تحلیل بازار امروز 18دی 1401

تحلیل بازار امروز 18دی 1401

تحلیل بازار امروز 18دی 1401

1) صحبت های خاندوزی در تلوزیون پیرامون نرخ ارز نیما و انگیزه ای جدید برای خرید سهام بزرگ و صادراتی. آقای خاندوزی از یک آرزو در گفتگوی خودش در تلوزیون پرده برداشت مبنی بر اینکه نرخ ارز در حدود نرخ 28500 نوسان کند. آرزویی که با این صف تشکیل شده برای دریافت ارز نیمایی نمی تواند تحقق پیدا کند. بعضی مفاهیم اقتصادی خیلی ساده هستند، اگر کالا یا دارایی به قیمتی کمتر از قیمت تعادلی برای فروش عرضه شود، به دلیل فرصت آربیتراژی بوجود آمده، تقاضا برای آن کالا به شدت افزایش پیدا می کند.

اگر عرضه کننده میزان محدودی از آن کالا یا دارایی را برای عرضه داشته باشد، بعد از مدتی با ازدیاد تقاضا شاهد کمیابی یا نایابی خواهیم بود و قیمت افزایش پیدا می کند. فعلا در مرحله ای هستیم که تقاضا در حال افزایش است و دریافت ارز نیما رفته رفته دشوارتر می شود. پس آن آرزوی زیبا در قیمت مدنظر امکان پذیر نیست. امروز سهامداران بورس ترس از این سیاست تثبیت یا ثبات یا هر چیزی که اسمش است را کنار گذاشتند و رو به بالا بسیاری از سهم ها خصوصا پتروشیمی ها را خریدند و ارزش معاملات خرد به 10700 میلیارد تومان رسید.

2) در کنار روند خرید سهم های دلاری در روز جاری در گروه پتروشیمی، فلزی و پالایشی، یکی از حرکت های بازار امروز خرید سهام جامانده بود. معمولا در بورس ایران بعد از رشد بازار یکی از روش های دم دستی برای پیدا کردن گزینه ی خرید، تمایل به خرید سهم هایی است که از اول آن موج رشدی، رشد کمتری نسبت به شاخص، هم گروهی ها یا سهم های دیگر داشته اند.

البته از نظر بنیادی یا تکنیکال شاید نتوان برای این نوع انتخاب سهام توجیه آورد، اما بازار به تجربه متوجه شده است که این روش بازده ایجاد می کند. البته از نگاه کلان به دلیل تورم بالا در کشور در بلندمدت اکثر دارایی ها چه مالی چه فیزیکی به یک نسبت مشخص نسبت به تورم  رشد می کنند، لذا حتی خرید با این منطق نیز در بلندمدت جواب می دهد. در کل روند های تعدیل دلاری (dvalution) معمولا در ابتدای روند با تصمیمات ساده می تواند سود ایجاد کند اما در ادامه روند کسانی سود می کنند که منتفعان واقعی را پیدا کنند.

3) در بورس ایران چند نوع شرکت وجود دارد که بعضا یا همیشه به سبب دارایی های تحت مالکیت مورد توجه قرار می گیرند. شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها به سبب اینکه اکثر دارایی آنها به سرمایه گذاری در سهام شرکت های عمدتا بورسی تخصیص پیدا کرده، معمولا با یک تاخیر نسبت به بازار مورد توجه قرار می گیرند و رشد می کنند. حالا اگر این شرکت ها نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی پایینی هم داشته باشند پتانسیل رشد بیشتری پیدا می کنند.

امروز شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری مورد توجه قرار گرفتند. بانک ها و بیمه ها هم بعضا یا همیشه با توجه به دارایی های تحت مالکیت مورد توجه قرار می گیرند. بیمه ها هم با توجه به رشد ارزش دارایی های تحت مالکیت هم سهام و هم دارایی های ثابت می توانند مورد توجه بازار قرار بگیرند.

4) یک جوی در بازار است که سود پالایشگاه در پاییز ممکن است افت کرده باشد. البته با توجه به کاهش حاشیه پالایش (کرک اسپرد) در فصل پاییز نسبت به تابستان انتشار کاهش سود در این فصل بیراه نیست. البته نرخ ارز نیما به عنوان دیگر فاکتور تاثیرگذار بر حاشیه سود این شرکت ها در پاییز رشد کرده و شاید بخشی از افت سود دلاری را جبران کند. در هر صورت فعلا بازار فکر می کند که این گروه در پاییز افت سود جدی خواهد داشت و به همین دلیل در مثبت ها فروشنده ی قابل توجهی پیدا می کنند.

از طرف دیگر اخیرا صندوق پالایش نیز در این نمادها شروع به فروش کرده است. از منظر رفتاری نیز پالایشی ها در یکسال گذشته بازده خوبی داده اند و به قوی برنده ی پرمعامله ی بازار بی رونق بوده اند، به همین دلیل الان خیلی مورد توجه نیستند. اما علی رغم چشم انداز میان مدت نامطلوب از سوی بازار، به نظر می رسد با توجه به تقسیم سودهای خوبی که در مجامع سال آینده خواهند داشت، در بلندمدت کماکان جزو صنایع با بازده بهتر از میانگین خواهند بود.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد