تحلیل بازار

تحلیل بازار امروز 8 تیر 1401

1) یک چهارشنبه کسل کننده و خواب آور، با ارزش معاملات 3600 میلیارد تومن. روی برخی نمادها حرکت های رو بالا در اواسط بازار شکل گرفت که چندان پایدار نبود. امروز هم حقیقی پول نقد کردند و با خودشان بردند. به نظر می رسد تورم ماه اخیر بقدری بالا بوده که احتمالا اشخاص حقیقی فقط پول نقد می کنند که هزینه ها را پوشش بدهند. هزینه سرسام آور اجاره و مواد غذایی و موارد مشابه. امروز گزارش معاملات خانه در تهران هم منتشر شد و مشخص شد حباب ملک در تهران باز هم بزرگتر شده است. محدودیت در عرضه آپارتمان خصوصا نوساز در شهر تهران باعث بوجود آمدن حباب عجیبی شده است که با همراهی جریان رسانه ای حامی این حباب مانند روزنامه اقتصادی معروف، هر روز اندازه ی حباب بزرگتر می شود و مردم زیر فشار ان خردتر.

2) در میانه های بازار کمی به نمادهای بانکی توجه افزایش پیدا کرد که البته در انتهای بازار با افزایش عرضه، نمادها به سر جای خودشان برگشتند. جالب این است که با وجود گزارش بسیار مطلوب نمادی مثل وپست که اندازه ی چندان بزرگی ندارد، بازهم عرضه های سنگین جلو عرض اندام خریداران را گرفت. همین وضعیت را مثلا دیروز در نماد تایرا هم دیدم. در کلا چون بازار روند صعودی ندارد، اگر نمادی مثبت شود یا کمی رشد کند از در و دیوار فروشنده بر سر آن اوار می شود.

 

3) از نمادهای لاستیکی هر روز یکی صف خرید می شود. امروز نوبت پاسا بود. صنعت لاستیک و شوینده در یک سال گذشته تحت ظلم ترین صنایع کشور بودند و می توان گفت وزارت صمت بالاترین ظلم را در حق این دو صنعت کرده. همین مساله باعث شده یک پتانسیل خفته در این دو صنعت بوجود بیاید. هر موقع وزارت صمت به نتیجه برسد که با وضعیت فعلی امکان ادامه راه وجود ندارد و شاهد نایابی این اقلام در بازار باشیم، آن موقع پتانسیل رشد این نمادها آزاد می شود.

 

4) دیروز و امروز کمی قیمت های جهانی کامودیتی ها افزایش پیدا کرد و تثبیت شد. دوباره رسیدیم به آخر هفته. امیدواریم این اخرهفته مانند دو آخر هفته قبلی برای بازارهای جهانی کامودیتی تلخ نباشد و کمی از افت ها جبران شود. از طرف دیگر علی رغم همه خبرها در مورد مذاکرات و شروع مجدد آن، دلار آزاد به زیر 30 هزار تومن نرفت. و مجددا به حدود 31 هزار تومن برگشت. نه مذاکراتی شروع می شود که آثار مثبت آن را در بازار ببنیم و نه دلار نیمایی رشد می کند که حداقل شرکت های صادراتی از این منفعت از دست رفته بهره مند شوند. در حال نزدیک شدن به دوره دو ساله انتظار برای تعیین تکلیف پرونده برجام هستیم. امیدواریم آخر این داستان بالاخره به توافقی منجر شود تا کمی زندگی بهتری داشته باشیم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد