تایم فریم در تجلیل تکنیکال

تایم فریم های پرکاربرد در تحلیل تکنیکال

فارغ از اینکه در بازار بورس معامله می‌کنید یا فارکس یا ارزهای دیجیتال، تایم فریم یکی از پایه‌ای ترین مفاهیم معامله‌گری است. در این مقاله به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

برای فردی که قصد سرمایه‌گذاری یا نوسان‌گیری در یک دارایی را دارد، یکی از اولین نیازها آگاهی از سابقه قیمت آن دارایی و میزان نوسانات گذشته آن است. فرقی هم ندارد که آن دارایی ارز دیجیتال باشد یا سهام بورس یا خودرو و سکه طلا. دانستن سابقه قیمت و میزان نوسانی بودن آن دارایی، به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا انتظارات و برنامه زمانی خود را در مورد آن تنظیم کند.

به همین خاطر وب‌سایت‌های مختلف حوزه تجارت و بازار هر کدام سعی می‌کنند نمودار قیمت را به بهترین شکل و با امکانات متنوع در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار دهند. از مهم‌ترین امکانات نمودارها، تایم فریم‌های مختلف است.

تعریف تایم فریم در بازار بورس

سرمایه‌گذار یا معامله‌گر در هر بازار، ابتدا باید تصمیم بگیرد که در چه بازه زمانی می‌خواهد روند قیمت دارایی مدنظر خود را بررسی کند. گاهی او نیاز دارد روند تغییرات قیمت را در چند ساعت گذشته و از صبح تا ظهر بررسی کند (مانند خریداران و فروشندگان دلار در بازار خودمان) و گاهی در بازه بسیار بلندمدت چندین ساله.

احتمالا آن سرمایه‌گذار، به هر سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نیاز دارد تا بسته به شرایط از یکی استفاده کند. وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های حوزه تجارت نیز به همین دلیل، این امکان را برای مشتریان خود پیش‌بینی کرده اند. روی نمودارهای قیمت، امکان تنظیم روی بازه‌های زمانی مختلف از سالانه، ماهانه، هفتگی و روزانه تا چند ساعته را دارند. بسیاری از آنها به خصوص در زمینه بازارهای جهانی و ارز دیجیتال، حتی بازه‌های چند دقیقه و چند ثانیه را نیز پوشش می‌دهند.

اصطلاح تایم فریم (Time Frame) یا دوره زمانی، قسمتی از نمودار قیمت است که در طی یک دوره زمانی مشخص بررسی می‌شود. به عنوان مثال در تایم فریم روزانه یا Daily، هر کندل، سابقه معاملات در یک روز را نشان می‌دهد و در تایم فریم یک ساعته، سابقه معاملات در یک ساعت را.

در شکل زیر زیر بخشی از یک نمودار در سایت Tradingview.com مربوط به بازارهای جهانی می‌بینید. تایم فریم‌‌های ارائه شده در اینجا از سالانه و ماهانه، تا 1 ثانیه را شامل می‌شود و احتمالا کامل‌ترین پکیج در بین سایت‌های مشابه است.

انتخاب تایم فریم در نمودار تکنیکال

انواع تایم فریم در چارت

انواع و پرکاربردترین تایم فریم‌ها در تحلیل تکنیکال

انتخاب تایم‌فریم مناسب، در تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نقاط دقیق ورود و خروج لازم است. تایم فریم‌ها بازه‌های زمانی مختلفی را پوشش می‌دهند و هر کدام به کاری می‌آیند. می‌توان گفت هیچ‌کدام بر دیگری اولویت ندارد مگر بسته به نوع نیازی معامله‌گر در آن لحظه دارد. تایم فریم‌ها معمولا به سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند که در ادامه به ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم.

تایم فریم کوتاه‌مدت 

در بازارهای جهانی مانند فارکس و کریپتو، از تایم فریم‌های زیر یک دقیقه مانند 1 و 5 و 30 ثانیه شروع شده و تا تایم فریم‌های زیر روزانه، مانند چند ساعته را دربر می‌گیرد. در بازارهای بورس مانند بورس خودمان معمولا از 3 یا 5 دقیقه شروع می‌شود. هرچند تایم فریم‌های 1دقیقه‌ای هم در برخی سایت‌ها ارائه شده است. این دسته، عموما ویژگی‌های زیر را دارند:

1-         نوسانات ریز را کاملا نشان می‌دهند به همین دلیل سیگنال بیشتری برای خرید و فروش می‌دهند.

2-         باید توجه داشت دقیقا به همین دلیل که سیگنال بیشتری می‌دهند، تعداد معاملات با آنها بالا می‌رود لذا معامله‌گر کارمزد بیشتری هم می‌پردازد. پس بیشتر به درد بازارها و دارایی‌هایی می‌خورد که کارمزد معاملاتی کمتری دارند.

3-         بیشتر برای معامله‌گران به روش نوسان‌گیری کوتاه مدت (Scalper) مناسب است که چنین افرادی عموما با کار در شرایط تحت فشار و سرعت عمل بالا مشکلی ندارند و یا نسبت به سایر معامله‌گران، شخصیت هیجان‌طلبی دارند.

تایم فریم‌های 5، 15 و 30 دقیقه در بازارهای جهانی، پرکاربرد ترین در دسته کوتاه‌مدت هستند. در بازار بورس هم این انواع کاربرد دارد اما با توجه به ماهیت این بازار، گاه حتی روزانه هم می‌تواند کوتاه‌مدتی تلقی شود.

تایم فریم میان‌مدت 

در این‌ تایم فریم‌ها هر کندل نمایان‌گر دوره زمانی بیشتری است، بسته به استراتژی معاملاتی هر فرد بازه زمانی آن فرق می‌کند اما معمولا در بازار جهانی نوع 2 و 4 ساعته و در بازارهای بورس نوع روزانه هستند.

تایم فریم بلندمدت

جزییات ریز در این دوره‌های زمانی حذف می‌شود اما روند کلی حرکت بهتر خود را نشان می‌دهد. در بازار بورس، معمولا به تایم فریم‌های بیشتر از روزانه، یعنی هفتگی، ماهانه و سالانه گفته می‌شود. 

توجه فرمایید بسته به دو آیتم استراتژی هر معامله‌گر و نوع بازاری که در آن فعال است، بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای او ممکن است با آنچه گفتیم متفاوت باشد. مثلا تایم فریمی که برای یک معامله‌گر کوتاه مدتی (نوسان‌گیر) بلندمدتی تلقی می‌شود، برای یک سهامدار بلندمدت (هولدر) ممکن است بازه میان‌مدتی باشد.

ضمنا در بازار سهام مانند بورس ایران، به نسبت بازارهایی چون فارکس بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر کاربرد دارد.

 

معامله با چندین تایم فریم (Multi time frame)

معمولا معامله‌گران که در نمودارهای قیمتی به دنبال سیگنال ورود و خروج هستند، از روش چندین تایم فریم (مولتی تایم فریم) استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در نموداری با کندل‌های روزانه ابتدا روند کلی حرکت دارایی را پیش‌بینی کرده، سپس در نمودار دوساعته همان دارایی، نقطه ورود را انتخاب می‌کنند.

تایم فریم در بازار سرمایه

جمع‌بندی

نمودارهای قیمتی هر دارایی، برای آنکه امکانات بیشتری پیش روی معامله‌گران قرار دهند در تایم فریم‌های مختلفی ارائه می‌شوند. تایم فریم مناسب یکی از ابزارهای مناسب در تحلیل تکنیکال است که معامله‌گر با آن سعی می‌کند نقطه دقیق‌تری را برای ورود و خروج به سهم تخمین بزند و ریسک معامله را کاهش دهد.

تایم فریم‌ها سه دسته کلی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارند. اینکه کدام بازه زمانی را کوتاه‌مدت، میان‎مدت یا بلندمدت بدانیم اولا به استراتژی معامله‌گر بستگی دارد که نوسان‌گیر است یا بلندمدتی و ثانیا به بازاری که در آن فعالیت می‌کند. در بازارهایی مانند بورس ایران، به نسبت بازار فارکس و ارز دیجیتال بازه زمانی تایم فریم‌ها متفاوت است. در بورس ایران حتی تایم فریم روزانه نیز عموما کوتاه‌مدتی تلقی می‌شود.

معمولا معامله‌گری با کنترل و چک چند تایم فریم انجام می‌شود که در کنار هم، اطلاعات کامل‌تری را برای تصمیم‌گیری فراهم می‌کنند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 4.7/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید