تحلیل بازار امروز 9 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 9 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 9 اردیبهشت1402

 

21600 میلیارد تومان

1) به محض تحرک در بازار دلار و طلا، توجه به سهام خصوصا سهم های دلاری و صادراتی افزایش پیدا کرد و امروز شاهد ازاد شدن پتانسیل ناشی از این موضوع در بورس بودیم. رتبه های اول ارزش معاملات امروز یعنی فولاد، شستا، فملی، اهرم و فخوز نشان می دهد بازار امروز به نتیجه رسید که دلار 50 هزار تومانی هم یواش یواش به خاطره های پیوند خواهند خورد. امروز ارزش معاملات خرد به 21600 میلیارد تومان رسید و پس از مدتها شاهد چرخش بیش از 20 هزار همتی در بازار سهام بودیم.

البته از نظر تعداد کد فعال کماکان در کانال 500 هزار خریدار و 500 هزار فروشنده هستیم که نشان می دهد بیش از آنکه افراد جدید به جمع خریدار و فروشندگان اضافه شود، سرانه خرید و فروش رشد کرده است. در واقع ما کماکان شاهد تریدر و سرمایه گذاری حرفه ها و نیمه حرفه ها هستیم و خبری از آماتورها در بورس نیست. اگر هم باشد چندان قابل توجه نیست.

فروردین غیر تعطیل

2) بسیاری از گزارشهای عملکرد شرکت ها نشان می دهد میزان جنب و جوش در بازارها برای خرید کالاها، خصوصا کالاهای مصرف داخل به شکلی بوده که انگار نه انگار نصف فروردین تعطیل بوده و شرکت ها هم از نظر حجم فروش و هم از نظر مبلغ فروش اعداد چشم گیری را برای فروردین به ثبت رسانده اند.

معمولا جمع مبلغ فروش شرکت ها در فروردین نسبت به اسفند ماه حدود 30 درصد در شرایط عادی افت می کند، اما فرودین 1402 در بسیاری از صنایع شاهد افت نبودیم و در مجموع بازار نیز تقریبا مبالغ فروش اسفند تکرار شده است. احتمالا مجبور بشویم در تحلیل سود 1402 شرکت ها کمی از فاز احتیاط خارج شده و با مفروضات واقع بینانه تری سودها را تحلیل کنیم.

فلزات اساسی

3) امروز گروه فلزات اساسی بسیار مورد توجه بازار بود و اکثر نمادهای بزرگ و کوچک آن ارزش معاملات بالایی را به ثبت رساندند. تا اینجای کار گزارش فروردین نمادهای فولادی گروه فلزات اساسی نسبت به سایر نمادها گروه بهتر بوده است. اما بازار به هوای فرودین خوب این نمادها را نخریده است (که البته فرودین آنها نسبت به کلیت بازار چندان بهتر نبوده) به نظر می رسد چشم انداز مجامع و همچین رشد احتمالی نرخ فروش و حجم فروش در ماه های آتی باعث شده است توجه به نمادهای گروه فلزات اساسی بیشتر شود.

از طرف دیگر با توجه به فروش بورس کالا و همچنین آزادی عمل بیشتر در فروش ارزهای ناشی از صادرات، در شش ماهه گذشته اقبال به نمادهای گروه فلزات اساسی بهتر از صنایع مشابهی (از منظر وابستگی به دلار) مانند پتروشیمی و پالایشگاه و حتی کانی های فلزی بوده است. امروز پتروشیمی مثبت هم کم نداشتیم، اما ترس از مداخله های دولت در ارز ناشی از صادرات در این گروه کمی احتیاط در خریداران بوجود آورده است. اما در صورت تداوم شرایط فعلی و چشم انداز افزایش نرخ فروش، به نظر می رسد بهار صنعت فلزات اساسی، پتروشیمی و کانی های فلزی برای سهامدارانشان دلچسب خواهد بود. طبیعتا گروه هایی مثل زغال سنگ و صنایع شیمیایی نیز در همین زنجیره قرار می گیرند.

شیشه ای های جذاب

2) تولیدکنندگان شیشه از آن دسته سهم های نوسانی در درآمد و سود هستند که به هنگام تورم و روندهای صعودی عملکردهای خیره کننده از خود نشان می دهند و همانقدر در زمان رکود عملکرد بدی به ثبت می رسانند. دور دور تورم و افزایش رونق در بازارها ناشی از این ابرمتغیر اقتصادی است، و همزمان با افزایش مقدار تولید و فروش، نرخ های فروش این گروه هم افزایش پیدا کرده است. از آنجائیکه اکثر نمادهای این گروه زیر ظرفیت هستند، تورم و تقاضای ناشی از آن باعث جهش مقدار تولید و فروش نیز می شود. بعد از بازده قابل توجه نمادهای گروه تولید شیشه، کماکان شاهد خریدهای سنگین در این گروه هستیم. به این نکته باید توجه کرد اگر تورم آرام بگیرد، احتمالا بخشی از این فروش ها مجدد تحلیل برود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد