تحلیل بازار امروز 1بهمن 1401

تحلیل بازار امروز 1بهمن 1401

تحلیل بازار امروز 1بهمن 1401

#تحلیل_بازار

1) بازار اولین روز بهمن1401 را منفی شروع کرد و با ثبت ارزش معاملات خرد 10600 میلیارد تومانی، بعد از یک دی ماه خوب که نسبت به همه ی بازارهای رقیب و دلار عملکرد بهتری داشت، یک روز قرمز پشت سر گذاشت. عملکرد ضعیف شرکت های بزرگ در پاییز، افزایش تنش سیاسی و همچنین شناسایی سود از سوی معامله گران کوتاه مدتی باعث امروز شاهد رنج منفی و فروش در منفی ها باشیم. البته تقریبا همه فروشندگان به هدف خودشان رسیدند و توانستند دارایی خودشان را به ریال تبدیل کنند.

البته در پایان معاملات کماکان 65 درصد نمادهای بازار منفی بودند که نشان می دهد علی رغم حضور سنگین خریداران در منفی امروز تابلو، فروشندگان قدرت کمی نداشته اند و توانسته اند تا آخر بازار، اکثر نمادها را منفی نگه دارند. اما نکته قابل توجه در مورد این بازار منفی این بود که همواره ارزش کل سمت خرید از ارزش کل سمت فروش بیشتر بوده و در آخر بازار نیز کماکان پول سمت خرید از پول سمت فروش بیشتر بوده است. در مجموع یک روز منفی ولی امیدوارکننده نسبت به آینده را پشت سر گذاشتیم.

2) دلار با هیجان مثبت باز شد و سقف قیمتی یک ماه پیش خودش را پشت سر گذاشته است. تقریبا یک ماه پیش بود که دلار به کانال 40 هزار تومانی وارد شد و برای اولین بار قیمت های 40 و چند هزار تومانی تجربه شد. بعد از تعویض رئیس بانک مرکزی معاملات این ارز آرام گرفتم و برای مدتی نرخ های زیر 40 هزار تومان مجدد تجربه شد. اما حالا در کمتر از یک ماه از ایجاد سقف 44 هزار تومانی، مجددا شاهد معاملات بازار آزاد در این نرخ هستیم.

انتظار ما کنترل هیجان در سقف اخیر بود که این ساعت از معاملات این انتظار براورده نشده است و داغی آخر هفته ای کماکان ادامه دارد. اگر معاملات به این شکل ادامه پیدا کند، تجربه نرخ های نزدیک به 50 هزار تومان در کمتر از یک ماه آتی دور از انتظار نخواهد بود. اما اگر این سقف 44 هزار تومان حالا 500 تومان بالاترش کنترل شود، می توان امیدوار بود فعلا دلار آزاد نرخ های بالاتر به خودش نبیند. این در حالی است که بانک مرکزی کماکان بر نرخ 28500 تومانی در سامانه ی نیما اصرار دارد. نرخی که به این راحتی نمی توان با آن دلار گیر آورد. صف خرید سامانه ی نیما هر روز در حال سنگین تر شدن است. بازار توافقی یا مبادله ای یا هر اسم دیگر بسیار نزدیک است.

3) صنعت خودرو اینبار پیشتاز جو منفی در بازار بود. شایعات در مورد ما به التفاوت قیمت کارخانه و قیمت فروش خودرو در بورس کالا، حالا جدیدترین موضوع برای تحت تاثیر قراردادن این صنعت است. ایران خودرو در حرکت درستی میزان زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری را مشخص کرده و مطابق محاسبات صورت های مالی تا انتهای آذر 1401 بیش از 20 هزار میلیارد تومان از محل قیمت گذاری دستوری زیان دیده است که مطابق ماده 90 اصل 44 قانون اساسی جبران این زیان بر گردن دولت است.

حالا مجلس می خواهد ما به التفاوت قیمت مصوب و بورس کالا بگیرد، بسم الله اول ضررهایی که زده اید را جبران کنید، اگر چیزی روی زمین ماند می توانید روی آن مالیات قانونی وضع کنید. باید از این سیاستمدارهای نگران پرسید زمانی که با قیمت گذاری دستوری زیان های هنگفت به این شرکت ها وارد می شد و کار به جایی رسید که دیگر تولید امکان ناپذیر شده بود کجا تشریف داشته اند؟ کماکان باید منتظر ماند تا ببینیم قیمت مصوب شرکت های خودروسازی به چه نرخی افزایش پیدا می کند. فعلا این شایعات و نوسان گرفتن از سرمایه و پول مردم هم ادامه خواهد داشت.

4) این روزها به دلیل گزارش های 9 ماهه برخی نمادها مثبت هستند و در طرف مقابل برخی نمادهای دیگر هم به جهت عملکرد ضعیف پاییز منفی هستند. این چند هفته فرصت مناسبی پیش آمده است تا پرتفو سرمایه گذاری خودمان را مورد بازبینی قرار دهیم و با استفاده از چشم انداز شرکت های مختلف، در قیمت های مناسب تری اقدام به خرید سهام رشدی در آینده کنیم.

بد نیست با چند مثال به این موضوع نگاه کنیم مثلا میانگین نرخ شمش روی در صورت های مالی پاییز شرکت حدود 85 میلیون تومان بوده اما همین کالا در دی ماه با میانگین 105 میلیون تومانی معامله شده، یا میانگین قیمت گندله در صورت های مالی پاییز شرکت ها 2.9 میلیون تومان بوده در حالی که میانگین نرخ دی ماه 3.5 میلیون شده است.

یک مثال دیگر می توان ورق گالوانیزه را گفت که میانگین نرخ آن در پاییز حدود 27 میلیون تومان بوده که در دی ماه با میانگین 33 میلیون تومان معامله شده است. تقریبا همین فضا در صنعت پتروشیمی هم نیز حاکم است. به این نکته نیز باید توجه داشت که میانگین نرخ اکثر این محصولات در بهمن و اسفند و ماه های پیش رو بیشتر از دی ماه خواهد بود. لذا بعد از این بهتر است در هر فروشی که با توجه به عملکرد نامطلوب در گذشته انجام می دهیم، کمی به چشم انداز آتی نیز فکر کنیم. اگر سهمی را ارزان بفروشیم بعدا مجبور به خرید در قیمت های گران تر خواهیم شد.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 4.7/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد