تحلیل بازار امروز 29 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 29 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 29 مرداد 1401

1) امروز به نسبت بازار منفی را تجربه کردیم و تمایل به فروش در اکثر گروه ها بالا بود. در گروه پرهیاهوی این روزها یعنی خودرویی، بجز خساپا که به نظر می رسید به شدت حمایت می شد، بقیه نمادها نزدیک منفی کامل معامله می شدند. پالایشی ها سعی کردن یه حرکت به بالا بزنند که ناکام مانند. ذهن فعالان تحت تاثیر گزارش فولاد بود.

ارزش معاملات خرد نسبت به چند روز اخیر افت کرد و در حدود 3000 میلیارد تومان بود. دلار امروز را با افت شروع کرد و سهم های دلاری نیز تحت فشار بودن. سهم های کوچک و متوسط هم که به باد برجام و مثبت های این چند روز کمی رشد کرده بودند، امروز منفی شدند. در گروه زراعت هم تحرکاتی دیده شد که البته به خاطر جو عمومی بازار ناکام ماند.

2) نمادهای برجامی به دلیل انقطاع در اخبار مثبت و البته رسیدن به مقاومت های جدی امروز فاز اصلاح برداشتند. یک موضوع در مورد این توقف اخبار برجام نگران کننده است و آن هم گیر کردن پاسخ ایران دست آمریکاست. به دلیل تاخیر بوجود آمده شاید عده ای فکر می کنند ممکن است آمریکا پاسخ مطلوب ندهد یا شاید پاسخ ایران طوری بوده که توافق کوتاه مدت را میسر نمی کند.

البته به نظر می رسد به دلیل عدم ورود پول به بازار حتی با وجود اخبار مثبت باز هم شاهد این شلی در این هفته می بودیم. یکسری نماد کوچک و متوسط که در کنار نمادهای برجامی کمی رشد کرده بودند هم کم انرژی شدند و در اصلاح رفتند.

3) کرک اسپرد رو به بالا برگشت و ماه دوم از فصل دوم هم برای پالایشی ها همراه با حاشیه خوب در حال اتمام است. به نظر می رسد با ادامه وضعیت موجود، پالایشگاه ها تابستان خوبی داشته باشند. اما شرایط نموداری و احتمالا ترس از ریزش دلار باعث شده فعلا کسی به صورت جدی به دنبال خرید پالایشی نباشد.

امروز یک حرکت مثبت نصف و نیمه در این گروه دیدیم ولی خوب سریع خاموش شد. به نظر می رسد پالایشگاه کماکان جزو گروه های بنیادی مطلوب بازار باشند اما ترس از منفی در کوتاه مدت را نباید دست کم گرفت.

4) امروز دلار با گپ منفی باز شد و به حدود 29 هزار تومن رسید. به نظر می رسد بازارهای دیگر یواش یواش در حال جدی گرفتن مذاکرات و احتمال توافق هستند. حتی بازار خودرو خارجی نیز در حال وزن دادن به توافق است. بازار ملک به عنوان اخرین بازار تورم محور هم به مرور به این موضوع وزن خواهد داد.

شاید منفی هم زمان بورس (خصوصا سهم های برجامی) و دلار کمی برای فعالان مبهم باشد، اما به نظر می رسد بازار دلار و سایر بازارهای تورم محور و دوست دار عدم توافق مانند ملک یواش یواش در حال وزن دادن به توافق هستند و از بورس در این زمینه عقبتر هستند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد