انواع امواج اصلاحی الیوت

انواع امواج اصلاحی الیوت

در مقاله ی انواع امواج اصلاحی الیوت ، این امواج را توضیح می دهیم ، به انواع آن می پردازیم  و  آنها را به صورت مفصل با نمودار توضیح خواهیم داد.

تحلیل تکنیکال یکی از ارکان اصلی معامله‌گری و سود در بازارهای مالی است. چه در بورس ایران یا هر کشور دیگری فعال باشید، چه در فارکس، چه در رمزارز و یا هر بازار مالی دیگری، مجبورید از تحلیل تکنیکال استفاده کنید. حتا تحلیل‌گران بنیادی هم معمولاً برای تشخیص نقاط ورود و خروج مناسب سهام، از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند.

تحلیل تکنیکال هم مانند سایر علوم و فنون، دارای زیرشاخه‌ها و تخصص‌های مخصوص به خود است. برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارت اند از: تکنیکال کلاسیک (چارت، اندیکاتور و ..)، امواج الیوت، پرایس اکشن (و کندل استیک)، فیبوناچی، تابلوخوانی و … . هر ساله هم سبک‌ها و عناوین عجیب و تازه‌ای به این لیست اضافه می‌شود!

اما آیا همه‌ی روش‌ها جاودانه می‌شوند؟! قطعاً خیر.

بدون شک یکی از قوی‌ترین و جاودانه‌ترین روش‌های تحلیل تکنیکال، امواج الیوت است. کمتر کسی از بزرگان بورس و تحلیل تکنیکال است که این موضوع را قبول نداشته باشد. اما بدون شک آموختن الیوت، احتمالاً سخت‌ترین بخش تحلیل تکنیکال است.
این موضوع باعث شد در فردانامه تصمیم بگیریم که طی سلسله مقالاتی دقیق و کامل، جامع‌ترین و کاربردی‌ترین آموزش الیوت در وب فارسی را منتشر کنیم کنیم.

در مقالات “امواج الیوت” و “تشخیص شروع امواج الیوت” مقدمه و خلاصه‌ای از الیوت را به زبانی ساده و خلاصه توضیح دادیم. بنابراین اگر کسی صرفاً قصد آشنایی ابتدایی و کلی با الیوت دارد، همین 2 مقاله‌ای که ذکر شد، می‌تواند کفایت کند.
اما برای شناخت دقیق و کامل الیوت، باید بیشتر باهم پیش برویم و مقالات آتی را هم از جزئیات الیوت فرا بگیریم.

خلاصه‌ای از الیوت

آقای رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott) معتقد بود که حرکت قیمت‌ها در بازار سرمایه نه تنها کاملاً منظم است، بلکه از الگوهای خاصی هم تبعیت می‌کند که قابل پیش‌بینی اند.
الیوت با الهام گرفتن از نحوه‌ی حرکت امواج دریا، ساختاری موجی را برای حرکت بازار کشف و معرفی کرد. او معتقد بود هر حرکت بزرگی، در قالب 5 موج انگیزشی (Impulsive) / جنبشی (Motive) و پس از آن 3 موج اصلاحی (Corrective) صورت می‌گیرد.
در این مقاله به تعریف امواج اصلاحی، انواع آن و نحوه‌ی اثرگذاری آن‌ها می‌پردازیم.

امواج اصلاحی (Corrective Waves)

 

در امواج جنبشی (Motive)، موج‌های 1 و 3 و 5 آن، روندی همانند روند اصلی بازار دارند. این موج‌ها در همان سمتی حرکت می‌کنند که گرایش کلی بازار به آن است. اگر بازار صعودی است، این 3 موج هم صعودی اند، اگر بازار نزولی است، این 3 موج هم نزولی هستند.
امواج اصلاحی یا کارکتیو، در موج شماره 2 و 4 ظاهر می‌شوند. این‌ها پیچیدگی بیشتری نسبت به موج‌های حرکتی دارند. امواج اصلاحی برخلاف روند اصلی بازار و انرژی داخلی روند هستند. این مسأله سبب بروز صحنه‌ی شگفت‌انگیزی از تقابل خریداران و فروشندگان می‌گردد! بازار مدام دست به دست می‌شود. طرفین در حال زورآزمایی یک‌دیگر هستند.

نقطه پایان امواج اصلاحی به نسبت امواج جنبشی قابلیت تفسیر کمتری دارند. تحلیلگر باید مدام در روند و پیچ و خم‌های آن دقت داشته باشد. تنها قانونی که در اصلاح‌ها برقرار است، 5 موجی نبودن آن‌ها است! فقط موج‌های جنبشی و اصلی 5 موجی هستند. اگر نخستین 5 موجی در خلاف جهت روند اصلی و بزرگتر ایجاد شد، این هرگز پایان اصلاح نیست، بلکه بخشی از آن است.

انواع امواج اصلاحی

امواج اصلاحی دارای 2 حالت کلی هستند: اصلاح تیز (Sharp Correction) و اصلاح حاشیه‌ای یا عرضی (Sideway Correction).

اصلاح‌های تیز به صورت ناگهانی و در خلاف جهت حرکت موج قبلی سرازیر می‌شوند. اصلاح‌های حاشیه‌ای اما قدرت و اثرگذاری کمتری دارند و درصد کمتری را در طول زمان بیشتری اصلاح می‌کنند. شیب اصلاح تیز بیشتر از شیب اصلاح عرضی است.

انواع امواج اصلاحی الیوت

امواج اصلاحی به 4 بخش تقسیم می‌شوند:

1. زیگزاگ
2. مسطح / تخت
3. مثلث
4. ترکیبی

1. امواج اصلاحی زیگزاگ (Zigzag)

این نوع اصلاح تنها الگوی 3 موجی است که آن را با ABC نمایش می‌دهیم. این الگو دارای ساختار 5-3-5 است. موج A دارای 5 زیرموج فرعی، موج B دارای 3 زیرموج فرعی و موج C دارای 5 زیرموج فرعی است. هم‌چنین قله‌ی موج B، به طرز ملموسی با کف موج A فاصله‌ی زیادی دارد.
تصویر زیر مربوط به ساختار اصلاحی ABC، که به صورت نزولی است، در یک روند اصلی صعودی است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

تصویر زیر مربوط به ساختار اصلاحی ABC، که صعودی است، در یک روند اصلی نزولی است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

در تصویر زیر چگونگی ساختار 5-3-5 در موج اصلاحی زیگزاگ نشان داده شده است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

گاهی زیگزاگ ممکن است 2 یا 3 بار پشت سر هم رخ بدهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که زیگزاگ اصلاحی اول به حد کافی حرکت و اصلاح نکرده باشد. به این نوع زیگزاگ، زیگزاگ دوگانه / دوقلو (Double Zigzag) یا زیگزاگ سه‌گانه / سه‌قلو (Triple Zigzag) گفته می‌شود.

ساختار شماتیک زیگزاگ دوگانه به شکل زیر است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

در این ساختار 3 موج اصلی را معمولاً با W، X و Y نشان می‌دهند. برخی منابع هم از X، Y و Z استفاده می‌کنند، که در هر صورت تفاوتی در نتیجه ندارد.
تفاوت زیگزاگ دوگانه و ساده، در موج اول و سوم است. موج اول و سوم در زیگزاگ ساده، دارای 5 زیرموج ساده هستند. اما موج اول و موج سوم در زیگزاگ دوگانه، هر کدام یک زیگزاگ هستند. یعنی موج اول (W) و سوم (Y) زیگزاگ دوگانه، خودش یک زیگزاگ 5-3-5 است. موج میانی (X) هم یک اصلاح 3 موجی مانند زیگزاگ ساده است.

نمودار زیر مربوط به شاخص داوجونز است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

در این نمودار یک زیگزاگ دوگانه داریم. در عین حال درون زیگزاگ اول، یک مثلث مورب خاتمه‌دهنده‌ی قوی و کامل نیز موجود است، که حتا اتفاق Throw Over که پیشتر ذکر شد هم در این مثلث رخ داده است.
اکنون با مرور مثالی کاربردی از نمودار جفت ارز دلار-ین، بحث اصلاح زیگزاگ را تمام می‌کنیم:

انواع امواج اصلاحی الیوت

این نمودار دارای حالت زیگزاگ دوگانه است و بر حسب آن موج‌شماری کرده‌ایم. برای این‌که بتوانیم الگوها را در نمودار به درستی تشخیص بدهیم، لازم است ساختار شماتیک آن‌ها را همیشه در نظر داشته باشیم و در نمودار به دنبال آن بگردیم.
موج‌های اصلی (W)، (X) و (Y) نشان داده شده‌اند. همان‌طور که مشخص است موج اول و سوم بسیار بزرگ و کشیده و موج وسط معمولی و نرمال است. موج اول (W) دارای یک ساختار 5-3-5 و 3 نقطه A، B و C است. موج سوم (Y) نیز دقیقاً همین ساختار را دارد.

زیرموج‌های موج اول که به نقطه A ختم می‌شود، با نمادهای (1)، (2)، (3)، (4) و (5) نمایش داده شده. موج پس از رسیدن به نقطه A وارد فاز اصلاحی سه موجی می‌شود که موج‌هایش با a، b و c نشان داده شده. اصلاح abc نمودار را به نقطه B می‌رساند و پس از آن مجدداً یک روند 5 موجی با نمادهای (1)، (2)، (3)، (4) و (5) شروع شده و نمودار را به C می‌کشاند.

بدین گونه زیگزاگ اول که در ساختار موج (W) بود تمام شد.

اکنون نمودار از (W) با یک 3 موج اصلاحی عادی a، b و c به نقطه (X) می‌رسد و موج اصلاحی میانی تمام می‌شود.

حالا حرکت از نقطه (X) به نقطه (Y) شروع می‌شود. این حرکت در قالب یک زیگزاگ کاملاً شبیه به زیگزاگ اول، زیگزاگ موج (W)، است. که این حرکت هم نقاط A، B و C و حرکت‌های شبیه به زیگزاگ اول دارد که در نمودار نشان داده شده.
پس از این حرکت نمودار به نقطه (Y) می‌رسد و روند اصلاحی زیگزاگ دوگانه هم به اتمام می‌رسد.

2. امواج اصلاحی مسطح (Flat)

برای موج اصلاحی Flat ترجمه‌های متفاوتی در فارسی مطرح شده است: مسطح، تخت، پهنه.

در اصلاح تخت، قدرت فروشندگان و خریداران تقریباً برابر است. بنابراین در این ساختار موج اول A توانایی و قدرت حرکتی کافی را ندارد، بنابراین به جای آن‌که یک موج کامل 5 تایی باشد، فقط با 3 زیرموج حرکت می‌کند.

بنابراین در اصلاح درونی فلت‌ها، موج دوم یا میانی B، نفوذ خیلی زیادی پیدا می‌کند و تقریباً تمام موج اول را را پس می‌گیرد (حداقل 90% الزامی است). موج دوم حالت نرمال موج دوم، یعنی 3 موجی بودن را رعایت می‌کند.

موج سوم C نیز با همین استدلال، برابری قدرت فروشندگان و خریداران، ممکن است نهایتاً بتواند مقدار خیلی ناچیزی فراتر از موج اول A حرکت کند و روند را اصلاح کند. به دلیل این‌که موج C موج آخر اصلاح است، فروشندگان نهایت قدرت خود را اِعمال خواهند کرد و به همین دلیل این موج دارای 5 زیرموج خواهد شد.
بنابراین ساختار فلت‌ها، یک الگوی 5-3-3 خواهد بود.

ساختار شماتیک اصلاح Flat به شکل زیر است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

اصلاح روند توسط فلت‌ها خیلی کمتر از زیگزاگ خواهد بود. فلت‌ها معمولاً پس از یک موج پرقدرت شکل می‌گیرند و به همین دلیل است که در طی آن قدرت فروشندگان و خریداران تقریباً برابر است. به همین دلیل بیشترین Flat ها در موج چهارم جنبشی شکل می‌گیرد تا موج دوم، زیرا موج 3 بسیار قوی‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

انواع فلت‌ها

به طور کلی 3 نوع اصلاح Flat وجود دارد:
1. فلت معمولی
2. فلت منبسط
3. فلت پیشرو

فلت معمولی (Regular Flat)

در این نوع فلت، موج B حدوداً در همان سطح موج A تمام می‌شود. انتهای موج C نیز مقدار خیلی کمی می‌تواند از پایان موج A عبور کند.
فلتی که بالاتر نشان داده شده، از نوع فلت معمولی است.

فلت منبسط (Expanded Flat)

Flat منبسط یا ممتد نوع دوم فلت است. در این الگو قیمت فراتر از موج جنبشی قبلی حرکت می‌کند. الیوت این الگو را Irregular یا غیرمعمول نامید. اما این نام‌گذاری غلط است، اتفاقاً بروز این نوع از فلت بیشتر از فلت‌های معمولی و ساده است.
اصلاح منبسط نیز دارای الگوی موجی 5-3-3 است. در این نوع از اصلاح موج B فراتر از موج A می‌رود (ریتریسمنت بالاتر از 100%) و موج C نیز از هردو موج A و B بزرگتر است و تارگت نقطه‌ی A را فتح کرده و از آن هم عبور می‌کند و اصلاح عمیق‌تری انجام می‌دهد.

ساختار شماتیک اصلاح Flat منبسط (Expanded Flat) به شکل زیر است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

شایان ذکر است که در فلت منبسط در بازار صعودی (عکس اول)، به نقطه‌ی ابتدای شروع موج A، سقف ارتدکس می‌گویند. زیرا با این‌که روند اصلاحی است، اما سقف B بالاتر از ابتدای موج A رفته است، پس ابتدای موج A حالت ارتدکس دارد. به نقطه B نیز سقف واقعی گفته می‌شود.
هم‌چنین در عکس پایینی، به نقطه‌ی ابتدای موج A، کف ارتدکس می‌گویند.

فلت پیشرو (Running Flat)

فلت پیشرو یا پیشتاز نادرترین نوع اصلاح‌های مسطح است. در این اصلاح موج B به خوبی موج A را رد کرده (ریتریسمنت بیشتر از 100)، اما موج C قدرتی اندازه‌ی موج B ندارد. موج C نمی‌تواند به خوبی اصلاح را ادامه بدهد و قبل از رسیدن به سطح نقطه A به اتمام می‌رسد.
ساختار شماتیک اصلاح Flat پیشرو (Running Flat) به شکل زیر است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

در تصویر زیر انواع فلت‌ها در کنار هم نمایش داده شده و شباهات و اختلافات آن مشخص گردیده:

انواع امواج اصلاحی الیوت

نمودار زیر مربوط به شاخص S&P است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

در این نمودار، فلت اکسپندد ایجاد شده. نقطه B پایین‌تر از A و نقطه C بالاتر از A تمام شده‌اند. موج A از 3 زیرموج 1، 2 و 3 تشکیل شده. موج B از ریزموج‌های A، B و C ایجاد شده. در نهایت هم موج C با 5 موج به انتها رسیده است.

3. امواج اصلاحی مثلث (Triangle)

مثلث‌ها در دسته اصلاح عرضی یا حاشیه‌ای (Sideway Correction) طبقه‌بندی می‌شوند. در اصلاح مثلثی حجم معاملات و نوسان قیمتی کم می‌شود. به نوعی می‌توان گفت اصلاح مثلثی، باعث برقراری توازن در قدرت روند می‌گردد.

اصلاح مثلثی دارای 5 موج است. همه‌ی این اومواج وارد حریم یک‌دیگر می‌شوند، بنابراین هم‌پوشانی و اورلپ در این الگو بسیار رایج است. الگوی ساختاری آن‌ها هم به صورت 3-3-3-3-3 است که با abcde نام‌گذاری می‌شوند.

الگوی مثلث اصلاحی از دو خط تشکیل شده که یکی نقطه a و c را به هم وصل می‌کند و خط دیگر نقاط b و d را. ممکن است موج نهایی e از خط عبور کند، اما این موضوع مهم نیست.

اصلاح مثلثی 2 نوع است: مثلث همگرا یا جمع‌شونده (Contracting Triangle) و مثلث واگرا یا بازشونده (Expanding Triangle).

در بسیاری از سایت‌ها و منابع این لیست را بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر می‌کنند و 2 مورد مثلث همگرا با خط افقی بالا و مثلث همگرا با خط افقی پایین را نیز نام می‌برند. اما این موارد هم در دل دسته‌بندی اصلی هستند و نیاز به این پیچیدگی زیاد نیست)
ساختار شماتیک اصلاح مثلثی به شکل زیر است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

مثلث‌های همگرا در محدوده حرکت قیمت قبلی نوسان می‌کنند. بعضاً این مثلث را معمولی نیز می‌نامند.
هم‌چنین گاهی ممکن است موج b از نقطه شروع موج a هم فراتر رود. این نوع مثلث را “مثلث پیشرو” (Running Triangle) نیز می‌نامند. این موضوع تفاوت خاصی را رقم نمی‌زند و تحلیل آن مانند سایر موارد است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

حرکت امواج 5گانه در اکثر مثلث‌های اصلاحی، به صورت زیگزاگ است. اما گاهی اوقات یکی از موج‌ها (اغلب موج c) دارای پیچیدگی بیشتری است و ممکن است به صورت فلت یا زیگزاگ پیچیده‌ای باشد.
اگر در بازار سهام، مثلث اصلاحی در موج 4 تشکیل شود، موج 5 غالباً موجی بسیار تندرو و سریع می‌شود و مسافتی در حدود پهنای مثلث طی می‌کند. الیوت نام این موج تندرو را Thrust، به معنای پرتاب گذاشت. برخی سایت‌ها و کتاب‌های فارسی از عبارت مهاجم برای آن استفاده می‌کنند.

انواع امواج اصلاحی الیوت

الگوی اصلاح مثلثی، چه همگرا و چه واگرا، یک محدوده‌ی استراحتی برای نمودار است. نمودار پس از وارد شدن به مثلث و طی کردن چندین موج، خستگی خود را رفع کرده و انرژی لازم برای ادامه‌ی روند قبل را پیدا می‌کند. بنابراین مثلث‌ها همواره یک الگوی ادامه‌دهنده هستند.

فلسفه الگوی اصلاح مثلثی

زمانی که سهم یک روند پرقدرت را شروع می‌کند، پس از گذشت مدتی نمودار سهم، که نشان‌دهنده‌ی برایند رفتار و سود مورد انتظار سهام‌داران است، دچار خستگی و فرسایش می‌شود. زیرا پس از کسب مقدار زیاد سود، بسیاری از نوسان‌گیران از سهم خارج می‌شوند.
هم‌چنین افرادی که هنوز سهام‌دار مانده‌اند و قصد خروج ندارند، دچار شک و تردید می‌شوند که آیا این افزایش ناگهانی قیمت سهم دلیل منطقی دارد یا نه؟! این روند صعودی باید ادامه پیدا کند یا نه؟!

برایند این رفتارها باعث توقف روند رشد قیمتی می‌شود. نوسان‌گیرانی که قصد سیو سود و فروش داشته‌اند، از سهام خارج می‌شوند. هم‌چنین سهام‌دارانی که به ارزندگی قیمت سهم و ادامه‌ی صعود آن شک کرده‌اند، اگر حاضر باشند ریسک بیشتری متحمل شوند، برای کسب سود بیشتر با سهام می‌مانند. اگر هم سهم را ارزنده نبینند، می‌فروشند.

رفتار سهام‌داران در فاز استراحت، باعث هم‌گرایی بیشتر سهام‌داران فعلی خواهد شد، زیرا کسانی که سهم را نگه می‌دارند، همگی توقع سود بیشتر دارند. پس یأس و ناامیدی سهام‌داران کمتر خواهد شد و عرضه‌ی سهام کاهش پیدا می‌کند. با ثابت ماندن تقاضا، قیمت از این مثلث با شتاب خارج شده و روند اصلی را پرشتاب ادامه می‌دهد.

اکنون با مرور نمودار بسیار جامع زیر که مربوط به جفت ارز دلار-ین است، بحث اصلاح مثلثی را کامل توضیح داده و سراغ موضوع بعد می‌رویم:

انواع امواج اصلاحی الیوت

در این نمودار زیبا، شاهد 2 مثلث متوالی هستیم. موج اصلی (Primary) در این نمودار با نمادهای (1)، (2)، (3)، (4) و (5) نشان داده شده است. موج‌های متوسط (Intermediate) با 1، 2، 3، 4 و 5 نمایش داده شده. موج‌های کوچک (Minor) با 1، 2، 3، 4 و 5 علامت‌گذاری شده. در نهایت ریزموج‌های درون مثلث اصلاحی هم با A، B، C، D و E مشخص شده است.

