دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی

دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی

در این مقاله با دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی آشنا می شویم و توضیح  مختصری در مورد انواع آن ها خواهیم داد با فردانامه همراه باشید .

مقدمه

تجارت یعنی خرید و فروش و کاملا بدیهی است که در مقابل هر خریداری یک فروشنده قرار می‌گیرد و قدرت نمایی متقابل خریدار و فروشنده است که سبب ایجاد نوسانات در قیمت‌ها می‌شود که به نوعی در ذات بازار نهفته است. اما باید بدانید برای انجام یک معامله انواع مختلفی از سفارش‌های خرید و فروش وجود دارد که برای حصول موفقیت در بازار باید به آنها اشراف داشته باشید.

البته در بورس اوراق بهادار ایران فقط یک نوع از این خرید و فروش‌ها مفهوم پیدا می‌کند که کار کردن با آن بسیار ساده است. اما وقتی وارد بازار دو طرفه جهانی و بین المللی می‌شوید این بازی تا حدودی متفاوت است. در این مقاله از فردانامه قصد داریم تا تمام انواع سفارش‌هایی که در بازارهای پیشرفته امکان بهره برداری از آنها وجود دارد را در اختیار شما قرار دهیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

انواع سفارشات

در حالت کلی 5 نوع سفارش مخلتف در بازار وجود دارد که در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی تک تک آنها بپردازیم.

سفارش بازار (Market order)

نوعی از سفارش است که در قیمت لحظه‌ای بازار شخص اقدام به خرید یا فروش می‌کند. در این حالت با توجه به قیمتی که در حال حاضر در بازار مورد توافق خریداران و فروشندگان است شما کنترلی روی قیمتی خرید خود ندارید و بعد از فشار دادن دکمه خرید یا فروش به شکل لحظه‌ای نرخی که در حال معامله است برای شما در نظر گرفته شده و معامله شما بر آن اساس باز یا بسته می‌شود.

در واقع قیمت توسط بازار مشخص می‌شود. بنابراین در شرایطی که بازار خیلی سریع در حال حرکت باشد امکان جابجایی زیاد بین قیمت مورد نظر و قیمت معامله وجود داشته باشد. همچنین اگر حجم معاملات در بازار سنگین باشد به امکان زیاد دستورهای معاملاتی دیگری پیش از شما وجود دارند که سبب جابجایی قیمت تا رسیدن دستور معامله شما به هسته معاملات خواهد شد.

برای مثال اگر معامله گر دستور خرید 100 سهم را صادر کند، هسته معاملات هم دستور خرید 100 سهم را دریافت می‌کند اما به قیمت ask که در بازار در حال تغییر است. این نوع سفارش معمولا در بازار سهام ایران به کار گرفته می‌شود.

سفارش محدود (limit order)

این نوع سفارش خرید و فروش به منظور انجام معامله در یک قیمت خرید یا فروش مشخص تنظیم می‌شود. یک سفارش محدود مانع از خرید و فروش سهم یا انجام معامله در قیمتی غیر از قیمت مورد درخواست معامله‌گر می‌شود. بنابراین، در یک سفارش محدود، اگر قیمت بازار با قیمت اعلامی معامله‌گر در دستور سفارش محدود یکسان نباشند سفارش خرید یا فروش اجرا نمی‌شود.

دو نوع دستور محدود داریم که با عنوان خرید محدود (buy limit) یا فروش محدود (sell limit) شناخته می‌شوند.

برای مثال در نظر بگیرید یک معامله گر قصد دارد سهامی را در قیمت x خریداری کند و نمی‌خواهد حتی 1 سنت هم بیشتر از این قیمت برای خرید سهم بپردازد. بنابراین یک دستور buy limit در همان قیمت مورد نظر x ایجاد می‌کند.

سهمی را در نظر بگیرید که قیمت آن 11 دلار است. یک معامله‌گر دستور خرید محدود 100 سهم را در قیمت 10 دلار ایجاد می‌کند. سناریو به این شکل است که تنها در زمانی که قیمت سهم به 10 دلار برسد دستور خرید ایجاد می‌شود.

در مقابل برای فروش نیز به همین شکل است فروش تا زمانی که به قیمت x مورد نظر معامله‌گر نرسد انجام نمی‌شود. قیمت به قدری نوسان می‌کند که تا به قیمت x رسیده و در آن نقطه دستور فروش محدود یا sell limit اجرا می‌شود. ا

گر قیمتی سهمی 11 دلار باشد و معامله‌گر قصد فروش آن سهم را داشته باشد یک دستور فروش محدود در قیمت 12 دلار برای 100 سهم ایجاد می‌کند. با رسیدن قیمت سهم به 12 دلار دستور فروش اجرا شده و معامله انجام می‌گردد.

دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی

سفارش توقف (stop order)

این نوع سفارش معمولا با عنوان سفارش حد ضرر (stop-loss order) یا سفارش در قیمت از پیش تعیین شده نیز شناخته می‌شود. این نوع از سفارش به این منظور طراحی شده است که جلوی زیان یک معامله‌گر را بگیرد.

این دستور با رسیدن قیمت سهام به قیمت خاص و مورد نظر معامله‌گر سهام را به فروش می‌رساند. هرچند موقعیت توقف معامله معمولا در ارتباط با نوع سفارش long (خرید) می‌باشد اما در هر صورت می‌توان روی پوزیشن‌های short (فروش) نیز از آن بهره گرفت.

برای مثال به معامله‌گری فکر کنید که قصد دارد سهام خود را در شرایطی که قیمت از 12 دلار فعلی به 8 دلار (احتمالا) در آینده می‌رسد بفروشد و از موقعیت معاملاتی خود خارج شود. بنابراین وی می‌تواند یک موقعیت توقف یا stop order در قیمت 8 دلار ایجاد کند.

البته توجه داشته باشید که با توجه به عرضه و تقاضایی که روی سهام وجود دارد ممکن است این موقعیت دقیقا روی 8 دلار اجرا نشود و در بازارهایی که حرکات قیمت بسیار شدید است امکان دارد در قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از 8 دلار معامله به انجام برسد. به منظور کاهش احتمال وقوع چنین مساله‌ای می‌توانید از سفارش stop-limit استفاده کنید که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

سفارش stop-limit

این نوع سفارش شاخصه‌های نوع سفارش محدود و توقف (limit and stop) را با هم دارد. در این نوع از سفارش‌ها باید دو قیمت تعریف شود که همان قیمت‌های محدود و توقف هستند. زمانی که قیمت سهام به قیمت توقف رسید، سفارش تبدیل به نوع محدود می‌شود.

بنابراین این نوع سفارش بر خلاف سفارش توقف در صورتی رسیدن قیمت به آن تبدیل به یک سفارش محدود می‌شود. به عبارت دیگر، این نوع سفارش حتما اجرا می‌شود اما لزوما در قیمت توقف یا stop این اتفاق نمی‌افتد.

برای مثال، یک معامله گر مالکیت سهامی 30 دلاری را دارد. این معامله‌گر قصد دارد اگر قیمت سهام به زیر 25 دلار برسد آن را به فروش برساند، اما تنها در شرایطی که قیمت سهام به 24 دلار یا بالاتر برسد امکان اجرای سفارش وجود دارد.

وی یک سفارش stop-limit ایجاد می‌کند که سفارش توقف را در قیمت 25 دلار و سفارش محدود را در قیمت 24 دلار ایجاد می‌کند. اگر قیمت به زیر 25 دلار برسد سفارش به یک سفارش محدود تغییر وضعیت می‌دهد و در قیمت 24 دلار اجرا می‌شود.

دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی

سفارش حد ضرر متحرک

این نوع سفارش نیز در حالت کلی مشابه به سفارش stop یا از پیش تعیین شده است. هرچند، این قیمت با توجه به تغییراتی درصدی قیمت در بازار و نه بر اساس یک هدف مشخص تغییر یافته و تعیین می‌شود. هرچند، این نوع از سفارش معمولا با پوزیشن‌های long همراه می‌شود می‌توان آن را در پوزیشن‌های short نیز مورد استفاده قرار داد.

برای مثال، یک معامله‌گر سهامی را در قیمت 10 دلار خرید است. شخص سفارشی مبنی بر توقف معامله ایجاد می‌کند که اگر قیمت 20% افت کند سفارش اجرا شود.

کلام آخر

در این مقاله نگاهی انداختیم به انواع سفارش‌های موجود در بازارهای مالی. توجه داشته باشید که به منظور درک کامل این نوع سفارش‌ها باید تجربه خرید و فروش و همچنین ایجاد سفارش‌های مختلف را داشته باشید و خود را در شرایط مربوط به انجام این نوع از معاملات قرار دهید. کاملا بدیهی است که با ایجاد تجربه کافی به درکی خیلی خوب از انواع این سفارش‌ها و همچنین کاربرد آنها خواهید رسید.

همچنین توجه کنید که در بازار بورس و اوراق بهادار ایران تماما از قیمت بازار برای ارسال سفارش خرید استفاده می‌شود و با توجه به اینکه بازار دو طرفه نیست امکان ایجاد سفارش فروش نیز وجود ندارد و فق می‌توانید روی سهامی که دارایی آن را دارید و به تعدادی که دارید سفارش فروش به قیمت بازار ارسال کنید. در حالی که در بازارهای جهانی امکان ایجاد سفارش‌های مختلف وجود دارد.

فردانامه در کنار شماست تا با ارائه مطالب دقیق شما را در ایجاد این تجربه یاری رساند. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

مراجع: کورپت فایننس

 

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید