سرمایه‌گذاری شخصی

سرمایه‌گذاری شخصی یعنی چه؟

سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی دارد. از تنوع بازارها تا انواع سرمایه‌گذاری، هر کدام مزیت‌های مختص به خود را دارد. در این مطلب قرار است روش سرمایه‌گذاری شخصی را بررسی کنیم. روشی که در آن شما باید صفر تا صد برنامه سرمایه‌گذاری خودتان را برنامه‌ریزی کنید.

سرمایه‌گذاری شخصی یعنی شما خودتان باید تصمیم بگیرید که در هر لحظه در کدام دارایی و بازار سرمایه‌گذاری کنید و چه زمانی بهترین وقت برای فروش یک دارایی و خرید یک دارایی جدید است. سرمایه‌گذاری شخصی پیش‌نیازها و اصول متنوعی دارد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم. اگر دوست دارید بتوانید امور سرمایه‌گذاری خودتان را بدون دردسر پیگیری کنید، همراه فردانامه باشید.

مطلب مرتبط: سبدگردانی شخصی

تعریف سرمایه‌گذاری شخصی؛ روشی برای همه؟

سرمایه‌گذاری شخصی یعنی اینکه یک نفر خودش برای سرمایه خودش تصمیم بگیرد. البته همه‌چیز به همین سادگی نیست. افراد برای اینکه بتوانند در روش سرمایه‌گذاری شخصی به سود برسند و حداقل ارزش سرمایه‌شان از دست نرود، باید سواد مالی بالایی داشته باشند و زمان مناسبی را به تحلیل بازارهای مختلف اختصاص بدهند.

یادگیری مهارت‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه کاری است که به مرور زمان همه می‌توانند از پس آن بربیایند. بااین‌حال همه افراد در هر لحظه این دانش را ندارند و همچنین برخی هم هستند که اساساً زمان کافی برای اینکه پیگیر آموزش و تمرین شوند را ندارند.

سرمایه‌گذاری شخصی

سرمایه‌گذاری شخصی

پس اگر شما هم از دسته افراد هستید که نمی‌توانید وقت زیادی را به یادگیری اختصاص دهید، سرمایه‌گذاری شخصی روش بهینه‌ای برای شما نیست و ممکن است در این آزمون‌وخطا سرمایه خودتان را از دست بدهید. برای افرادی که وقت کافی ندارند، سبدگردانی اختصاصی روش بهتری است: روشی که در آن یک متخصص بازار سرمایه سبد سهام و دارایی‌های شما را مدیریت می‌کند.

سرمایه‌گذاری شخصی در ۳ قدم

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری شخصی داشته باشید و بدون دخالت دیگران، سرمایه‌تان را به نحو احسن مدیریت کنید، باید ۳ قدم اصلی را بردارید:

  •       یادگیری مهارت مدیریت سرمایه: برخورداری از سواد مالی و مهارت‌های مدیریت سرمایه از اولیه‌ترین الزامات سرمایه‌گذاری شخصی است. اگر دوست دارید در سرمایه‌گذاری خودتان زیان نکنید یا سودهایتان بزرگ‌تر از زیان باشد، باید قبل از هر معامله‌ای به سراغ یادگیری مهارت‌های سرمایه‌گذاری مثل مدیریت سرمایه و سواد مالی ابتدایی بروید.
  •       آشنایی با مهارت‌های معامله‌گری: تحلیل بازار و آشنایی با مهارت‌های معامله‌گری از دیگر الزامات این است که شما بتوانید سرمایه‌گذاری شخصی موفقی داشته باشید. پس اگر می‌خواهید خودتان سرمایه‌تان را مدیریت کنید، باید با جزئیات و روش معامله در هر بازار آشنا باشید، قوانین را بدانید و همچنین بتوانید از ظرفیت‌های مختلف یک بازار بهره‌مند شوید.
  •       صرف زمان کافی برای تحلیل: برای سرمایه‌گذاری شخصی، صفر تا صد تصمیم‌گیری‌ها برای شماست. اگر بخواهید تصمیم درستی بگیرید، باید درک درستی از بازارها داشته باشید. بنابراین باید زمان کافی برای تحلیل بازار در طول روز یا هفته داشته باشید. این بزرگ‌ترین محدودیت سرمایه‌گذاری شخصی است: فارغ از هر شغل و مشغله‌ای که دارید، باید بتوانید زمان مناسبی برای یادگیری مهارت‌ها و بعد از آن، تحلیل بازارها داشته باشید.

الزامات سرمایه‌گذاری شخصی: چگونه تصمیم بگیریم؟

اگر می‌خواهید خودتان برای سرمایه‌تان تصمیم بگیرید، باید یک‌سری از الزامات سرمایه‌گذاری را رعایت کنید. پیش‌ازاین درباره پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری شخصی صحبت کردیم. حالا قرار است درباره مواردی صحبت کنیم که در سرمایه‌گذاری شخصی باید باشد تا بتوانید درست‌ترین تصمیم را برای سرمایه خود در برهه‌های زمانی متفاوت بگیرید.

استراتژی

استراتژی معاملاتی توضیحات مفصلی دارد که توصیه می‌کنیم مطلب مرتبط به آن را بخوانید. ولی استراتژی داشتن برای سرمایه‌گذاری به صورت خلاصه یعنی شما برای وضعیت‌های مختلف، سناریوهای مختلفی داشته باشید. دراین‌حالت دیگر شوکه نمی‌شوید و می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید.

ژورنال‌نویسی

اگر بخواهید به دنیای سرمایه‌گذاری وارد شوید، بدون شک سری هم به دنیای معامله‌گری می‌زنید. یکی از الزامات یک معامله‌گر این است که تمامی قدم‌هایش را ثبت کند. به این فرایند به صورت خلاصه ژورنال‌نویسی گفته می‌شود. شما باید دلیل تمام خریدوفروش‌هایتان را بدانید. اینکه در این لحظه چه بازاری را انتخاب کرده‌اید و چرا، مواردی است که باید ثبت کنید تا در آینده بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.

 

برخورداری از استراتژی و ژورنال‌نویسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در شرایط مختلف، تصمیم‌های بهتری بگیرید.در ادامه ابزارهایی را معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها بتوانید سرمایه‌گذاری خودتان را گسترش بدهید.

معرفی ابزارهایی برای سرمایه‌گذاری شخصی

اگر به فکر سرمایه‌گذاری شخصی در بورس هستید و می‌خواهید ریسک خودتان را مدیریت کنید، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه توصیه می‌شود. در طول سال‌های اخیر، ابزارهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس توسعه داده شده‌اند که می‌توانند ضمن کاهش ریسک شما، کار را هم برایتان آسان کنند. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهایی است که شما باید از آن‌ها استفاده کنید. صندوق‌ها توسط افرادی حرفه‌ای مدیریت می‌شوند. جدای از بحث مدیریت سرمایه، صندوق‌ها انواع بسیار متنوعی دارند که می‌تواند به متنوع شدن سبد سرمایه‌گذاری شما منجر شود. برای مطالعه بیشتر و آشنایی با انواع صندوق، مطلب «۱۳ تا از بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری» را مطالعه کنید.

چالش‌های سرمایه‌گذاری شخصی

ابزارهای مشتقه

در بازار سرمایه می‌توانید از ابزارهایی مثل قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله برای پوشش ریسک‌هایتان استفاده کنید. برای مثال با خرید اختیار فروش سهامی که در سبد دارید، می‌توانید به نوعی سهام‌تان را بیمه کنید تا در صورت نزول قیمت آن، دچار زیان نشوید. استفاده از ابزارهای آتی به شما کمک می‌کند تا ضمن تحلیل درست بتوانید به صورت مستقیم از منافع آن برخوردار شوید.

مشاوره سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از ابزارهایی که در بازار دارید، استفاده از مشاوره‌های سرمایه‌گذاری است. اگر مایل هستید به صورت شخصی اقدام به سرمایه‌گذاری کنید، بد نیست در این مورد از مشاوره افراد متخصص هم استفاده کنید. دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری از فردانامه بسیار آسان است و شما کافی است که مشخصات خودتان را در صفحه مشاوره سرمایه‌گذاری وارد کنید تا با شما تماس گرفته شود.

بهترین سرمایه‌گذاری شخصی در ایران

احتمالاً شما هم می‌دانید که نمی‌شود یک روش سرمایه‌گذاری را به عنوان بهترین روش یا بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد. اما اگر به فکر سرمایه‌گذاری شخصی باشید، راهنمایی‌هایی برای شما داریم تا بتوانید به شکلی امن به فعالیت در بازارهای مالی بپردازید. البته قبل از این موارد، باید همانطور که بالاتر هم گفتیم، از سواد مالی و مهارت تحلیل بازار برخوردار باشید.

بازارهای مختلف را بشناسید

برای سرمایه‌گذاری باید با بازارهای متنوع و فرصت‌های ورود پول به آن بازار را بشناسید. در این حالت شما می‌توانید به هر شرایط و خبری واکنشی سریع بدهید و سرمایه‌تان را از یک بازار به بازار دیگر ببرید. به عبارتی با شناخت بازارهای موازی و تعصب نداشتن روی یک بازار، بیشترین سود را نصیب سرمایه خودتان می‌کنید.

سبد سرمایه‌گذاری داشته باشید

شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی به این معنی نیست که هر دقیقه بخواهید از این شاخه به آن شاخه بپرید. بلکه شما باید یک سبد سرمایه‌گذاری تشکیل بدهید و بخشی از سرمایه‌تان را به بورس، ملک، طلا یا ارز اختصاص دهید. سپس وزن هر کدام را متناسب با روحیه ریسک‌پذیری و آشنایی با نوسانات هر بازار تغییر دهید. برای مثال هرچقدر ریسک‌گریزتر باشید، بازارهایی مثل ارز و طلا برای شما مناسب‌تر هستند. در مقابل بازار سهام برای افرادی مناسب است که تحمل ریسک بالاتری را دارند.

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری

به متخصص‌ها اعتماد کنید

فرقی ندارد با چه روشی، اما سعی کنید از توانمندی متخصص‌ها هم در سبد خودتان استفاده کنید. برای مثال می‌توانید بخشی از سرمایه‌ای که به بازار سهام اختصاص داده‌اید را به دست سبدگردان بسپارید یا اینکه روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری حساب کنید. یا مثلاً بخشی که می‌خواهید در طلا سرمایه‌گذاری کنید را به دست صندوق‌های مبتنی بر طلا و سکه بدهید. استفاده از مشاوره سرمایه‌گذاری هم قسمت دیگری از اعتماد به افراد کاربلد است.

تمامی این روش‌ها باعث می‌شود تا شما بتوانید در کمترین زمان بیشترین نتیجه را بگیرید و بدون دردسر، ثروت خودتان را بیشتر کنید. بهترین سرمایه‌گذاری شخصی در ایران به ترکیبی از فعالیت‌های بالا نیاز دارد: برخورداری از مهارت و دانش مالی، مشاوره با متخصص بازار مالی، چینش سبد سرمایه‌گذاری و شناخت بازارهای موازی. تمام این موارد در کنار همدیگر جمع می‌شوند تا یک نتیجه درخشان بسازند.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری شخصی در ایران یکی از اولیه‌ترین نیازهای هر فرد برای مقابله با تورم است. درست است که سرمایه‌گذاری نیازمند تخصص، دانش و مهارت تحلیل است اما درهرصورت یک فرد باید به فکر سرمایه‌گذاری باشد. اگر بخواهید این روش را انتخاب کنید باید بخشی از زندگی‌تان را به یادگیری و تمرین اختصاص بدهید. در این مطلب درباره الزامات و نکته‌های سرمایه‌گذاری شخصی پرداختیم و پیشنهادهایی هم برای عملی‌کردن آن به شما دادیم. 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 14 نفر 4/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. ممنون از توضیحات ونکات ارزشمندتون.خداخیرتون بده.