ابتدا به تشریح موج‌های متوسط 12345 می‌پردازیم. موج اول و دوم و سوم آن نرمال است و دارای زیرموج‌های 12345 می‌باشد. سپس برای موج 4، نمودار وارد یک مثلث جمع‌شونده می‌گردد. در این مثلث یک حرکت 5 موجی داریم که با ABCDE نشان داده شده. در نهایت در نقطه E، این مثلث اصلاحی به پایان رسیده و نقطه 4 از موج‌های متوسط 12345 را برای ما مشخص می‌کند.

پس از اتمام این مثلث هم شاهد هستیم که اتفاق Thrust رخ می‌دهد و موج 5 یک پرتاب بسیار قوی رو به بالا دارد. علت این امر هم رخ دادن مثلث اصلاحی در موج 4 است.
تمام این اتفاقات حرکت موجی 12345، درون موج (3) از امواج اصلی (1) (2) (3) (4) (5) بوده است. در نهایت انتهای موج 5، نقطه (3) از این امواج اصلی را تشکیل می‌دهد.

اکنون به امواج اصلی (1) (2) (3) (4) (5) می‌پردازیم. پس از اتمام موج (3)، نوبت به شروع موج (4) می‌شود. حرکت موج (4) وارد یک مثلث می‌شود. درون این مثلث هم زیرموج‌های ABCDE ایجاد می‌شود و در نهایت در انتهای زیرموج E، نقطه (4) اصلی به پایان می‌رسد. اینجا هم پس از موج (4)، یک Thrust شکل می‌گیرد و موج اصلی (5) با یک پرتاب قوی روند را رو به بالا ادامه می‌دهد و روند به پایان می‌رسد.

4. امواج اصلاحی ترکیبی (Combined)

امواج اصلاحی می‌توانند ترکیبی از انواع الگوهای اصلاحی مانند فلت، زیگزاگ یا مثلث باشند. الیوت این اصلاح‌های عرضی (Sideway Correction) را “Double Three” یا “سه‌تایی دوگانه” و “Triple Three” یا “سه‌تایی سه‌گانه” نام گذاشت. این سه‌تایی‌ها در مسیر اصلاح‌های عرضی ایجاد می‌شوند و باعث بسط حرکت عرضی و قدرت دادن به بازار خنثی می‌گردند.

اگر سه‌تایی به صورت ساده، مسطح یا زیگزاگ باشد، یک ماصلاح مثلثی می‌تواند آخرین جزء آن را تشکیل دهد. در زیگزاگ‌های دوگانه و سه‌گانه، هر الگوی اصلاحی با حروف X، Y و Z نام‌گذاری می‌شوند. امواج واکنشی (Reactionary Wave) نیز با X مشخص می‌شوند، که این‌ها هم می‌توانند از هر الگوی اصلاحی باشند.

ساختار شماتیک امواج اصلاحی ترکیبی به شکل زیر است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

تفاوت سه‌تایی دوگانه و سه‌گانه هم در بخش آخر ترکیب است. در سه‌تایی دوگانه 2 موج اصلاحی W و Y بسیار مهم هستند و می‌توانند الگوهای متفاوت (فلت، زیگزاگ و مثلث) بگیرند. اما در سه‌تایی سه‌گانه، علاوه بر موج‌های اصلاحی W و Y، موج Z را هم داریم و این موج هم می‌تواند فلت، زیگزاگ و مثلث باشد.

در ادامه 2 مورد از رایج‌ترین سه‌تایی های دوگانه نشان داده شده است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

نمودار اصلاحی بالا، ترکیبی از یک فلت و مثلث است.

انواع امواج اصلاحی الیوت

نمودار اصلاحی بالا مربوط به ترکیب فلت و زیگزاگ است.

منظور از عبارت “Any Three” یا “هر 3 موجی” در بخش میانی اصلاح ترکیبی، این است که اهمیتی برای نوع امواج این بخش وجود ندارد. هر 3 موجی اصلاحی ممکن است در این بخش، یعنی بخش میانی سه‌تایی دوگانه، قرار بگیرد. صرفاً کافی است دارای 3 موج اصلی اصلاحی باشد.

اصلاح‌های سه‌تایی سه‌گانه دارای پیچیدگی بسیار بیشتری هستند. این نوع اصلاح‌ها هم در زمان تشخیص و هم در زمان موج‌شماری، دقت و حوصله‌ی بسیاری می‌طلبد. به عنوان مثال نمودار زیر، تنها یکی از انواع سه‌تایی های سه‌گانه است:

انواع امواج اصلاحی الیوت

بسیاری از سایت‌ها و کتاب‌ها امواج اصلاحی سه‌تایی سه‌گانه را هم در جدول رسم می‌کنند و نام می‌برند. اما عملاً می‌توان گفت الزامی به حفظ کردن ساختارهای متفاوت سه‌گانه‌ها نیست. میتوان آن‌ها را با نگاه‌های ساده‌تری نیز تشخیص داده و تحلیل کرد.
بحث اصلاح ترکیبی را با مثال کاربردی زیر مرور کرده و نهایتاً امواج اصلاحی را به پایان می‌رسانیم:

انواع امواج اصلاحی الیوت

این اصلاح ترکیبی به ترتیب دارای بخش‌های زیر است:

1. موج W: زیگزاگ
2. موج X: زیگزاگ
3. موج Y: سه‌تایی دوگانه

پس هم موج W و هم موج X زیگزاگ اند. زیگزاگ موج اول به صورت 5-3-5 ساختار معمولی است. 5 موج اول که با سبز نشان داده شده، به نقطه a ختم شده. 3 موج بعدی به نقطه b. 5 موج آخر به نقطه c. نقطه‌ی c که پایان این زیگزاگ است، نقطه پایان موج اصلی اول W است.

زیگزاگ موج میانی X به این صورت است که در ساختار 5-3-5 زیگزاگی، 5 موج اول زیگزاگ به عنوان موج اول میانی X نقطه a را می‌سازد. 3 موج دوم زیگزاگ به عنوان موج دوم میانی X نقطه b را می‌سازد. 5 موج آخر زیگزاگ به عنوان موج سوم قسمت میانی موج X است و نقطه c و انتهای موج X را ایجاد می‌کند.

موج نهایی Y، ساخته شده از یک سه‌گانه دوتایی است. قسمت اول این موج یک مثلث همگرا است که در انتها نقطه a را ایجاد می‌کند. پس از آن یک ساختار 3 موجی معمولی 123 دارد و به نقطه b می‌رسد.
قسمت سوم موج Y هم یک زیگزاگ ساده است که پس از اتمام به نقطه c رسیده و روند اصلاح ترکیبی هم در اینجا به پایان رسیده و موج Y تکمیل گشت.

همان‌طور که مشخص است، روند پیش از وارد شدن به این اصلاح ترکیبی پیچیده، دارای حرکت ریزشی پرقدرتی بود. وارد محدوده اصلاح شد و در آنجا هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ قیمتی اصلاحات لازم را انجام داد.
در نهایت پس از اتمام فاز اصلاح ترکیبی، روند حرکت اصلی قبل از اصلاح را ادامه می‌دهد و با قدرت شروع به ادامه‌ی کاهش قیمت می‌کند.

اگر به ساختار شماتیک الگوهای اصلاح ترکیبی هم نگاه کنید، مشخص است که نمودار پس از اتمام فاز اصلاح قیمتی و زمانی، ادامه‌ی روند قبلی و اصلی خود را پیش می‌گیرد.

سخن آخر

در این مقاله امواج اصلاحی الیوت را تقریباً به صورت کامل شرح دادیم. اما قطعاً این کافی نیست و تحلیلگران نوآموز باید تمرین زیادی در این زمینه انجام دهند.
در ابتدا ممکن است مقوله‌ی الیوت، برای افرادی که به تازگی وارد حوزه‌ی تحلیل تکنیکال شده‌اند وحشتناک باشد. واقعیت این است که آن‌ها حق دارند، الیوت واقعاً سخت و وحشتناک است! اما همیشه طولانی‌ترین و سخت‌ترین راه‌ها با قدم اول آغاز می‌گردد.

در سلسله مقالات الیوت در فردانامه، تلاش می‌کنیم قدم به قدم باهم پیش برویم و الیوت را در کنار هم بیاموزیم و تمرین کنیم. حتماً بخش‌های آتی الیوت فردانامه را هم پابه‌پای ما بخوانید و پیش بیایید.

منابع: الیوت وِیو اینترنشنال، الیوت ویو فورکست و اِف بی اِس بروکر

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 26 نفر 4.6/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. واقعا لذت بردم از تجربه و اموزشی که در اختیار مخاطب قرار دادین.

  2. بسیار عالی و مفید. ممنون از زحمات شما