تحلیل بازار امروز 29آبان 1401

تحلیل بازار امروز 29آبان 1401

تحلیل بازار امروز 29آبان 1401

1) بعد از منفی هیجانی دیروز که البته در انتهای بازار شاهد افزایش قیمت سهم ها بودیم و بازار پایان خوبی داشت، امروز بازار تحت تاثیر هیجان مثبت در گروه خودرو تقریبا نصف چیزی که دیروز از دست داده بود را پس گرفت. گروه خودرو به لیدری  نماد #خودرو امروز بسیار مورد توجه بود و هم زمان با ارزش معاملات بالا  اکثرا در مثبت کامل یا صف خرید معامله شدند. به دلیل همین هیجان مثبت در گروه خودرو، سایر نمادهای پرتراکنش نیز معاملات خوبی داشتند و در کل بورس مثبتی در روز جاری تجربه شد.

معمولا زمانی که بازار بلافاصله کاهش ناشی از هیجان منفی را با یک هیجان مثبت جبران می کند، امیدوار به حفظ روند موجود افزایش پیدا می کند.

2) یکی از دلایلی که این روزها از گروه خودرو بیشتر می نویسم به دلیل اخبار پیرامون گروه است. همین امروز کامیون ام پاور #خدیزل در بورس کالا عرضه شد و با رقابت نسبتا خوبی مواجه شد. کلا این روزها عرضه ماشین های مختلف شرکت های خودروسازی در بورس کالا باعث شده تا اخبار این گروه داغ باشد.

از منظر تحلیل بنیادی اگر بخواهیم به این گروه نگاه کنیم، رشد درآمد و سود شرکت های تولیدکننده ی ماشین کار همچون #خاور #خدیزل #خزامیا در سال گذشته و نیمه اول سال جاری بسیاری را امیدوار کرده تا با اصلاح روش قیمت گذاری ماشین سواری، رشد درآمد و سودآوری در خودروسازهای تولیدکننده ی سواری نیز اتفاق بیافتد. واقعا تحلیل دقیق بلندمدت این صنعت امکان پذیر نیست و نمی توان تخمین زد مثلا #خودرو چقدر سود خواهد ساخت و این سودآوری چقدر می تواند پایدار باشد؟

اما نکته اساسی در این است که با آزاد شدن روش قیمت گذاری و رقابتی شدن، تغییرات در بهای تمام شده ی تولید خودروها با سرعت بالاتری به قیمت فروش منتقل خواهد.

3) بازار سریع السیر شده. زمانی که یک خبری می آید یا یک تحلیلی به روز می شود، نماد یا نمادهای مربوط با هجوم خریداران مواجه می شود و در نتیجه شاهد رشد سریع و سپس فروکش کردن تقاضا می شویم. در اخبار منفی هم وضعیت تقریبا به همین شکل است. بازار حوصله نگه داشتن بلندمدت سهم را ندارد و می خواهد سریع نتیجه بگیرد.

افت و خیزهای زیاد در دو سال گذشته، افزایش ریسک های سیستماتیک و عدم اطمینان نسبت به چشم انداز شرکت ها باعث رفتار این شکلی شده است. حتی اگر از جنبه ی مثبت به قضیه نگاه کنیم عدم اطمینان نسبت به اینکه کدام سهم یا کدام صنعت می تواند بیشتر مورد توجه بازار باشد نیز باعث رفتاری به این شکل شده است. تریدها شبیه آدمهای به شدت گرسنه ای هستند که دوست دارند سریع یک غذایی را در اختیار بگیرند که هم کیفیت خوبی داشته باشد و هم مزه ی عالی و این غذا را سریع میل کرده و بروند.

4) فردا آبان ماه تمام می شود. اگر فرض کنیم فردا هم بازار کمی مثبت باشد، شاخص کل آبان ماه را با بازده حدود 8 درصد به اتمام می رساند. این بازده تقریبا به اندازه رشد نرخ دلار آزاد در آبان ماه بوده است. به این ترتیب بورس در آبان ماه تقریبا به اندازه دلار رشد کرده. البته به احتمال زیاد کسانی که سهم های غیرپرتراکنش داشتند بازده کمتری را تجربه کرده اند.

در واقع همان روحیه نتیجه گیری سریع باعث شده در آبان ماه سهامی عملکرد بهتر داشته باشد که بیشتر مورد توجه بوده. در روزهای آتی اخبار مربوط به بودجه در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. برخلاف تصور بسیاری، برآوردها از بودجه و تاثیرات آن بر بازار سرمایه به احتمال زیاد مثبت خواهد بود. شاید کاهش نگرانی کلی نسبت به آینده شرکت ها باعث شود در ماه پیش رو عملکرد شرکت های کمتر مورد توجه و به قول معروف شاخص هم وزنی بهتر باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید