دارایی تحت مدیریت

دارایی تحت مدیریت

دارایی تحت مدیریت (AUM)

اصطلاح دارایی تحت مدیریت یا Asset Under Management معانی مختلفی را به خود می‌گیرد اما اصلی‌ترین معنی آن را می‌توان به ارزش روز همه دارایی‌هایی اختصاص داد که یک نهاد مالی در تملک دارد. در مواردی معمولا از عبارت Funds Under Management نیز اشاره می‌شود. در بسیاری از موارد این دارایی از جانب مشتریان این نوع صندوق‌ها تامین می‌شود و به شکل روزانه دچار تغییراتی می‌گردد. این تغییرات را می‌توان به عنوان نمود مثبت یا منفی بودن عملکرد این نهادهای مالی در دوره‌های مشخص دانست.

در این مقاله از فردانامه به بررسی اصطلاحی خواهیم پرداخت که بسیار در حوزه مالی به کار گرفته می‌شود و به نوعی شاخصی مهم است که می‌توان بر اساس آن عملکرد بسیاری از نهادهای مالی را تعریف و با هم مقایسه کرد. اما نکته مهمی را که باید به آن توجه کنید این است که مفهوم و فرمول‌های محاسبه دارایی‌های تحت مدیریت در بین شرکت‌ها و نهادهای مختلف می‌تواند تعابیر متفاوتی را داشته باشد. با ما در فردانامه همراه باشید.

اجزای دارایی تحت مدیریت

در محاسبه AUM معمولا دارایی‌های بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین موجودی نقد در محاسبات وارد می‌شود. بعضی دیگر از صندوق‌ها معمولا آن را فقط محدود به دارایی‌هایی می‌کنند که نهاد مالی صلاحیت انجام معاملات بر اساس آن را بر اساس تصمیم‌گیری‌های خود نهاد دارد محدود می‌کنند.

در حالت کلی، AUM فقط یکی از ابزارهایی است که در ارزیابی نهادهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این شاخص در کنار شاخص‌های دیگری مانند تجربه و عملکرد مدیران مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بالا بودن دارایی‌های تحت مدیریت به عنوان ملاکی از عملکرد خوب و شاخص کیفیتی مناسبی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود و معمولا عملکرد مدیریتی خوب و مناسبی برای صندوق‌هایی که دارایی‌های بسیار بالایی دارند در نظر گرفته می‌شود.

در حالت کلی فارغ از اختلافاتی که بین صندوق‌های مختلف و محاسبات مربوط به آنها وجود دارد می‌توان این دارایی‌ها را به دو گروه تقسیم کرد:

دارایی‌های به دست آمده از سرمایه‌گذاران (مشتریان)
دارایی‌های مدیران نهاد مالی

برای مثال اگر دارایی‌های مدیران و صاحبان صندوق در حدود 2 میلیارد دلار باشد و سرمایه جذب شده از مشتریان 8 میلیارد دلار باشد، دارایی تحت مدیریت این صندوق 10 میلیارد دلار خواهد بود.]

چرا دارایی تحت مدیریت اهمیت دارد؟

مدیران شرکت‌ها مقدار دارایی تحت مدیریت را همواره بررسی می‌کنند و نظارت مستقیم بر آن دارند زیرا این مساله می‌تواند استراتژی سرمایه‌گذاری و همچنین جریان محصولات سرمایه‌گذاری را مدیریت کند، دو پارامتری که می‌توانند قدرت یک شرکت را تعیین کنند و از اهمیت بالایی برخوردارند. همچنین با استفاده از دارایی تحت مدیریت می‌توان سایز و اندازه شرکت را نیز بررسی و قضاوت کرد.

دارایی تحت مدیریت می‌تواند پارامتر بسیار مهمی در محاسبه هزینه‌ها باشد. بسیاری از مدیران هزینه مدیریتی را به این دارایی اعمال می‌کنند که معمولا درصد ثابت و مشخصی از AUM را شامل می‌شود. همچنین بسیاری از مشاوران و مدیران سرمایه شخصی نیز درصدی از دارایی تحت تملک را به عنوان هزینه مشاوره یا مدیریت سرمایه به مشتریان اعمال می‌کنند. معمولا، این درصد با افزایش AUM کاهش می‌یابد؛ بنابراین، این متخصصان می‌توانند مشتریانی با دارایی بسیار بیشتر را جذب کنند.

دارایی تحت مدیریت

محاسبات مربوط به دارایی تحت مدیریت

فرمول‌های انجام محاسبات مربوط به دارایی‌های تحت مدیریت بین شرکت‌های مختلف متفاوت است. این دارایی‌های با ورود و خروج جریان نقدینگی و یا نوسانات بازار می‌تواند به شکل روزانه دچار تغییراتی شود. همچنین، عملکرد دارایی، افزایش ارزش سرمایه و سود سهام حاصل از سرمایه‌گذاری از جمله مواردی هستند که می‌توانند مقدار و ارزش AUM را افزایش دهند. همچنین بالا بودن مقدار دارایی‌های تحت مدیریت و یا خوب بودن عملکرد سبب جذب مشتریان جدید می‌شود که این مساله نیز مقدار AUM را می‌تواند به شکل قابل توجهی دستخوش تغییر کند.

حال باید توجه کنید که این عوامل سبب افزایش سیالیت یا Volatility یک سیستم یا پکیج دارایی تحت مدیریت می‌شود. افزایش بیش از حد این سیالیت در بسیاری از موارد می‌تواند مانع از انجام مدیریت بسیار موثر دارایی‌ها شود و از آن طرف کم بودن بیش از حد آن نیز می‌تواند سبب شود تا سرمایه‌گذاران نتوانند به سرمایه خود در زمان‌های کافی و مناسبی دسترسی داشته باشند که برای بسیاری این موضوع پذیرفته شده نیست.

بنابراین برای جلوگیری از وقوع این مساله پارامترهایی را می‌توان در این صندوق‌ها مشاهده کرد که از آن جمله می‌توان به زمان خواب یا قفل شدن سرمایه، یا بستن صندوق سرمایه‌گذاری بعد از جذب سرمایه کافی دانست که این موارد تا حدودی حد و مرز مناسبی را برای شناوری تعریف می‌کنند و می‌تواند از بروز مشکلات دیگر جلوگیری به عمل آورد.

پارامترهایی نیز وجود دارند که می‌توانند سبب کاهش در مقدار و ارزش دارایی‌های تحت مدیریت شوند. از جمله این موارد می‌توان به از دست دادن سرمایه، کاهش جریان درآمدی و وردی مالی، بسته شدن صندوق‌ها و … اشاره کرد.
موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مقدار بزرگ و کوچک کاملا نسبی است و زمانی مفهوم پیدا می‌کند که دو صندوق را با هم مقایسه کنید. بنابراین به جای نگاه کردن به ارزش دقیق دارایی‌ها باید عملکرد این نهاد مالی را مقایسه کنید تا ببینید که دقیقا در مقایسه با دیگر نهادهای مالی که در همان حوزه مشغول به فعالیت هستند چه عملکردی را از خود به ثبت رسانده‌اند.

علاوه بر این، همانطور که گفته شد بزرگ بودن یک صندوق و یا نهاد مالی به خودی خود به معنی عملکرد خوب و قابل اعتماد بودن آن نهاد مالی نیست. به این معنی که سرمایه‌گذاری زیاد دیگران و سپردن شدن سرمایه‌های دیگران به این نهاد مالی لزوما نمی‌‌تواند دلیل کافی و قانع کننده‌ای باشد که شما نیز سرمایه خود را به آنها بسپارید.

بنابراین توجه کنید که در کنار AUM باید به پارامترهای دیگری مانند عملکرد مدیریان، شهرت و اعتبار مدیر، استراتژی‌های مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه، نسبت هزینه‌ها و مواردی از این دست نیز توجه کنید و با چشمی باز نسبت به آنها تصمیم گیری کنید.

تفاوت NAV و AUM

در این بخش به بررسی تفاوت موجود در بین دو مفهومی می‌پردازیم که در بسیاری از موارد به جای هم استفاده می‌شوند یا به اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرند. NAV که مخفف عبارت Net Asset Value یا ارزش ذاتی خالص است با عبارت دارایی تحت مدیریت معمولا به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

NAV به معنی ارزش ذاتی است و قیمت نهایی و ارزش ذاتی یک محصول را مشخص می‌کند که برابر است با قیمت و ارزش آن منهای تمام هزینه‌های جانبی آن که معمولا هم به ازاء یک سهم ارائه می‌شود. در حالی که AUM به معنی جمع تمام دارایی‌هایی است که آن نهاد مالی مشخص پیرامون سرمایه‌گذاری آن به تصمیم گیری می‌پردازند.

کلام آخر

در مقاله حاضر سعی کردیم مفهوم دقیقی از دارایی‌های تحت مدیریت یک صندوق یا نهاد مالی را ارائه دهیم. همچنین به بررسی پارامترهای مهمی که می‌توانند سبب افزایش و یا کاهش مقدار دارایی‌های تحت مدیریت شوند پرداختیم و بیان کردیم که چرا مقدار AUM اهمیت دارد و چگونه می‌تواند نظر سرمایه‌گذارن و مشتریان این حوزه را تحت تاثیر قرار دهد و یا در تصمیم گیری آنها موثر واقع شود. همواره مقدار دارایی‌های تحت مدیریت می‌تواند حرف‌های و ناگفته‌های زیادی را پیرامون یک نهاد مالی آشکار سازد اما به یاد داشته باشید که این تنها ابزار بررسی و تصمیم گیری پیرامون این مساله نیست.

اگر موردی بود که در این مقاله اشاره نشده بود را با ما در فردانامه در میان بگذارید.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 7 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید