5نکته قبل از معاملات

5 نکته قبل از معاملات

در پنج نکته قبل از معاملات این هفته ابتدا به ورود خودروهای پرتیراژ به بورس کالا  و  تحولات چین در قیمت کامودیتی ها اشاره کردیم .

1) از ابتدای سال 1401 یا حتی از پاییز سال گذشته اخبار پیرامون صنعت خودرو زیاد بوده است. از افزایش نرخ تا واگذاری بلوک تودلی #خودرو و #خساپا ، از پذیرش خودروها در بورس کالا و مداخله های لحظه ی آخر وزارت صمت و هوا کردن، از ورود سازمان خصوصی سازی به مساله واگذاری این دو خودروساز تا ورود خودروهای پرتیراژ به بورس کالا و رقابت برای خرید آنها.

این صنعت برای تحقق هر یک از این گام ها چرخ های زیادی خورد ولی در نهایت گام به گام اقدامات بهبود شرایط صنعت خودرو در حالت پیموده شدن است. رئیس سازمان خصوصی سازی وقتی وارد قضیه واگذاری بلوک خودروسازها شد گفت که بدون آزاد شدن قیمت فروش محصولات و آزاد شدن سهام دولت در این دو شرکت (به منظور فروش آنها) امکان عرضه سهام دولت و تودلی وجود ندارد.

حالا خبر می رسد پس از پذیرش پی در پی خودروهای پرتیراژ، سهام دولت در خودرو و خساپا که وثیقه بود نیز آزاد خواهد شد. بازهم هفته ی پیش رو صنعت خودرو یکی از صنایع مورد توجه بازار خواهد بود.

2) بیانیه امیدوارکننده فدرال رزرو، افزایش شدید مبتلایان به کرونا در چین، سیاست های حمایتی چین در خصوص وام دهی خصوصا در بخش مسکن و گمانه زنی از تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه مهمترین اخبار جهانی است. به نظر می رسد در کوتاه مدت تحولات چین مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر قیمت کامودیتی ها باشد و شرکت های صادراتی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

از یک طرف احتمال گسترش لاک داون به خاطر افزایش شدید تعداد مبتلایان به کرونا در شهرهای مختلف از جمله پکن بر بازارها فشار منفی وارد خواهد کرد و از طرف دیگر سیاست های حمایتی دولت چین خصوصا در کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک ها و افزایش اعتباردهی به بخش مسکن می تواند تاثیر مثبت بگذارد. به نظر می رسد در روزهای آتی بازهم قیمت کامودیتی در محدوده ی باریکی به نوسان ادامه دهند.

3) هفته ی بعد به احتمال زیاد بودجه به مجلس ارائه می شود. البته گمانه زنی هایی از بودجه های چند دوازدهم (بودجه های فصلی یا ماهانه و به قول معروف از این ستون به اون ستون) وجود دارد.

رایزنی های زیادی برای منطقی شدن نرخ گاز صنایع و صنعت پتروشیمی با سازمان برنامه و بودجه انجام گرفت تا حداقل برای برخی شرکت ها کاهش قیمت گاز به قیمت های منطقی در نظر گرفته شود. اما دخل خالی دولت باعث شده تا منافع آتی صنعت کشور در نظر گرفته نشود و اصرار بر گاز گران برای صنایع در بودجه ادامه دارد. در کل اما به نظر نمی رسد بودجه بازاری ها را بترساند و شاید سبب کاهش ترسشان نیز بشود.

4) اوراق گام؛ ابزاری که قرار بود سندی باشد بین تامین کنندگان و خریداران مواداولیه تا تامین مالی زنجیره ای در صنعت را سامان دهی کند و باعث بهبود یافتن سیستم اعتباری درون کسب و کاری از طریق ضمانت سیستم بانکی شود، تبدیل به ابزاری برای تامین مالی شده و از اصلش فرسنگ ها فاصله پیدا کند.

نرخ بهره کوتاه مدت (کمتر از یکسال) به دلیل انتشار بی وقفه این اوراق تازه متولد شده به بیش از 29 درصد رسیده است. اگر برای افزایش قدرت وام دهی بانک ها چاره ای از سوی بانک مرکزی اندیشه نشود بازهم نرخ بهره کوتاه مدت رشد خواهد کرد و بعید نیست نرخ همین اوراق گام به 34 35 درصد و نرخ اوراق اخزا به بیش از 30 درصد برسد.

5) افزایش ارزش معاملات option (اختیار خرید و فروش نمادهای مختلف بورس) در بورس ایران پدیده ی جالب و جدید در بورس ایران است. تقریبا هر هفته و هر ماه شاهد رشد ارزش معاملات در این ابزار نسبت جدید در بورس ایران هستیم و فعالان بیشتری به این بخش از بازار سرمایه توجه می کنند. در بعضی از روزها تعداد سهامی که اپشن اش معامله می شود، از معاملات خود سهم بیشتر می شود.

آپشن ابزار جذابی برای ترید است و نوسان های شدیدی می کند اما حتما قبل از ورود به این بازار با مفاهیم اولیه آن آشنا شد تا خدای نکرده متضرر نشویم. قیمت گذاری و تعیین ارزش مناسب برای خرید یا فروش هر یک از اپشن های خرید یا فروش کمی پیچیدگی دارد که البته سایت ها و ماشین حساب های دردسترس برای این منظور نیز وجود دارد.

موقعیت های یک طرفه با زیان بدون محدودیت می تواند کل سرمایه درگیر را به باد دهد. ارزش زمانی، ارزش بلک شولز، شاخص نوسان (volatility)، موقعیت قیمت نقد نسبت به قیمت اعمال و مواردی از این دست را باید به دقت مورد توجه داشت.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید