تحلیل بازار 17خرداد 1401

تحلیل بازار 17خرداد 1401

تحلیل بازار 17خرداد 1401

1) روز مثبت ولی با ارزش معاملات خرد نچندان دلچسب. گروه سیمان در اثر رشد نرخ سیمان در معاملات دیروز، تقریبا دسته جمعی مثبت بودند. در گروه های دیگر هم تک نمادهایی مثبت بودند. دیروز بازار در اثر شایعات پیرامون افزایش نرخ بهره منفی سنگینی خورد که البته با کاهش نرخ بهره ی بین بانکی که بعدازظهر دیروز اعلام شد و تکذیب های صورت گرفته، کمی ترس از این سیاست کاهش پیدا کرد. قیافه معاملاتی تابلو معاملات چندان جذاب نیست اما روند حرکت متغیرهای تاثیرگذار بر بازار نوید از بهبود شرایط بنیادی می دهد. بایستی ببینیم بعد از گذشته یکی دوهفته تاثیر متغیرها بر ترس معامله گران غالب خواهد شد یا نه.

2) دیروز در معاملات بورس کالا سیمان پاکتی هم تقاضای بالایی داشت و هم قیمت ها خیلی از شرکت ها تا بالای 900 هزار تومن در هر تن رقابت شد. سیمانی هایی که در مناطق همراه با کمبود مانند استان تهران، کرمان، آذربایجان شرقی و فارس فعالیت می کنند بالاترین نرخ ها را تجربه کردند اما برخی مناطق مانند اصفهان که معمولا رقابت بالایی را تجربه نمی کردند نیز روز گذشته نرخ های بالای 900 هزار تومن را تجربه کردند. امروز نیز رقابت برای خرید سیمان در بورس کالا ادامه پیدا کرد. تجربه سال گذشته نشان می دهد این ماه ها، هم خود سیمان هم شرکت های تولید کننده مورد توجه خواهند بود.

3) افزایش تورم انتظاری در اثر ازادسازی قیمت کالاهای اساسی و جریان سیاسی پیرامون پرونده هسته ای در آژانس (افزایش نرخ دلار) باعث شده تا سیاست گذاران به دنبال راهکارهای مختلف برای کنترل تورم باشند. در حالی که موثرترین راه افزایش نرخ دلار نیما برای صادرکننده هاست تا از این طریق عرضه افزایش پیدا کند، شایعاتی در مورد افزایش نرخ بهره به گوش رسید که دیروز و امروز به انحای مختلف البته تکذیب شد. در روز جاری با قوت گرفتن اخبار پیرامون صدور قطع نامه در شورای حکام علیه برخی فعالیت های هسته ای کشور، نرخ دلار مجددا افزایشی شد و در حال چرخ زدن حوالی سقف تاریخی خودش است. باید ببینیم کی مدیریت ارزی کشور به نتیجه خواهد رسید تا نرخ ارز نیما را تکان دهد اما افزایش نرخ نیما اجتناب ناپذیر است

4) به نظر می رسد در اثر پیش بینی قطعی برق در ماه ها آینده و همچنین افزایش قیمت دلار یواش یواش رقابت در بورس کالا در همه محصولات افزایش یابد. می دانیم سیاست گذار اول در مقابل واقعیت های بازار مقاومت می کند. به همین دلیل شاید نوسان در قیمت سهم ها نیز هستیم اما می توان ادعا نمود بعد دو سه هفته واقعیت ها قبول شود و در اثر رشد قیمت محصولات مختلف، قیمت سهم ها نیز تحت تاثیر قرار گیرد. فعلا با صبر در بازار پیش می رویم و منتظر تاثیر تحرکات مثبت متغیرها در سهم ها هستیم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد