5 نکته قبل از معاملات

5 نکته قبل از معاملات

5 نکته قبل از معاملات

1) آمریکا به متن پیشنهادی اروپا و کامنت های ایران پاسخ داده که البته ما از آن به صورت دقیق مطلع نیستیم. ممکن است در هفته ی پیش رو مذاکرات از وضعیت فعلی نامه نگاری تبدیل به جلسه حضوری در سطح ارشد کارشناسی (باقری) یا وزرای امور خارجه بشود. یک احتمال دیگر پاسخ کتبی مجدد ایران به پاسخ امریکاست.

البته احتمال بدتری که کلا نامه نگاری هم متوقف شود. اما فعلا هر چه است مذاکرات ادامه دارد و به عنوان خبر تاثیرگذار بر بازار مورد توجه معامله گران است. فعلا با اخبار مثبت در هر یک از احتمال های بالا بازار سفت خواهد خرید و با هر خبر منفی برعکس. توجه به این نکته ضروری است اگر قرار باشد مذاکرات بدون نتیجه برای چند هفته دیگر ادامه پیدا کند اثرات خبری خودش را روی بازار از دست می دهد.

2) فارغ از موضوع مذاکرات در هفته های اخیر برخی از فعالان و سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری در سهم های کرده اند که افت قابل توجهی داشتند. البته سهم هایی که ارزش بازار آنها در مقایسه ارزش دارایی ها یا درآمد و سودشان به نوعی زیر قیمت باشد.

در واقع می توان گفت برخی بازاری ها شرکت های متعددی را برای سرمایه گذاری پیدا می کنند و عدم وجود فروشنده باعث حداقل رشد 20 تا 30 درصدی در آنها می شود. لذا اینچین سهمی پیدا کردیم می توانیم روی آن سرمایه گذاری کنیم یا اگر داریم حداقل مدتی برای فروش صبر کنیم. به یک نکته توجه داشته باشیم بعضا داستان های قشنگی هم برای ادامه کسب بازده مطرح می شود.

3) بازارهای جهانی به سه گروه تقسیم شده. هر چیزی که مربوط به چین می شود اوضاع خوبی ندارد. مثلا قیمت کالاهای پتروشیمی زنجیره الفین، پلیمرها و متانول. در کالاهایی که اروپا در تولیدش به مشکل خورده خصوصا کالاهای نیازمند به انرژی، قیمت ها از کف فاصله گرفته اند و حتی امکان رشد دارند. کالاهایی که روسیه نمی تواند به اروپا بدهد و به بازارهای غیررسمی تزریق می کند فعلا نمی تواند وضعیت خوبی داشته باشد.

4) تلاشی در سطح سازمان بورس در جریان است تا با تغییرات در اساسنامه و مشخصات صندوق های ای تی اف دولتی، قیمت تابلوی آنها را به ارزش خالص دارایی ها برساند. تغییرات در مدیریت از دولت به بخش غیردولتی، واگذاری یونیت های ممتاز، امکان صدور و ابطال واحد و مدیریت فعال به جای مدیریت غیرفعال.

نمی توان گفت آیا این تغییرات می تواند به هدف رسیدن قیمت به ارزش خالص دارایی ها کمک خواهد کرد یا نه، اما در صورت تحقق این هدف بسیاری از اشخاصی که در این صندوق ها متضرر شدند و از بورس زده شدند شاید کمی التیام پیدا کنند و آن نگرش منفی به بورس در سطح جامعه بهبود پیدا کند.

5) گزارش عملکرد ماهانه شرکت ها در این روزها در حال انتشار است. هر چند معمولا ماه میانی فصل چندان مورد توجه قرار نمی گیرد اما در صورتی که شرکتی عملکرد مناسبی داشته باشد قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت. به همین دلیل پیگیری گزارش عملکرد شرکت ها می تواند فرصت های برای سرمایه گذاری و کسب سود داشته باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد