حاشیه سود در بورس چه مفهومی دارد؟

حاشیه سود در بورس چه مفهومی دارد؟

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نسبت سود و میزان فروش شرکت‌های بورسی بپردازیم  و به طور کلی بگوییم که حاشیه سود در بورس چه مفهومی دارد؟ امروزه تورم و گرانی باعث افزایش تمایل افراد به سایر راه‌های کسب درآمد و سودهای هنگفت از راه‌های گوناگون شده است. یکی از راه‌های امن و پرطرفدار کسب سود، بازارهای سرمایه به حساب می‌آید اما تنها افرادی در این بازار موفق می‌شوند که دانش و مهارت لازم برای انجام معاملات بورسی را دارند.

تحلیل‌گران بورسی و سرمایه‌گذاران موفق با استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال متوجه سیگنال‌های مثبت و منفی بازار شده و براساس آن دست به معامله می‌زنند. همانطور که می‌دانید کسب سود در بازارهای مالی نیازمند آشنایی با گزاره‌های مختلف از جمله حاشیه سود و میزان سوددهی بازار می‌باشد. حاشیه سود در بورس یکی از روش‌های کارآمد در تحلیل‌های بنیادی است که به تحلیل‌گران کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های موجود، اطلاعات قابل اطمینانی از شرکت‌های بورسی بدست آورند.

. اگر قصد فراگیری راه‌های کسب موفقیت در بورس را دارید، تا آخر مطالب همراه ما باشید. در این مقاله عنوان‌های زیر را بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله قصد داریم تا عناوین زیر را بررسی کنیم :

  • حاشیه سود در بورس چیست؟
  • انواع حاشیه سود در بورس
  • نکات مرتبط با کاربرد حاشیه سود در بورس
  • تفاوت حاشیه سود خالص و سود ناخالص در بورس
  • استخراج اطلاعات از حاشیه سود عملیاتی

حاشیه سود در بورس چیست ؟

حاشیه سود که معادل انگلیسی آن  profit margin است یکی از مهم‌ترین گزاره‌های بازارهای مالی است و تحلیل‌های بنیادین اغلب بر پایه آن انجام می‌شود. گفتنی است که محاسبه حاشیه سود برای کسب و کارها و شرکت‌ها امری ضروری به حساب می‌آید و تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی از این گزاره برای محاسبه سود سهام استفاده می‌کنند.

البته حاشیه سود انواع مختلفی دارد که در ادامه مطالب به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر شما هم از تازه‌واردان بازار مالی و سرمایه هستید، آشنایی با مفاهیم و انواع حاشیه سود در بورس باعث ارتقاء عملکرد و افزایش شانس موفقیت شما در معاملات می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم، تا آخر مطالب همراه ما باشید.

انواع حاشیه سود در بورس 

تریدرها برای آگاهی از سوددهی یا زیان‌ده بودن شرکت‌ها از انواع حاشیه سود در بورس استفاده می‌کنند. در ادامه این بخش هریک از انواع حاشیه سود را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

1.حاشیه سود خالص در بورس

حاشیه سود خالص در بورس که در انگلیسی به آن Net profit Margin می‌گویند، سود خالص یک واحد خدماتی یا تولیدی بعد از کسر تمامی هزینه‌ها مانند حقوق و دستمزد، هزینه متفرقه، هزینه تولید و… بدست می‌آید. برای محاسبه حاشیه سود خالص در بورس لازم است که سود خالص را بر درآمد کل تقسیم کنید.

درصد بدست آمده نشان دهنده سود اصلی ناشی از فعالیت شرکت‌ها است. برای مثال، در صورتی که حاشیه ی سود خالص شرکت x حدود 20 درصد باشد، نشان می‌دهد که از هر 1000 تومان فروش، حدود 200تومان آن سود خالص است. توجه داشته باشید که عدد حاصل از محاسبه فوق همیشه مثبت نخواهد بود. درصد منفی نشان‌دهنده زیان خالص شرکت بوده و یک هشدار برای تریدر به حساب می‌آید.

2.حاشیه سود ناخالص در بورس 

یکی دیگر از انواع حاشیه سود در بورس، حاشیه سود ناخالص است. این گزاره به تریدرها کمک می‌کند تا متوجه تمامی اتفاق‌های خط تولید شرکت شوند و براساس آن پیش بینی می‌کنند که اوضاع شرکت مورد نظر خوب است یا خیر. تفاوت حاشیه سود خالص با حاشیه سود ناخالص در بورس این است که هنگام محاسبه حاشیه سود ناخالص از در نظر گرفتن هزینه‌های اضافی پرداخت شده بعد از تولید صرف نظر می‌کنیم. در حقیقت می‌توان گفت که حاصل تقسیم سود ناخالص بر درآمدهای عملیاتی برابر است با حاشیه سود ناخالص در بورس.

3.حاشیه سود عملیاتی

از دیگر مفاهیم ضروری در آشنایی با حاشیه سود در بورس، حاشیه سود عملیاتی است که در آن هزینه‌های پرداختی، پیش از پرداخت مالیات، محاسبه می‌شوند. برای محاسبه این گزاره لازم است که هزینه‌های عملیاتی را که شامل هزینه اداری، توزیع، بازاریابی و… می‌شود را از سود ناخالص کم نماییم. سپس عدد حاصل شده را بر میزان کل درآمد یا میزان فروش شرکت تقسیم کنیم تا حاشیه سود عملیاتی بر حسب درصد بدست بیاید.

نکات مرتبط با کاربرد حاشیه سود در بورس

همانطور که عنوان کردیم محاسبه حاشیه سود در بورس اهمیت بسزایی در بررسی‌های مالی دارد. با این وجود، در نظر گرفتن نکات زیر هنگام محاسبه حاشیه سود به شما کمک می‌کند تا محاسبات دقیق‌تری داشته باشید:

1.استفاده از حاشیه سود در بورس هنگام تحلیل 

هنگام تحلیل بنیادی بورس، حاشیه سود از اهمیت بسزایی برخوردار است. آگاهی از این گزاره به تریدرها کمک می‌کند تا به راحتی متوجه وضعیت و عملکرد شرکت شوند. برای مثال، زمانی که حاشیه سود در بورس یک شرکت نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده باشد، سرمایه‌گذار متوجه می‌شود که سوددهی شرکت نسبت به گذشته کاهش یافته و یا قیمت محصول و خدمات  در مقایسه با گذشته کاهش داشته است.

2.بررسی شرکت ها با مدل کسب و کار یکسان

از آن جهت‌ که درصد حاشیه سود در بورس شرکت‌های مختلف با یکدیگر فرق دارد، مقایسه حاشیه سود شرکت‌هایی که مدل کسب و کار مشابه دارند، کار را برای تریدرها آسان می‌کند.

3.آگاهی از نحوه مدیریت شرکت

یک مدیر خوب، زمانی که سود خالص ثابت است، با استفاده از استراتژی‌های گوناگون تلاش می‌کند که هزینه‌های شرکت کاهش یابد؛ در چنین شرایطی، حاشیه سود در بورس افزایش می‌یابد.

در صورتی که حاشیه سود شرکتی دارای روند نزولی باشد، خرید سهام آن شرکت به نفع سهامدار نخواهد بود. البته ناگفته نماند که گاهی اوقات حاشیه سود به طور موقت نزولی است و در اثر اجرای یک استراتژی خاص و یا در یک دوره مشخص رخ می‌دهد و همیشه نشان دهنده ضعف مدیریت شرکت نیست.

4.بدست آوردن اطلاعات از سایت کدال

خبر خوب این است که تغییرات حاشیه سود در بورس مرتبط با شرکت مورد نظر را می‌توان از صورت‌های مالی 3، 6، 12 ماهه سایت کدال استخراج کرد. توجه داشته باشید که برای محاسبه تغییرات حاشیه سود باید صورت مالی دوره‌ای شرکت را مطالعه کنید. به همین دلیل است که بسیاری از تحلیل‌گران با تجربه توصیه می‌کنند که صورت‌های مالی شرکت را در بازه‌‌های زمانی مشخص بررسی کنید. پیروی از این نکته کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران متوجه ارزش ذاتی سهام شوند.

حاشیه سود در بورس چه مفهومی دارد؟

حاشیه سود در بورس چه مفهومی دارد؟ – فردانامه

تفاوت حاشیه سود خالص و سود ناخالص در بورس

براساس نوع تحلیل تریدر، کاربرد حاشیه سود در بورس متفاوت خواهد بود. برای مثال، حاشیه سود هیچگونه مزایایی برای تحلیل‌گران تکنیکال ندارد، در صورتی که یک گزاره بسیار مهم و کاربردی برای تحلیل‌گران بنیادی است.

گفتنی است که اکثر تحلیل‌‌گران مالی ترجیح می‌دهند تا از تحلیل تکنیکال استفاده کنند؛ زیرا درصد خطای آن کمتر خواهد بود. با این وجود، برخی از تریدرها جهت دستیابی به نتیجه بهتر، از تحلیل تکنیکال و بنیادی به طور همزمان استفاده می‌کنند. 

حاشیه سود خالص و ناخالص از محبوب‌ترین تحلیل‌های بنیادی در بورس و سایر بازارهای مالی هستند که تریدرها از آن‌ها استفاده می‌کنند تا از وضعیت فعالیت شرکت‌ها آگاه شوند. برای مثال، حاشیه سود خالص نشان دهنده سود باقی مانده را بعد از کسر تمام هزینه‌ها نشان می‌دهد. در صورتی که در محاسبه حاشیه سود ناخالص میزان سود فروش قبل از کسر سایر هزینه ها بدست می‌آید.

یکی دیگر از تفاوت‌های سود ناخالص و سود خالص در این است که محاسبه حاشیه سود ناخالص راحتتر از حاشیه سود خالص است؛ زیرا در سود ناخالص سایر هزینه‌های شرکت در نظر گرفته نمی‌شود. البته در شرایطی که تریدر قصد دارد تا میزان حاشیه سود در بورس را به طور دقیق بدست بیاورد، محاسبه سود خالص را در اولویت قرار می‌دهد.

استخراج اطلاعات از حاشیه سود عملیاتی

همانطور که در مطالب فوق ذکر کردیم، حاشیه سود عملیاتی حاصل از تقسیم سود عملیاتی بر فروش شرکت بدست می‌آید که نشان‌دهنده میزان سوددهی و توانایی شرکت در کاهش هزینه‌های عملیاتی است. حاشیه سود در بورس یک معیار خوب جهت ارزیابی میزان ریسک‌پذیری شرکت است. به همین دلیل است که بسیاری از تریدرها توجه فراوانی به این نوع حاشیه سود نشان می‌دهند. حاشیه سود عملیاتی روشی مناسب برای سنجش میزان تغییر درآمد شرکت و پایداری روند افزایشی آن است. در واقع حاشیه سود عملیاتی، نشاندهنده ی سود قابل تکرار شرکت ها در دوره های مختلف است

سوالات متداول شما در رابطه با حاشیه سود در بورس 

1.حاشیه سود خالص در بورس چه محدودیت‌هایی دارد ؟

مقایسه حاشیه سود در بورس برای شرکت‌هایی که به یک صنعت تعلق ندارند، چندان کاربردی نخواهد داشت.

2.تغییرات حاشیه سود در بورس نشاندهنده چیست ؟

بسیاری از تریدرها از نتایج حاصل از گزارشات دوره‌ای جهت استخراج تغییرات حاشیه سود خالص و ناخالص استفاده می‌کنند تا قیمت مناسب جهت خرید سهام را پیدا کنند.

3.کدامیک از انواع حاشیه سود از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟

از آن جهت که حاشیه سود عملیاتی نشان‌دهنده عملکرد و فعالیت شرکت است و حسابداران قادر به دستکاری آن نیستند، اهمیت بالاتری در مقایسه با سایر انواع حاشیه سود در بورس دارد و قابل اطمینان‌تر است.

4.میزان حاشیه سود ناخالص در بورس به چه عواملی وابسته است؟

حاشیه سود ناخالص وابسته به دو عامل بهای تمام شده کالای ساخته شده و قیمت محصول است.

  1. چرا حاشیه سود به تنهایی معیار خوبی برای انجام معاملات نیست؟

تصور کنید که فروش و هزینه‌های فروش شرکت x در مقایسه با شرکت y کمتر است. در چنین شرایطی، حاشیه سود در بورس شرکت اول، بیشتر از شرکت دوم خواهد بود؛ لذا هنگام مقایسه حاشیه سود باید هزینه‌ها نیز سنجیده شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا درباره یکی از گزاره‌های مورد استفاده در تحلیل‌های بنیادی بورس صحبت کنیم. با وجود آنکه حاشیه سود در بورس یکی از معیارهای خوب برای بررسی میزان سودآوری و ارزنده بودن سهام شرکت به حساب می‌آید، اما صرفا با تکیه بر یک گزاره نمی‌توان تصمیم به خرید یک سهام گرفت و در آخر امیدواریم که مطالب فوق مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 10 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید