تحلیل بازار امروز 9 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 9 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 9 مرداد 1401

1) امروز به بهانه شایعه کنسل شدن فروش بلوک های خودرویی و در نتیجه منفی دسته جمعی این گروه، شاهد یه منفی سرتاسری در کلیت بازار بودیم. ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای قبل رشد کرد و به 2800 میلیارد تومن رسید. یکی از عوامل تشکیل حباب های مثبت یا منفی، حرکت دسته جمعی در بازار است.

گیرم مثلا وزارت فخیمه صمت در واگذاری بلوک دو خودروساز بزرگ کشور هم شکست خورده باشد، مثل بقیه شکست هایش، خوب این دلیل نمی شود مثلا در یک صنعت دیگه سهمی با نسبت په ای 3 تا 4 را بفروشیم. ولی خوب 99 هم یادمون است مثلا شستا صف می شد، پشت سرش یکسری سهم بی دلیل صف می شدن. اصلا یکی از اصلیترین مشخصه های حباب، رفتار دسته جمعی است.

2) تقریبا از اواخر اسفند با صحبت های وزیر صمت موضوع واگذاری بلوک تودلی خودروسازها بر صدر اخبار بورس نشست. حالا بعد از گذشت نزدیک به 4/5 ماه، هنوز از ارزش پایه بلوک خبری نیست. در این مدت بارها اخبار، شایعات و مصاحبه های مختلفی در این مورد مطرح شده است. واقعا نیاز است وزارت صمت یک شفاف سازی در این مورد داشته باشد تا ذینفعان مطلع شوند واقعا در مورد واگذاری چه چیزی در جریان است.

بعد از فاجعه عوارض، عدم افزایش نرخ در برخی صنایع و زیان ده شدن آنها و مسائل دیگر، وزارت صمت فعلا در واگذاری صنعت خودرو نیز در حال تکمیل یک فاجعه دیگر است.

3) بدون اینکه توصیه ای برای خرید داشته باشم، ولی امروز با وجود جو بسیار سنگین بازار برخی نمادها منفی خاصی نخوردند. می توان به سامان، فولاد، کروی، شسپا، تایرا، کهمدا، سفانو، سصوفی، کحافظ، برخی پتروشیمی ها، برخی دارویی ها، صبا، وغدیر، فملی، شبهرن، شرانل، تفارس، قشهد و خیلی از نمادهای دیگر اشاره کرد.

معمولا اینگونه نمادها در صورت فروکش کردن فضای ملتهب کمی رشد می کنند. کلا البته سهام خوب و ارزان در بازار زیاد پیدا می شود. طبیعی هم است در میانه های تشکیل حباب منفی هستیم.

4) اگر ارزش معاملات رشد نکند بعد از فروکش کردن این جو منفی، سهم های کوچک و متوسط زودتر و بهتر بازده خواهند داد. خصوصا آنهایی ریسک های خاص بازار جهانی و دخالت های وزارت صمت (دو ریسک اصلی بورس) را ندارند. در صورتی که خواستیم پرتفو تشکیل بدیم یا سهمی بخریم احتمالا باید در این حوالی بچرخیم

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد