنگ

بازار اوراق بهادار

گزارش های مربوط به معاملات اوراق بهادار در هنگ کنگ به اواسط قرن نوزدهم باز میگردد . با این حال ، اولین بازار رسمی ، انجمن کارگزاران سهام هنگ کنگ در سال 1891 تأسیس شد . این انجمن در سال 1914 به بورس اوراق بهادار هنگ کنگ تغییر نام داد .

بورس دوم ، انجمن کارگزاران سهام هنگ کنگ در سال 1921 ایجاد شد . این دو بورس ادغام شدند تا بورس اوراق بهادار هنگ کنگ را در سال 1947 تشکیل دهند و پس از جنگ جهانی دوم دوباره بازار سهام را ایجاد کنند .

رشد سریع اقتصاد هنگ کنگ منجر به تأسیس سه بورس دیگر شد – بورس شرق دور در سال 1969. بورس اوراق بهادار کام نگان در سال 1971  و بورس اوراق بهادار Kowloon در سال 1972.

فشار برای افزایش مقررات بازار و متحد کردن چهار بورس منجر به ادغام SEHK  ، و تشکیل بورس اوراق بهادار هنگ کنگ در سال 1980 شد . این چهار بورس در 27 مارس 1986 فعالیت خود را متوقف کردند و شرکت بورس  جدید فعالیت خود را از طریق یک سیستم رایانه ای آغاز کرد . 2 آوریل 1986. قبل از تکمیل ادغام با HKFE در مارس 2000 ، بورس سهام دارای 570 سازمان شرکت کننده بود .

شرکت تسویه اوراق بهادار هنگ کنگ در سال 1989 تأسیس شد . این شرکت( CCASS ) ، سیستم تسویه مرکزی را ایجاد کرد که در سال 1992 شروع به کار کرد . عملیات تسویه بر اساس تثبیت اوراق سهام در یک سپرده گذاری مرکزی است . تسویه سهم بر اساس تسویه خالص مستمر از طریق ثبت دفتر الکترونیکی به حساب سهام شرکت کنندگان در CCASS است . معاملات بین شرکت کنندگان CCASS در T+2، دومین روز معاملاتی پس از معامله ، تسویه میشود .

بورس هنگ کنگ (HKEx)

بورس هنگ کنگ (HKEx)

بازار مشتقه

بورس کالای هنگ کنگ (سلف بورس اوراق بهادار هنگ کنگ) که در سال 1976 تأسیس شد ، به نوعی تبدیل به رهبر بازار مشتقات در منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است . عمده محصولاتی که در این بورس کالا معامله می شود ، قراردادهای آتی پنبه ، آتی شکر، آتی سویا و آتی طلا بوده است . بورس کالای هنگ کنگ در 7 می 1985 به بورس آتی هنگ کنگ (HKFE) تغییر نام داد .

HKFE در 6 می 1986 محصول شاخص خود یعنی HSI Futures را عرضه کرد ، که هنوز هم یکی از محبوب ترین محصولات آتی آن در بازارهای مشتقات HKEX است . HKFE بازارهای کارآمد و متنوعی را برای معامله قراردادهای آتی و اختیار معامله توسط بیش از 160 سازمان شرکت کننده خود ، از جمله بسیاری از آنها که به موسسات مالی بین المللی وابسته هستند ، ارائه میدهد . بازار مشتقات تحت نظر HKEX  در طیف گسترده ای از موارد از جمله شاخص سهام ، سهام و نرخ بهره را فعالیت میکند .

HKEX و شرکت‌های تابعه آن، HKFE Clearing Corporation Limited و SEHK Options Clearing House  Limited، سیستم مدیریت ریسک دقیقی را اجرا می‌کنند که به شرکت‌کنندگان و مشتریانشان این امکان را می‌دهد تا  نیازهای سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک خود را در بازاری نقد و رگوله شده برآورده کنند .

OTC Clearing Hong Kong Limited به عنوان یکی از شرکت های تابعه HKEX در می 2012 به منظور فعالیت به عنوان اتاق تهاتر برای مشتقات OTC در هنگ کنگ ثبت شد .

OTC Clear ارائه خدمات تسویه مشتقات فرابورس را در نوامبر 2013 آغاز کرد.  OTC Clear OCASS، سیستم تسویه فرابورس را برای تسویه مشتقات فرابورس ایجاد کرد و به طرف مقابل مرکزی برای همه اعضای فعال تبدیل شد . OTC Clear در حال حاضر خدمات تسویه و تسویه سوآپ نرخ بهره و محصولات آتی غیر قابل تحویل را ارائه میکند .

بازار فلزات اساسی

در دسامبر 2012، HKEX بورس فلزات لندن را که برترین بورس فلزات جهان از زمان تأسیس آن در سال 1877 است، خریداری کرد.

ساعات کاری

  • یک جلسه حراج قبل از افتتاحیه از ساعت 9:00 الی 9:30 صبح. قیمت افتتاحیه اوراق بهادار کمی بعد از ساعت 9:20 صبح گزارش می شود .
  • یک جلسه معاملاتی مستمر صبح از ساعت 09:30 صبح تا 12:00 بعد از ظهر .
  • یک جلسه از ساعت 12:00 ظهر تا 1:00 بعد از ظهر ، که به آن استراحت ناهار نیز گفته می شود .
  • یک جلسه معاملاتی مستمر بعد از ظهر از ساعت 1:00 تا 4:00 بعد از ظهر .

تا سال 2011، ساعات معاملات شامل یک حراج پیش از بازگشایی از 9:30 صبح تا 9:50 صبح ، و به دنبال آن معاملات مداوم از 10:00 صبح تا 12:30 بعد از ظهر و 2:30 بعد از ظهر تا 4:00 بعد از ظهر بود . استراحت دو ساعته  ناهار بین جلسات صبح و بعدازظهر طولانی ترین جلسه استراحت در بین 20 بورس بزرگ جهان بود .  پیشنهادی در سال 2003 برای کوتاه کردن وقت ناهار به دلیل مخالفت کارگزاران با شکست مواجه شد

در ادامه  طرح دیگری برای کوتاه کردن استراحت ناهار به یک ساعت توسط بورس در سال 2010 ارائه شد . که طبق آن جلسه صبحها زودتر شروع می شد یعنی از ساعت 9:30 صبح تا 12:00 بعدازظهر و جلسه بعد از ظهر از ساعت 13:00 تا 4:00 بعد از ظهر ادامه می یافت و زمان پایان کار مانند قبل باقی میماند . توجیهاتی شامل مطابقت ساعت های کاری  با چین دلیل ارائه این پیشنهاد بود .

بورس هنگ کنگ (HKEx)

سخن پایانی

بورس اوراق بهادار هنگ کنگ  (HKEx)  بورس اوراق بهادار ، بورس آتی و چهار اتاق تسویه در هنگ کنگ را اداره می کند . HKEx همچنین داده های جامع بازار مربوط به بازارهای خود را از طریق HKEx Information Services Limited ارائه میدهد .

در جولای 2012، HKEx پس از تصاحب بورس فلزات لندن به یک بازیگر کلیدی در معاملات فلزات اساسی تبدیل شد . سهامداران بورس فلزات لندن پیشنهاد 2.2 میلیارد دلاری HKEx را پذیرفتند و بیش از 99 درصد به این پیشنهاد خرید رای مثبت دادند . HKEx رقبای خود ، یعنی بورس بین قاره ای ، NYSE Euronext و گروه CME را شکست داد تا بورس فلزات لندن را تصاحب کند .

 

منابع : ویکیپدیا

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید