تحلیل بازار امروز7 اسفند1401

تحلیل بازار امروز7 اسفند1401

تحلیل بازار امروز7 اسفند1401

1) بورس امروز بسیار پرمعامله و پر گردش بود و پس از مدتها شاهد ارزش معاملات 16 هزار میلیارد تومانی و بیشتر بودیم. تمایل به خرید سهم های بزرگ دلاری کماکان در بازار زیاد بود و مثلا شستا بیش از 7 میلیارد سهم و ارزش 832 میلیارد تومان در معاملات خرد ثبت کرد. این اعداد برای مدتها قفل بود و اصلا بازار بعد از این حجم از عرضه مجددا سمت صف خرید نمی رفت. دلار بالای 50 هزار تومان باعث شده همه به سهام به دید دارایی فوق العاده ارزان نگاه کنند و به نظر می رسد مادامی که دلار در بازار آزاد بالاتر از 50 هزار تومان باشد، پتانسیل کشیدن شاخص کل به سمت بالای دو و دویست هزار محفوظ باشد.
البته کماکان بسیار در بورس با ریسک گریزی بالایی فعالیت می کنند و ممکن است سطح تعادلی 2400 با دلار 50 هزار تومانی در کوتاه مدت مورد اقبال بورسی ها قرار نگیرد ولی به هر حال این فروش ها و این نرخ ها در صورت های مالی شرکت ها خواهد نشست و بازار چاره ای جز حرکت به سمت این سطح قیمت با دلار 50 هزار تومان و بالاتر ندارد.2) دلار روند نمایی طی کرد و هر چه رشد کرد سرعتش بیشتر شد. از دیروز تا امروز هم یه کندل 5000 تومانی مثبت ثبت کرد تا رشد نمایی خودش را به حد اعلا برساند. امروز با جو فروش در بازار طلا و سکه و اخبار مذاکرات و همچنین تزریق بانک مرکزی به صورت مستقیم از طریق صرافی ها، دلار به یکباره در بعداز ظهر همه ی رشد دو روزه را پس داد. معمولا اصلاح های روندهای نمایی هم این شکلی است.

تا چشم باز می کنی از سقف قیمتی 10 درصد فاصله گرفته ای. امیدوارم و باید دعا کنیم فعلا این 60 هزار تومان سقف باشد و دلار کمی آرام بگیرد تا کسب و کارها و مردم بتوانند خودشان را با نرخ جدید تطبیق دهند. کنترل و تعادل در بازار دلار، فرصتی برای رشد و سرمایه گذاری مردم در بورس ایجاد می کند تا شاید کمی این قهر دو سال و نیم بهبود پیدا کند.

3) بارها و بارها تجربه شده است که وقتی سهم یا گروهی از بازار در صف خرید قفل می شود و به هوای آن صف خرید به سراغ خرید سهم های دیگر می رویم متضرر می شویم. ممکن است یک سهمی واقعا در بلندمدت وضعیت خوبی داشته باشد ولی اینکه به هوای داغی مثلا سهم های دلاری برویم سهم دیگری بخریم قطعا در کوتاه مدت به ضرر ما تمام می شود.

اگر مثلا می خواهیم سهمی غیر از سهم های به شدت مورد توجه بخریم، باید فرض کنیم جو هیجانی مثبت بر بازار حکمفرما نیست و با آن شرایط ببنیم آیا حاضر به خرید سهم مذکور هستیم یا نه. در غیر اینصورت قطعا در کوتاه مدت گرانخری می کنیم.

4) هنوز گروه های بزرگی از بازار خودشان را با نرخ جدید دلار تطبیق نداده اند. این شرکت ها دیر یا زود نرخ های فروش بالاتری تجربه خواهند کرد. اگر ترید سرعتی نیستیم و بیشتر با رویکرد خرید و نگهداری معامله می کنیم، بهتر است از الان به دنبال خرید اینگونه سهم ها باشیم. قاعدتا سهمی که هنوز تاثیرات مثبت رشد نرخ ارز را در خودش ندید و رشدی نکرده در شرایط فعلی کم ریسک تر و دارای پتانسیل بیشتر برای رشد است.

البته مثلا این خرید دو روز اخیر پالایشی ها با همین فرض بوده. خلاصه سرعت بالاست، اگر نمی توانیم این سرعت را تحمل کنیم، سراغ تریدهایی با سرعت پایین برویم و عجله نکنیم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد