تحلیل بازار امروز 14 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 14 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 14 شهریور 1401

1) امروز خبر رای دیوان در مورد تجدید ارزیابی دارایی ها باعث شد برخی نمادها مورد توجه بازار قرار بگیرند و شروع معاملات مثبت باشد. از جمله این نمادها می توان به #اخابر اشاره کرد که ارزش معاملات بالایی را تجربه کرد. سهم های جدید خاور نیز ثبت شد و همین مساله باعث شروع معاملات این نماد با صف فروش سنگین شد، که البته در ادامه معاملات صف فروش جمع و تبدیل به صف خرید شد. گروه های کاشی، شوینده و قندی معاملات خوب و مثبتی داشتند. در دیگر گروه ها هم تک نمادهای مورد توجه داشتیم و در کل با وجود ارزش معاملات خرد پایین 2800 میلیارد تومانی، می توان گفت بازار خوبی از نظر فعالیت تجربه شد و مثبت بودن شاخص هم وزن هم موید این موضوع است

2) با رای دیوان ابلاغیه های سازمان بورس در مورد عدم امکان افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی هایی که فاقد سند رسمی هستند یا سند اوقافی دارند باطل شد و شرط احراز مالکیت برای تجدید ارزیابی کافی دانسته شد. شرایط احراز مالکیت هم به استاندارد 11 حسابداری ارجاع داده شده است.

در استاندارد 11 دو معیار اصلی برای شناخت دارایی بیان شده است. ورود منافع ناشی از دارایی به شرکت و امکان شناخت بهای تمام شده. امروز گمانه زنی های زیادی در مورد شرکت هایی که برنامه تجدید ارزیابی دارند و از این رای منتفع می شوند شد. اما به نظر می رسد زمین های اوقافی و مشابه که در احراز مالکیت کماکان مشکل دار هستند نتوانند تجدید ارزیابی شوند. این مصوبه به نفع شرکت هایی است که زمین یا دارایی بدون سند رسمی دارند و مالکیت بدون معارض روی آن دارایی دارند. اگر دارایی معارض داشته باشد، قاعدتا نمی تواند مبنای تجدید ارزیابی باشد و با این رای دیوان هم مشکل آن شرکت ها حل نمی شود. از صف خرید های امروز، یک شرکت حداقل این شرایط را دارد.

3) افزایش نرخ در صنعت کاشی و سرامیک و ارزش بازار پایین این شرکت ها باعث توجه بازار به آنها شده است. کاشی و سرامیک جزو صنایع کم ریسک در شرایط فعلی کشور است. نرخ گذاری دولتی وجود ندارد، رشد کیفیت محصولات در سال های اخیر امکان صادرات را افزایش داده است و شرکت ها از آن استفاده می کنند و در کل فعلا وضعیت صنعت مناسب است. امروز هم اکثر نمادهای صنعت پرتقاضا بودند و معاملات مثبتی داشتند. گروه شوینده با وجود عدم وجود خبر خاصی مورد توجه قرار گرفت یا خبری است و هنوز منتشر نشده مثل افزایش نرخ. یا شاید افت قیمت مواد اولیه منجر به بهبود شرایط شرکت ها شده و عده ای با این تحلیل شروع به خرید کرده اند. گروه قندی نیز با نزدیک شدن به پاییز (فصل فعالیت این شرکت ها) مورد توجه قرار گرفته اند.

4) #خاور امروز بیش از 10 درصد معاملات خرد را به خودش اختصاص داد. سهمی که با مدیریت مناسب توانسته هم تولید و فروش خوبی داشته باشد و هم نیاز مصرف کنندگان را برطرف کند. امروز سهم های جدید ثبت شد و با توجه به سود مناسب دارندگان تمایل به فروش افزایش پیدا کرد. اما در ادامه مجددا شاهد افزایش تقاضا و صف خرید در این نماد بودیم. #خکاوه، #خدیزل، #خزامیا هم از نظر عملکرد و بازده سهام وضعیت کمابیش مشابه خاور داشته اند و این موضوع نشان می دهد هر جا مداخله ی قیمت گذاری دستوری و لاتاری در جریان نبوده هم وضعیت تولید و فروش خوب بوده و هم وضعیت بازده. باید ببینیم در بخش تولید خودروی سواری هم وزارت صمت بالاخره به این نتیجه خواهد رسید یا نه

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد