تریگر چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد

تریگر چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

شاید در مباحث چارت و نمودار یکی از سوالات اساسی این باشد که تریگر چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟ در  این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم تریگر آشنا کنیم و به انواع آن بپردازیم  و توضیح دهیم چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارند؟ با ما همراه باشید.

برخی معامله‌گری را بر تحلیل‌گری موخر می‌دانند، یعنی برای اینکه یک شخص تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای و خوب شود باید اصولی را برای خود مکتوب کند. این اصول شامل نحوه ورود به یک سهم، خروج از آن و مدیریت سرمایه است. در گام اول بعد از تحلیل و انتخاب سهم تعیین یک نقطه ورود برای خرید یک سهم که از نظر شخص ارزشمند است نیاز به سیگنال خرید دارد.

حال با فرض اینکه معامله‌گر از اصول تکنیکال برای خرید یک سهم بهره می‌برد می‌توان گفت با استفاده از این اصول نیز باید نقطه ورود دقیقی را تشخیص دهد و بر اساس آن اقدام به معامله کند.در این مقاله از فردانامه مفهوم تریگر را بسط خواهیم داد و شما را با آن آشنا خواهیم کرد تا در تحلیل‌های تکنیکال خود بتوانید به اتکا به تریگرهای موجود در چارت و نمودار سهام نقطه ورود مناسبی را پیدا کرده و اقدام به معامله کنید.

مفهوم تریگر

تریگر از لحاظ لغوی به معنی ماشه است در واقع وقتی که شخص آماده شلیک باشد ماشه را می‌کشد در اینجا نیز نشانه‌های موجود در روی چارت سهم که به معامله‌گر امکان ورود به معامله را می‌دهد را به عنوان تریگر می‌شناسند.

بنابراین تریگر را می‌توان هر نوع نشانه‌ای بر روی چارت دانست که معامله‌گر در استراتژی خود از آنها برای ورود به سهام بهره می‌برد. خواه استفاده از حمایت و مقاومت استاتیک و دینامیک باشد، خواه از میانگین متحرک یا moving average استفاده کند یا از پرایس اکشن (Price Action) و نوسانگرها (Oscillators) استفاده کند.

بنابراین یک شخص می‌توان شکل گرفتن الگوی پوشای صعودی در انتهای یک روند نزولی را به عنوان تریگر برای ورود به یک معامله خرید تعیین کند و هر بار که این الگو شکل گرفت دست به خرید سهم بزند. تریگر یک تعریف مشخصی ندارد و در استراتژی یک معامله‌گر است که به این مفهوم جان داده می‌شود و از آن پس شخص برای ورود به سهام به دنبال این نشانه یا تریگر می‌گردد.

نکته بسیار مهمی که اینجا نهفته است عبارت است از تریگر در تمام بخش‌های استراتژی کاربرد دارد در هنگام خروج نیز می‌توان با استفاده از یک تریگر از معامله خارج شد و یا در بازارهای دو طرفه اقدام به گرفتن پوزیشن Short کرد.

تریگر چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

انواع تریگر

همانطور که اشاره شد با توجه به سیستم معاملاتی یا اصطلاحا Trading Setup ایجاد شده توسط معامله‌گر و ابزارهایی که در این سیستم معاملاتی ایجاد کرده است می‌توان تریگرها را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرد که در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت.

اما نکته‌ای که قبل از این تقسیم بندی باید به آن اشاره شود تعریف خود تریگر است که چه زمانی برای معامله‌گر این نشانه پذیرفته شده به حساب می‌آید. برای مثال معمولا تریگرها بر اساس رفتار کندل در زمان بسته شدن آن تعریف می‌شود، مثلا در هر تایم فریمی که کار می‌کنید بعد از بسته شدن یک کندل باید معیار تعریف شده را بررسی کنید.

برای مثال اگر از Rsi استفاده می‌کنید بعد از بسته شدن آن باید عبور از خطوط استاتیک یا دینامیک ترسیم شده بررسی شوند و یا حتی در مورد کندل‌ها نیز باید تصمیم بگیرید که آیا فقط بسته شدن کندل در ورای خطوط ترسیمی شما کافیست یا عبور کل بدنه کندل را به عنوان یک تریگر به حساب می‌آورید.

نوسانگرها (Oscillators)

استفاده از نوسانگرها در بازار بسیار مرسوم است. این نوع از اندیکاتورها که به صورت مشخص در یک ناحیه معین نوسان می‌کنند می‌توانند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار معامله‌گران قرار دهند. اندیکاتورهای مثل RSI، Stochastics، CCI و MACD از جمله مهمترین نوسانگرها هستند.

حال برای اینکه بتوانیم منظور خود را بهتر توضیح دهیم بیایید یکی از این نوسانگرها را انتخاب کنیم و بر اساس آن به ادامه مطلب بپردازیم. در نظر بگیرید یک معامله‌گر در استراتژی معاملاتی خود تصمیم گرفته است شکست رو به بالای مقدار 55 روی RSI را به عنوان تریگر ورود و شکست رو به پایین مقدار 45 را نیز به عنوان تریگر فروش در نظر گرفته باشد.

حال اگر بعد از بسته شدن یک کندل در بازار مقدار RSI به بالای 55 نفوذ کند با فرض اینکه شخص فقط بر این اساس معامله می‌کند این را به عنوان یک تریگر به حساب آورده و دست به معامله می‌رند و تا زمانی که مجدد این نوسانگر به زیر 45 نفوذ نکرده باشد در پوزیشن معاملاتی خود می‌ماند. در این حالت قانون تعیین شده روی RSI به عنوان سیستم تریگر معامله‌گر عمل می‌کند.

حال در مورد Stochastic این مثال می‌تواند تقاطع دو خط موجود در این نوسانگر باشد، خرید با تقاطع رو به بالای خط سریعتر و فروش در صورتی که این تقاطع از بالا به پایین صورت گیرد.

تریگر چیست  فردانامه

اندیکاتورهای روند محور (Trend based indicators)

در این مورد یکی از مهمترین اندیکاتورها که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد میانگین‌های متحرک است. حال در نظر بگیرید شخصی از میانگین 26 یا 53 و یا 233 با توجه به استراتژی خود برای معامله کردن اقدام می‌کند.

در نظر بگیرید اگر شخصی چنین تعریف کند که تا زمانی که یک کندل کامل بالای میانگین متحرک 26 بسته نشود به این معنی که بدنه کامل کندل روی این میانگین متحرک قرار نگیرد اقدام به معامله نمی‌کند. بنابراین تریگر در این سیستم معاملاتی زمانی خواهد بود که یک کندل کامل در بالای میانگین متحرک قرار گیرد.

حال شخصی دیگر می‌تواند تریگر معاملاتی خود را بر اساس تقاطع دو میانگین متحرک قرار دهد، برای مثال زمانی که میانگین متحرک 26، از میانگین متحرک 53 عبور کرد در واقع تریگر عمل کرده و سیگنال خرید صادر شده است.در این زمینه نیز اندیکاتورهای بسیار زیادی وجود دارند که از جمله می‌توان به ADX، ایچیموکو، باندهای بولینگر و … اشاره کرد.

کندل استیک (Candelstick)

الگوهای کندلی به عنوان بخشی از شناخته شده‌ترین تریگرها به حساب می‌آیند و کاربرد بسیاری دارند. الگوهای کندلی به خودی خود می‌توانند به عنوان تریگر عمل کنند. برای مثال الگوی پوشای صعودی که در انتهای یک روند نزولی صورت می‌گیرد در پرایس اکشن به عنوان یک الگوی تریگری در نظر گرفته می‌شود.

البته نباید فراموش کرد که معمولا نقطه شکست و تریگر تفاوت‌هایی با هم دارند. در بسیاری از استراتژی‌ها تریگر به معنی نقطه شکست نیست و معمولا تاییدیه بعد از شکست می‌تواند به عنوان تریگر در نظر گرفته شود. در این مورد می‌توان به کندل تایید کننده الگوی پوشای صعودی اشاره کرد.

از دیگر الگوهایی که در این زمینه بسیار کاربرد دارند عبارتند از چکش، مرد دارآویز، چکش معکوس، ستاره ثاقب، هارامی، ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی. البته الگوهای بسیار دیگری نیز وجود دارند که در این بخش فقط به الگوهای مهم و معتبر که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره شد.

سطوح حمایت و مقامت استاتیک و دینامیک

یکی از ابتدایی‌ترین و البته شاید مهم‌ترین نوع تریگرها را می‌توان در سطوح مقاومت و حمایت جستجو کرد. حال چه این خطوط استاتیک باشند و چه دینامیک باشند از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردارند. عبور یک کندل کامل از این خطوط و نواحی یا مثلا بسته شدن یک کندل در بالای این خطوط (به عنوان مثال در یک روند صعودی شکست روند نزولی تریگر به حساب می‌آید) می‌توانند به عنوان تریگر مورد بررسی قرار گیرند.

الگوهای کلاسیک و هارمونیک

الگوهای هارمونیک و کلاسیک نیز معمولا بخشی از تریگرهای بسیار پرکاربرد هستند. الگوهای مثل پرچم، سر و شانه سقف یا کف، انواع مثلث‌ها و گوه‌ها از جمله الگوهای کلاسیک و الگوهایی مانند BAT، Alt BAT، Shark و … نیز از جمله الگوهای هارمونیک هستند که می‌توانند در زمینه تریگرها مورد استفاده قرار گیرند.

کلام آخر

در حالت کلی پیرامون انواع الگوهایی که در زمینه تریگرها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند را معرفی کردیم. اما ذکر مجدد این نکته ضروری است که توجه داشته باشید تریگر با توجه به استراتژی شما تعیین می‌شود و باید بتوانید با توجه به این استراتژی تعریفی دقیق از نقطه ورود و نقطه خروج برای خود ارائه کنید. تنها در این شرایط است که می‌توانید در هنگام مواجه شدن با یک الگو یا یک شرایط خاص در بازار آن را به عنوان تریگر یا فرصت معاملاتی تلقی کنید و وارد این پوزیشن معاملاتی شوید.

در این مطلب به طور کامل به بررسی تریگر پرداختیم اگر مطلبی بود که به آن اشاره نشده بود لطفا آن را با ما در فردانامه در میان بگذارید.

منابع: اینوستوپدیا

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 9 نفر 4.8/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید