الگوی پوشای صعودی و نزولی

الگوی پوشای صعودی و نزولی

الگوهای شمعی یا کندلی از جمله موارد بسیار مهمی هستند که در خواندن و درک نمودارها، بررسی آنها و پی بردن به وضعیت بازار اهمیت زیادی دارند. برای مطالعه کلیت این الگوها می‌توانید به مقاله الگوهای کندل استیک مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی کامل به یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین الگوهای کندل استیک بپردازیم که در بسیاری از موارد به شکل مستقیم می‌تواند در استراتژی معاملاتی اشخاص قرار گیرد.

الگوی پوشا یا Engulfing Pattern الگویی است که در این مقاله از وب سایت فردانامه به آن خواهیم پرداخت. احساس یا Sentiment این شمع، محل معمول شکل‌گیری این الگو و همچنین تفسیر آن از جمله مواردی است که در این مقاله مورد بحث قرار خواهند گرفت.

معرفی الگو

همانطور که در مقالات دیگری بحث شد الگوی چکش و مرد دارآویز به عبارتی الگوهای تک کندلی بودند، اما الگوی پوشا چه در حالت صعودی و چه در حالت نزولی الگویی دو کندلی است و شاید آن را بتوان قوی‌ترین و مهم‌ترین الگوی دو کندلی معرفی کرد.

قرار گرفتن دو کندل با رنگ مخالف سبز و قرمز این الگو را شکل می‌دهند. نزدیک‌ترین ترکیب کندلی به الگوی پوشا الگوی روز بازگشت (Western Reversal Day) است که در روز بازگشت بالاترین (پایین‌ترین) قیمت جدید ثبت می‌شود اما قیمت بسته شدن کندل در زیر (بالای) کندل قبل بسته می‌شود.

کلمه Engulf یا معادل آن پوشا به این معنی است که کندل دوم (کندل سمت راست) به طور کامل محدوده کندل اول (کندل سمت چپ) را می‌پوشاند. حال اگر الگوی پوشا صعودی باشد کندل دوم که صعودی است به طور کامل کندل نزولی اول را می‌پوشاند و اگر الگوی پوشا نزولی باشد کندل نزولی دوم کندل صعودی اول را به طور کامل می‌پوشاند. از لحاظ احساسی این پوشش به این معنی است که فشار حرکت قبلی به طور کامل خنثی شده و از بین می‌رود.

معرفی الگوی پوشا

همانطور که اشاره شد این الگو از جمله الگوهای مهم است و باید در شناختن آن روی نمودار حساس بود. بعضا رعایت نکردن نکات ریز مطرح شده سبب اشتباه کردن در انتخاب الگو می‌باشد زیرا هر الگویی را نیز نمی‌توان به عنوان الگوی صحیح کندلی دانست هرچند شکل ظاهر آن شرایطی که در بالا گفته شد را احراز کند. برای مثال به شکل زیر توجه کنید.

الگوی پوشا1

انس جهانی طلا، تایم فریم یک دقیقه‌ای

علی رغم ایده‌آل بودن الگو که شبیه به پوشای نزولی است و علی رغم اینکه در انتهای یک روند صعودی قرار دارد الگو عمل نکرده است. بنابراین باید توجه کنید زمانی که قصد معامله کردن با این الگوها را دارید باید احتمال عدم بازگشت الگو را نیز در نظر بگیرید. الگوهای کندلی و البته تمام استراتژی‌های معاملاتی در جهت افزایش احتمالات صحبت می‌کنند و چیزی را در بازار نمی‌توان قطعی دانست.

قوانین الگوی پوشا

برای اینکه بتوانیم الگوی دو کندلی را به عنوان الگوی پوشا مورد پذیرش قرار دهیم باید قوانینی را کنترل کنیم:

  1. این الگوها در انتهای روند شکل می‌گیرند بنابراین باید روند قبل از شکل‌گیری الگو به شکل کامل و واضح قابل تعریف باشد.
  2. کندل دوم باید به طور کامل کندل اول را بپوشاند. توجه کنید در اینجا بدنه کندل‌ها ملاک است و پوشش دادن سایه‌ها اهمیت زیادی ندارد.
  3. رنگ بدنه کندل دوم باید متضاد با کندل اول باشد. فقط در یک حالت استثنایی وجود دارد. اگر بدنه کندل اول خیلی کوچک باشد یا حتی کندل به شکل دوجی باشد. به این معنی که یک کندل کوچک یا دوجی توسط یک کندل بسیار بزرگتر پوشش داده می‌شود.

همچنین در کنار این قوانین که برای شکل گیری یک الگوی پوشا ضروری هستند عواملی نیز وجود دارند که قدرت الگوی پوشا را افزایش می‌دهند. در ادامه به ذکر این موارد می‌پردازیم.

  1. هر چقدر بدنه کندل اول کوچک و کندل بدنه دوم بزرگتر باشد به این معنی است که امکان برگشت روند با قدرتی بیشتر وجود دارد.
  2. اگر حجم معاملات روی کندل دوم افزایش یابد به این معنی است که احتمال بازگشت روند قوی‌تر است.
  3. اگر الگوی پوشا بعد از یک روند خیلی سریع مشاهده شود به این معنی است که خریداران دیگر قدرت بالا بردن روند را ندارند و امکان بازگشت روند بیشتر است.

الگوی پوشای صعودی (Bullish Engulfing Pattern)

همانطوری که از اسم این الگو مشخص است با یک الگوی کندلی گاوی روبرو هستیم. بنابراین روند قیمت تمایل به رشد دارد. توجه داشته باشید این الگو در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد. پس کندل اول کندلی با بدنه قرمز (یا مشکی) است و کندل دوم که بدنه سبز (سفید) دارد تمام بدنه کندل اول را می‌پوشاند. در شکلی زیر به مثالی از این الگو نگاهی می‌اندازیم.

در مواردی مشاهده می‌شود که الگو به شکل ایده‌آل نیست به این معنی که قیمت بازگشایی کندل دوم با قیمت پایانی کندل اول برابر است و قیمت پایین‌تری را ثبت نمی‌کند در این حالت نیز الگو پذیرفته می‌شود.

همچنین برای یافتن این الگوهای کندلی در بازار می‌توان از فیلتر نویسی استفاده کرد. کافی است به مقاله دیگر ما با عنوان آموزش فیلترنویسی در سایت Tsetmc.com مراجعه کنید.

 

الگوی پوشا3

انس جهانی طلا، تایم فریم یک دقیقه‌ای

الگوی پوشای نزولی (Bearish Engulfing Pattern)

الگوی پوشای نزولی درست برعکس الگوی پوشای صعودی است. حتما باید در انتهای روند آشکار صعودی شکل بگیرد. کندل اول کندلی صعودی است و بدنه سبز (سفید) دارد و کندل دوم که آن رو پوشش می‌دهد کندلی قرمز (مشکی) است. به مثال زیر توجه کنید.

الگوی پوشای صعودی و نزولی

در شکل کاملا مشهود است که هر دو الگو در انتهای یک روند صعودی شکل گرفته‌اند. الگوی سمت چپ حالت کاملا ایده‌آل را ندارد اما الگوی سمت چپ الگویی کاملا ایده‌آل است که قدرت زیادی هم دارد و سبب چرخش قابل ملاحضه روند در انتهای روند صعودی شده است.

مثال بیشتر

در زیر نگاهی به سهم فولاد مبارکه اصفهان می‌اندازیم. همانطور که قابل مشاهده است تعداد زیادی الگوی پوشا در دو حالت نزولی و صعودی شکل گرفته است. یکی از نکاتی که اهمیت دارد ایجاد واکنش‌های هرچند کوچک در تمام این الگوهای کندلی دانست. بنابراین می‌توان به قدرت این الگو در حرکات بازار پی برد و می‌توان با استفاده از پیدا کردن این الگو و فیلتر کردن آنها با استفاده از روش‌ها یا اندیکاتورهای دیگربه شناسایی الگوهای قدرتمند پرداخت. برای مثال میانگین متحرک از جمله مواردی است که می‌توان به در این فرآیند موثر واقع شود.

الگوی پوشای صعودی و نزولی

در بین الگوهای زیر، کاملا مشخص است که قدرت الگوهای 2 و 7 و 10 به دلیل زیاد بودن نسبت طول بدنه دو کندل نسبت به یکدیگری بیشتر است و کاملا باید آنها را جدی گرفت. همچنین در الگوی شماره 6 و 8 به دلیل اختلاف قیمت بالایی با قیمت پایانی کندل قبل نیز توانسته‌اند به شکل موثری از حرکت صعودی بیشتر جلوگیری کنند.

کلام آخر

الگوهای کندل استیک از اهمیت خیلی زیادی در معامله گری برخوردار هستند. با شناسایی و ردیابی درست الگوها و مسلط شدن نسبت به ماهیت رفتاری بازار در قالب این الگوها می‌توان به شکل موثری به معامله‌گری و کسب سود در بازار پرداخت.

الگوی پوشای صعودی و نزولی از جمله موارد بسیار پر تکرار در بازار ایران هستند. در این مقاله نکات مهمی پیرامون شناسایی و درک قدرت الگوی پوشای صعودی و الگوی پوشای نزولی بیان شد. اگر مطلبی وجود دارد که در این مقاله از فردانامه بیان نشده است لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 8 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید