تحلیل بازار امروز 19آذر1401

تحلیل بازار امروز 19آذر1401

تحلیل بازار امروز 19آذر1401

  •  در روزهایی که دلار رشد می کند معمولا از نظر ذهنی و روانی همه تحت فشار هستند، خصوصا بورسی ها که به طور مستمر درگیر اخبار و اطلاعات اقتصادی هستند. حالا اگر این رشد دلار همراه با بازار منفی باشد، این فشار و به هم ریختگی عصبی بسیار بسیار بیشتر می شود و شرایط را برای تصمیم گیری های هیجانی آماده تر می کند. البته این واگرایی بین دلار آزاد و بورس ما امروز نیست. در بررسی عملکرد شاخص کل و دلار آزاد از ابتدای آذر ماه مشاهده می شود که بازده شاخص کل منفی 1.7 درصد بوده و بازده دلار بیش از 4 درصد.

کمی معاملات پرهیجان خودرویی ها در آذرماه و برخی نمادهای کوچک و متوسط این عملکرد نامطلوب بورس در مقابل دلار را به چشم نمی آورد اما امروز که شاخص افت قابل توجهی داشت و از آن طرف دلار هم رشدی بود همین موضوع اعصاب خوردی را بیشتر کرد. برای یک روز منفی در شروع هفته 3800 میلیارد تومان، عدد قابل قبولی است و نشان می دهد که علی رغم منفی روز جاری، خریدار جدی در بازار حضور داشته. شاید هم وضعیت امروز بازار ناشی از اعصاب خوردی همگانی این یکی دو روز باشد

  • بعضی اتفاقات باعث می شود تا تصمیم گیری های اقتصادی براساس تمایل های غیراقتصادی باشد. بعضی اتفاقات باعث می شود تا خیلی ها به نتیجه برسند که بهتر است سرمایه ی خود را به ارز یا طلا تبدیل کنند. بعضی ها هم اصلا بی حوصله و کلافه می شوند. خلاصه هر چه است امروز تب دلار و طلا شدت گرفت. برای گواه این مساله می توان معاملات سلف سکه بانک مرکزی را معیار قرار دارد.

در حالی که از 17 آبان تا روز چهارشنبه 16 آذر، بانک مرکزی موفق به فروش چیزی در حدود 24 هزار سکه به صورت پیش فروش شده بود، امروز تقاضا به شدت افزایش پیدا کرد و حدود 19 هزار سکه فقط در یک روز توسط بانک مرکزی پیش فروش شد. رقابت برای خرید خودرو و سایر کالاها در بورس کالا هم نشان از انتظارات تورمی در بین صاحبان سرمایه دارد.

  • همزمان با بهتر شدن معاملات کامودیتی ها خصوصا فلزات پایه و فولاد و البته کالاهای پایین دست پتروشیمی در بازارهای جهانی و منطقه ای، به دلیل افزایش انتظارات تورمی، تقاضا برای این قبیل کالاها در بازار داخل نیز کمی تقویت شده است. اگر روند تسهیل کرونایی چین ادامه پیدا کند و افزایش نرخ بهره آتی فدرال رزرو هم بیش از انتظارات نباشد می توان امیدوار بود شرکت های تولیدکننده و صادرکننده ی این قبیل محصولات در هفته های آینده عملکرد خوبی داشته باشند.

به طور کلی بر خلاف یک سال پیش که ریسک های بسیاری می توانست این صنایع را تحت تاثیر قرار دهد، در شرایط فعلی آنچنان ریسک سنگینی متوجه این شرکت ها نیست. از طرف دیگر احتمال بهبود شرایط چین و همچنین احتمال رشد دلار می تواند برای خرید این سهم ها جذابیت ایجاد کند.

  •  یکی از ویژگی های بازار سهام برخلاف دیگر بازارهای دارایی این است که هم با فلسفه سپر تورمی گزینه برای سرمایه گذاری در آن پیدا می شود و هم با فلسفه تثبیت تورم و رشد اقتصادی واقعی. در دو سال گذشته با رویکرد انجام توافق و بازگشت به برجام خیلی کسی در بورس دنبال تورم انتظار و خرید سهم به هوای سپرتورم نبود. البته بازارهای دیگر شرایط متفاوتی را داشتند و حتی بیش از تورم هم بازده دادند خصوصا ملک. حالا کمتر کسی در بورس یا سایر بازارها به بحث توافق وزن می دهد. تنها ایرانی که حتی در کلام به توافق فکر می کند امیر عبدالهیان است.

حالا که فاز فکری عوض شده، بسیاری انتظار دارند حداقل با رشد دلار و تورم سهم ها تکانی به خودشان بدهند. فعلا این انتظار هم محقق نشده و حالت بازنده بورس حفظ شده. شاید چند وقت دیگر این بازندگی ادامه پیدا کند ولی با افق سرمایه گذاری بیش از یکسال بعید است بازده بورس چندان کمتر از دلار یا سایر بازارها باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید