تحلیل بازار امروز 9 خرداد 1402

تحلیل بازار امروز 9 خرداد 1402

تحلیل بازار امروز 9 خرداد 1402

بازار سرد، اخبار داغ

بعد از سفر سلطان عمان به تهران حالا اخبار و گمانه زنی های در مورد مذاکرات هسته ای و آزاد شدن پول های ایران در کشورهای مختلف مجددا در سرخط خبرها قرار گرفته است. گمانه زنی های مختلفی در مورد اختلاف های ایران و آژانس و همچنین منابع بلوکه شده در جریان است.

همین گمانه زنی ها و سرگیجه ناشی از آن باعث شده فعلا بورس و دیگر بازارها در یک انتظاری فرو بروند. نه به حرف خبرگزاری ها خصوصا از نوع داخلی می توانند اطمینان کنند و در قامت فروشنده در دلار و دارایی های پیرو از آن ظاهر بشوند و نه می دانند که آیا بازهم این صحبت ها بی نتیجه خواهد بود که با خیالت راحت از فرصت خرید استفاده کند.

به این ترتیب در یک روز انتظاری دیگر، ارزش معاملات خرد زیر 10 هزار میلیارد تومان بود و بجز سهم های پروژه ای خبر خاصی در بازار نبود.

اختلاف با آژانس

یکی از مسائلی که جلوی توافق بازگشت به برجام را گرفت، اختلاف ایران با آژانس در مورد سه محل مشکوک بود که ایران در مورد آنها توضیح خاصی نداشت.

این سه اختلاف به قدری جدی است که می تواند دلیلی برای قطع نامه آژانس علیه ایران باشد و زمینه را برای چکاندن ماشه و بازگشت پرونده ی ایران به شورای امنیت را ایجاد کند. ایران دنبال گرفتن امتیازی بدون توافق جامع است تا این داستان ها را حل و فصل کند و پرونده بیخ پیدا نکند.

احتمالا چیزی که ایران می خواهد دسترسی به 15 تا 20 میلبیارد دلار منابع بلوکه شده است که می تواند برای یکسال نیازهای ضروری را پوشش دهد. اما در هر صورت کم و کیف و بالا و پایین این توافق و اینکه چقدر از این منابع بلوکه شده آزاد خواهد شد و اصلا کجا در اختیار ایران خواهد بود مشخص نیست.

به همین دلیل هم است که بازارها سرگیجه گرفته اند و نمی دانند الان باید خریدار باشند یا فروشنده.

مورد عجیب آقای مپنا

امروز بعد از انتشار خبر پیشنهاد وزارت صمت به آقای علی آبادی مدیرعامل فعلی گروه مپنا، شاهد افزایش تقاضا در این نماد بودیم و بسیاری در بازار این رفتن ایشان از شرکت مپنا را مثبت ارزیابی کرده و اقدام به خرید سهام کردند.

احتمالا این تصور از آن نشات می گیرد که در دوره طولانی مدیریت ایشان بر مپنا، معمولا منافع سهامداران خصوصا سهامداران خرد چندان مورد توجه نبود و مپنا بیشتر تلاش می کرد تا تولید و ساخت نیروگاه در کشور را سرپا نگه دارد و با مطالبات سنگین از دولت به کارش ادامه دهد. سود شرکت اصلی این شرکت همیشه مدیریت می شد و تقسیم سود چندانی هم توسط آن صورت نمی گرفت.

حتی افزایش سرمایه هایی جذاب از محل تجدید ارزیابی یا تسعیر ارز نیز توسط این شرکت صورت نگرفته است. مپنا شرکت ارزشمندی است که البته در صنعتی فعالیت می کند که بیش از یک دهه است دولت دوستش ندارد. حالا باید ببینیم با تغییر مدیرعامل آیا واقعا شرایط این شرکت تغییر پیدا خواهد کرد یا نه. اما این نوع برخورد سهامداران با مپنا واقعا جالب بود.

پیش به سوی تعطیلات

هفته آتی نیمه تعطیل است، به همین دلیل احتمالا خیلی ترجیح دهند فعلا خرید جدیدی در سهام انجام ندهند خصوصا اینکه ممکن است روزهای پرخبری نیز در پیش داشته باشیم.

اخبار روزهای آتی و احتمالا سخنان مقامات و مسئولان کشور در سخنرانی های هفته ی آتی می تواند به بسیاری از سرمایه گذاران در مورد رابطه با تصمیمات سرمایه گذاری در ادامه ی سال کمک کند. از طرف دیگر بعید نیست برخی تصمیمات مثل ارز 28500 یا نرخ انرژی برای شرکت ها نیز در روزهای آتی نیز اتخاذ بشود. خلاصه اینکه وضعیت روند آتی بازار بعد از تعطیلات مشخص خواهد شد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 4.3/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. توضیحات عالی و مختصر بود

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد