صندوق سرمایه‌گذاری طلا

همه چیز درباره صندوق سرمایه‌گذاری طلا +مزایا

اگر تابه‌حال برایتان پیش آمده که بخواهید طلا بخرید اما از بابت کارمزد و خطر سرقت آن آزرده‌خاطر شده باشید، دیگر جای نگرانی نیست. با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا می‌توانید بدون ریسک سرقت و بدون پرداخت هزینه اضافی در سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنید.

خرید صندوق سرمایه‌گذاری طلا آسان است. شما می‌توانید بدون دردسر و با چند کلیک در طلا سرمایه‌گذاری کنید. حتی نیاز به دانش اقتصادی یا فنی ندارید. تمام این ویژگی‌های مثبت باعث می‌شود تا خریدوفروش طلا در بورس و به واسطه صندوق‌های طلا بهترین گزینه برای شما باشد. اگر می‌خواهید بدانید که صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه فعالیت می‌کنند، چرا ایجاد شده‌اند و چرا خرید صندوق طلا از خرید طلای فیزیکی بهتر است، با این مطلب در فردانامه همراه باشید.

سکه طلا و شمش طلا

سرمایه‌گذاری در طلا

صندوق سرمایه‌گذاری طلا چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با این ایده شکل گرفته‌اند که بتوانند سرمایه‌های خرد را در جهت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ارزشمند به کار بگیرند. هر صندوق از مدیران مالی و افراد با تجربه در حوزه معامله‌گری و تحلیل‌گری تشکیل شده است. این افراد سعی می‌کنند تا بتوانند بیشترین بازدهی ممکن را کسب کنند تا سرمایه بیشتری را به سمت صندوق خود جذب کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا به صندوقی گفته می‌شود که بالغ بر ۹۰ درصد دارایی خود را در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده باشد. صندوق‌های طلا با خرید طلای خام یا سکه یا گواهی طلا و سکه بورس کالا و همچنین خرید ابزارهای مشتقه مبتنی بر طلا، از رشد یا نزول قیمت طلا سود یا زیان می‌سازند. مدیریت بهینه صندوق‌های طلا می‌تواند به بازدهی بهتر سرمایه‌گذاران منجر شود.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا نسبت به خرید طلای فیزیکی مزایایی دارد. جدای از خرید طلای فیزیکی، سادگی خرید صندوق سرمایه‌گذاری طلا باعث شده تا شما بدون هدردادن وقت بتوانید هر زمان که اراده کردید بخشی از دارایی‌تان را در طلا سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه به مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا می‌پردازیم.

امنیت بالا

اگر شما طلای فیزیکی بخرید یا بخواهید سکه نگهداری کنید، ریسک‌های مختلفی در انتظار شماست. از ریسک گم‌شدن تا سرقت، همگی می‌توانند دارایی شما را از بین ببرند. برخلاف طلا و سکه فیزیکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، دارایی خود را در انبارهای بورس کالا نگهداری می‌کنند که به نسبت ایمنی بسیار بیشتری دارد، همیشه هم در دسترس شماست و شما می‌توانید در روزهای کاری و ساعت‌های معاملاتی، دارایی خودتان را  در صندوق طلا نقد کنید.

بدون مالیات

خریدوفروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از پرداخت مالیات معاف است. این سیاست برای جذب سرمایه‌های خرد به سمت صندوق‌ها برقرار شده است. چراکه سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بهترین روش برای افراد مختلف جامعه، از کارمند تا خانه‌دار است. اگر می‌خواهید بدون پرداخت مالیات در طلا سرمایه‌گذاری کنید، صندوق‌های طلا فرصت خوبی برای شماست.

بدون اجرت

اگر شما بخواهید طلای کارشده خریداری کنید، باید مبلغی را به عنوان اجرت ساخت بپردازید. اجرت ساخت می‌تواند هزینه سرمایه‌گذاری شما را افزایش دهد. درحالی‌که در خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا پرداخت اجرت ساخت مطرح نیست. شما تنها مبلغ اندکی را به عنوان کارمزد معامله به کارگزاری پرداخت می‌کنید. کارمزد معاملات صندوق نسبت به خرید سهام بسیار کمتر و به میزان ۰.۰۰۲۵ درصد برای مجموع خرید و فروش است.

سکه تمام بهار آزادی

خرید سکه طلا

خریدوفروش آسان

با وجود صندوق سرمایه‌گذاری طلا دیگر نیازی نیست که تا بازار بروید و طلا یا سکه بخرید! حالا با چند کلیک می‌توانید در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنید و ارزش روز دارایی‌تان را تضمین نمایید. خرید و فروش صندوق طلا ساده است و در ادامه مطلب درباره‌اش توضیح می‌دهیم.

نوسان لحظه‌ای

برخلاف طلای و سکه فیزیکی که قیمت لحظه‌ای آن را نمی‌توانید متوجه شوید و علاوه‌برآن هر زرگری به قیمت خودش خریدار دارایی شما می‌شود، در بازار بورس صندوق‌های طلا به صورت لحظه‌ای نوسان می‌کنند و قیمت آن‌ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

همچنین صندوق‌های طلا ارزش روز دارایی‌های صندوق و هر واحد از آن را تحت عنوان ارزش خالص دارایی یا NAV مرتباً به‌روزرسانی می‌کنند. در نتیجه شما در هر لحظه می‌دانید که سرمایه‌گذاری‌تان در طلا چقدر می‌ارزد.

نقدشوندگی بالا

صندوق‌های طلا را در هر لحظه که بخواهید می‌توانید بفروشید. تنها محدودیت شما این است که معاملات صندوق در ساعت‌های معاملاتی و در روزهای کاری انجام می‌شود. به‌غیراز این مورد، نقدشوندگی صندوق بسیار بالاست و به واسطه حضور بازارگردان حتی در روزهایی که نوسان قیمت زیاد است، شما قادر به فروش دارایی خود خواهید بود.

راهنمای خرید صندوق طلا و سکه

برای اینکه بتوانید صندوق طلا بخرید، باید ابتدا حساب سجامی بسازید، کد بورسی بگیرید و سپس با استفاده از کد بورسی خود در یک کارگزاری دلخواه ثبت‌نام کنید. فرایندهای ثبت‌نام کاملاً آنلاین است و شما می‌توانید در یک ساعت تمام فرایند را انجام دهید. پس از اتمام احراز هویت، کار تمام است و حالا شما عضو یک کارگزاری هستید.

در سامانه معاملاتی کارگزاری خود باید نام نماد صندوق طلای موردنظرتان را جستجو کنید. پس از جستجوی نام نماد، آن را باز کنید و درصورتی‌که در ساعت معاملاتی هستید، بر روی گزینه خرید بزنید و به مقدار دلخواه از واحدهای صندوق را خریداری کنید. البته قبل از خرید باید حساب کارگزاری خودتان را شارژ کنید که آن هم به صورت آنلاین و با استفاده از گزینه واریز وجه قابل‌انجام است.

سخت‌ترین کار در خرید صندوق سرمایه‌گذاری طلا، شناخت آن‌ها و انتخاب یک گزینه است. در ادامه شما را با برخی از صندوق‌های فعال در زمینه طلا و سکه آشنا می‌کنیم.

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا

صندوق سرمایه‌گذاری طلا تنوع بالایی دارد و نمادهای مختلفی در حال فعالیت در این زمینه هستند. بازدهی نمادها به همدیگر نزدیک است و تنها تفاوت آن‌ها در نحوه مدیریت صندوق است. روشن است که مقایسه دقیق صندوق‌ها نیازمند شناخت بیشتر روش‌های مدیریت مالی و البته مقایسه بازدهی صندوق‌ها در بلندمدت است. در ادامه ۴ صندوقی که در یک سال گذشته بیشترین بازدهی را ساخته‌اند معرفی می‌کنیم.

(همچنین می‌توانید برای آشنایی با بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از طلا تا سهامی، مطلب مرتبط با آن را بخوانید.)

کهربا

نماد کهربا در بورس به صندوقی اختصاص دارد که توسط سبدگردان کاریزما مدیریت می‌شود. این صندوق در یک سال گذشته توانسته بیشترین بازدهی را در میان صندوق‌های مبتنی بر طلا و سکه کسب کند. شما جستجوی نماد کهربا در سامانه معاملاتی می‌توانید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق را خریداری کنید.

عیار

نماد عیار به صندوق طلای مفید اختصاص دارد. مدیریت این صندوق برعهده سبدگردان مفید است و جزو پربازده‌ترین صندوق‌های طلا در یکسال اخیر بوده است. با جستجوی عبارت عیار در سامانه معاملاتی کارگزاری خود می‌توانید واحدهای این صندوق را خریداری کنید.

مثقال

در بازار بورس نماد مثقال به صندوق پشتوانه طلای زرین آگاه اختصاص دارد و مدیریت آن برعهده سبدگردان آگاه است. این صندوق  هم از ۴ صندوق برتر طلا در سال گذشته محسوب می‌شود. با جستجوی عبارت مثقال می‌توانید این صندوق را خریداری کنید.

طلا

نماد طلا در بازار به صندوق طلای لوتوس اختصاص دارد. این صندوق هم از برترین گزینه‌ها در میان صندوق‌های قابل‌معامله طلا و سکه در بازار است. کافی است عبارت طلا را جستجو کنید تا بتوانید این صندوق را خریداری نمایید.

انگشترهای طلا

صندوق سرمایه‌گذاری طلا جایگزین طلای کارشده

صندوق‌های صدور ابطالی طلا هم داریم؟

توجه کنید که نمادهای معرفی‌شده از میان موارد قابل‌معامله در بورس انتخاب شده‌اند. برخی از صندوق‌های طلا هم هستند که با روش صدور و ابطال فعالیت می‌کنند و در بورس خریدوفروش نمی‌شوند. یکی از این موارد «کیمیا زرین کاردان» است که به دلیل بازدهی کمتر نامی از آن در میان صندوق‌های برتر نیاوردیم.

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا کدام نماد است؟

عملکرد صندوق‌های طلا به یکدیگر شباهت زیادی دارد و بازدهی یا زیان آن‌ها بیشتر وابسته به نوسان قیمت طلا در بازار است. در نتیجه اگر در میان گزینه‌ها سردرگم شدید، به خودتان اعتماد کنید و یکی از آن‌ها را بخرید. چرا که چندان تفاوتی در بازدهی شما در میان‌مدت وجود نخواهد داشت.

ساعت معاملاتی صندوق‌های طلا

صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بازار بورس از روز شنبه تا چهارشنبه فعالیت دارند. این صندوق‌ها در ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۰۰ وارد مرحله پیش‌گشایش می‌شوند و از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۶:۰۰ قابلیت معامله در بازار بورس ایران را دارند. این ساعت معاملاتی مطابق با آخرین ابلاغیه سازمان بورس تا این تاریخ (پاییز ۱۴۰۲) است و امکان تغییر آن در آینده وجود دارد.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید بخشی از دارایی خودتان را به طلا تبدیل کنید، نیازی نیست که حتماً به سراغ طلا و سکه فیزیکی بروید. با وجود صندوق سرمایه‌گذاری طلا می‌توانید بدون دردسر و با چند کلیک طلا بخرید و نگرانی‌هایی مثل گم‌شدن و سرقت هم نداشته باشید. به‌خصوص اگر قصد شما از خرید طلا سرمایه‌گذاری است، خرید صندوق گزینه بهتری در مقایسه با خرید طلا و سکه فیزیکی است. 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 4.2/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید