تحلیل بازار امروز 20 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 20 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 20 شهریور 1401

1) به قول یکی از دوستان با این ارزش معاملات اندک اینجا اصلا گذر سرمایه هم نیست چه برسد به بازار سرمایه. 2700 میلیارد تومن ارزش معاملات خرد. اصلا این همه ساختار، کارگزاری، بورس، سبدگردان، صندوق اینها همش به خاطر 2700 میلیارد تومن ارزش معاملات خرد. همین جمعیت بریم کنار خیابون میوه بفروشیم گردش مالی بیشتری گیرمون می یاد.

2) سهم های دارایی محور عمدتا بازار پایه ای امروز مثبت بودن. البته هر چه به انتهای بازار نزدیک شدیم، عرضه در این نمادها هم زیاد شد. واقعیت این است که ما به عنوان تحلیلگر نه می توانیم بگوییم مثلا بازار چرا فلان نماد پی به ای پایین را نمی خرد و فلان نماد دارایی محور را می خرد و نه اصلا بازار را اینطوری نگاه می کنیم که حتما باید دسته مشخصی از سهم ها را بخرد. بازار هر چه دوست داشته باشد و دلش بخواهد می خرد. مشکلی هم با هیچ نمادی نداریم.

قاعدتا نمادی که دارایی های ارزشمندی نسبت به قیمت تابلو دارد می تواند مورد توجه سرمایه گذاران باشد. پس ما از اون تحلیلگرهاش نیستیم که مدام شعار پی به ای بدیم. به هر حال بازار در این چند وقت اخیر این گونه سهم ها را بیشتر پسندیده و هر کسی هم توانسته بازده بگیرد نوش جانش. اگر هم قیمت تابلوی نسبت به ارزش دارایی ها بسیار ارزان است، انشالا بتوانند بیشتر رشد کنند.

3) دلار نیمایی به طور کامل دیگر رفت بالای 27 هزار تومن. بالاترین نرخ دلار نیما قبل از این مربوط به آبان 99 با نرخ 26800 تومن بود. نرخ دلار نیما از ابتدای 1401 حدود 14 درصد و از کف خرداد سال 1400 بیش از 32 درصد رشد کرده است. نرخ دلار نیما معیار اصلی بورس ایران از نظر درآمد، سود و حتی ارزش دارایی ها (ماشین آلات و ارزش جایگزینی) است.

شاخص کل هم وزن نسبت به خرداد 1400 تنها توانسته است 10 درصد رشد کند. حتی وقتی از زاویه دلار نیمایی به بازار سهام نگاه می کنیم باز هم به نتیجه می رسیم با هر سناریویی (ما فکر نمی کنیم حتی در صورت توافق نرخ دلار در بلندمدت چندان زیر دلار نیمایی فعلی باشد) بازار سهام ارزان است.

4) یکی از نمادهایی که مردم بسیاری را متضرر کرده #گشان است. این شرکت قبل از درج در بورس با آن نوع از تامین مالی عده ی زیادی را متضرر کرد و بعد از ورود به بورس با داشتن دارایی های ارزشمند در مشهد و سایر شهرها علی رغم رشد اولیه در نیمه اول سال 99، بعدا دچار روند نزولی شدید شد و نسبت به سقف قیمتی سال 99 بیش از 85 درصد از قیمت خودش را از دست داد. اخیرا این نماد رشد خوبی را تجربه کرده و بخشی از ضرر و زیان دارندگان را جبران کرده است. امیدواریم مشکلات اینگونه نمادها حل شود و در بلندمدت از زیان دارندگان و سهامداران آن کاسته شود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد