تحلیل بازار 22آذر1401

تحلیل بازار 22آذر1401

تحلیل بازار 22آذر1401

  •  تب داغ رشد دلار در بورس در روز جاری نیز ادامه پیدا کرد و ارزش معاملات خرد را به شدت افزایش داد. ارزش معاملات خرد به 6300 میلیارد تومن رسید. در سال 1401 تنها دور روز معاملاتی بوده که ارزش معاملات خرد، از این عدد بیشتر بوده. تداوم رشد نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین داغ شدن رقابت برای خرید دلار نیما باعث شده تا اکثر فعالان بورس از نگهداری نقد فراری باشند.
  • امروز تقریبا می توان گفت شدیدترین عکس العمل به رشد دلار را در بازار تجربه کردیم و بسیاری از سهم های فولادی، فلزی، پتروشیمی و غیره که مدتها گارد نزولی داشتند، تغییر فاز داده و با صف خرید همراه شدند. اکثر شرکت های هلدینگی و سرمایه گذاری که سهامدار دیگر سهم های بورس هستند نیز امروز مثبت شدند و صف خرید تجربه کردند.

معمولا زمانی توجه به سهم های کامودیتی محور و دلاری در بورس زیاد می شود، ارزش معاملات نیز رشد می کند.

  • #فولاد #فملی #کروی #نوری #شستا #وغدیر و دیگر سهم های هم گروه این صنایع که به نوعی بورس ایران را تشکیل می دهند امروز با رشد ارزش معاملات مواجه شدند و صف خرید و مثبت شدند. البته شدت عرضه در این نمادها هم بالا بود و تقریبا اکثر تقاضای موجود در نمادهای مختلف این گروه ها پاسخ داده شد.
  • از آنجائیکه این نمادها ارزش بازار بالایی هم دارند به همین دلیل شاخص کل رشد 3/2 درصد را در روز جاری تجربه کرد در حالی که شاخص هم وزن رشد به نسبت کمتر 2/3 درصد را به ثبت رساند. زمانی که دلار رشد می کنند هم درآمد و سود این شرکت ها رشد می کنند و هم از طرف دیگر ارزش دارایی های این شرکت ها نیز رشد قابل ملاحظه ای می کند.

بورس خصوصا در سهم های بزرگ و کوچک کامودیتی محور نسبت به بازارهای دیگر عقب ماندگی شدیدی داشت که در حال جبران آن است.

  •  در دو سال گذشته هر موقع تب بازار به شدت داغ شده است، معمولا با افزایش عرضه از سوی سهامداران حقوقی و حتی حقیقی ها بلافاصله شاهد تبدیل بازار به شدت مثبت به منفی ادامه دار بودیم.

به عنوان مثال در آخرین مورد زمانی که در 17 آبان امسال ارزش معاملات خرد به 6700 میلیارد تومان رسید و شاخص کل یک رشد 3/35 درصدی تجربه کرد، با اینکه بازار بعد از آن منفی نشد ولی برای مدت طولانی خصوصا در سهم های بزرگ در جا زد.

حالا امروز با رشد ارزش معاملات مجددا شاهد نگرانی در بسیاری هستیم که نکند مجددا شاهد درجا یا حتی کاهش قیمت ها در روزهای آتی باشیم و این تب تند سریع بخوابد.

بررسی متغیرهای کلان از جمله نرخ ارز، نرخ کالاها در بازارهای جهانی و همچنین سایر فاکتورهای تاثیرگذار نشان می دهد، هیجان خرید فعلی نمی تواند زودگذر باشد و خریداران به هوای پوشش تورم آتی در حال خرید سهم هستند و موج شروع شده ی فعلی ادامه پیدا خواهد کرد. حتی شاخص کل اگر 8 درصد دیگر نسبت به عدد پایانی امروز رشد کند، هنوز هیچ اتفاق خاصی انگار نیافتاده و کمی بورس خودش را با واقعیت های اقتصادی هماهنگ کرده است.

  • سیاستگذاری اقتصادی که بخواهد همه چیز را کنترل کند، در آخر از کنترل همه چیز درمانده می شود. اساتید می خواستند نرخ ارز، تورم، نرخ بهره، تامین کالاها، قیمت کالاها و همه چیز را طوری مدیریت کنند که آب در دل هیچ کس تکان نخورند. کار به جایی رسیده که همزمان هم نرخ ارز در حال رشد است، هم تورم شتاب گرفته، هم نرخ بهره به شدت رشد کرده و از طرف دیگر کالاهایی که بسیار گران به دست مصرف کننده می رسند، نایاب نیز شده اند.

یادش بخیر استاد صمت می خواست روی کالاها قیمت کارخانه را بزند تا تورم کنترل شود. بیان واقعیت های اقتصادی به منزله خوشحالی از آنها نیست. ای کاش چشم انداز بسیار خوشایند بود و ما با خوشحالی می توانستیم مثلا رشد اقتصادی بالا را پیش بینی کنیم و از تحقق آن خوشحال بشویم. تحقق پیش بینی روزهای بد مثل نفس کشیدن در آلودگی است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 9 نفر 4.7/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد