تحلیل بازار امروز 8 بهمن1401

تحلیل بازار امروز 8 بهمن1401

تحلیل بازار امروز 8 بهمن1401

1) در دو نیم سال گذشته و بعد از فروپاشی آن حباب معروف هر زمان بازار خواسته یک سر و شکلی بگیرد، تیری از غیب بر پیکرش فرود آمده و باعث شده موج وحشت و فرار از بورس شکل بگیرد. البته در سه بار قبلی که دچار تیر غیب شدیم، به دلیل اینکه قیمت دلار پایین بود با به شکلی می شد صبر کرد. اما این بار در شرایطی که دلار نسبت به پیک سال 99 حدود 50 درصد بالاتر است، تیر غیب دردش خیلی بالاست. در چندمین روزی که شاهد خروج سنگین حقیقی ها از بورس بودیم، ارزش معاملات نیز کاهشی بود و در حدود 7100 میلیارد تومان ثبت شد.

2) بازار معمولا با جو عمومی معامله می کند خصوصا بازاری که وزن معامله گران روزانه در آن نسبت به سرمایه گذاران بلندمدت سنگین تر است. همین باعث می شود شرایط موجود پیش بیاد.

خیلی از شرکت ها محصولات خودشون در بورس کالا می فروشند. زمانی که نرخ کالاهای معامله شده در بورس کالا برای این شرکت ها را در اکسل وارد می کنیم، سود چهارفصل آتی این شرکت ها به گونه ای می شود که پی به ای آینده نگر آنها عمدتا بین 3 تا 4 در می آید. البته این با فرض تداوم نرخ های موجود است که البته می دانیم باتوجه به چشم انداز بازارها امکان رشد قیمت بیشتر نیز وجود دارد. لذا یکی از راه های آرامش پیدا کردن در بازار می تواند بررسی اینگونه نماد و انتخاب گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری است.

3) دلار به سقف برگشت و فعلا در حال معامله در همین محدوده است. اگر صرفا معاملاتی نگاه کنیم این سقف برای سومین بار در حال تست شدن است و ضعف در آن می تواند نشانه ای از عدم شکسته شدن و احتمال اصلاح در آینده ی نزدیک باشد. اما وقتی این فرض را به موضوع اضافه می کنیم که بانک مرکزی در حال مداخله ی سنگین است، حس قدرت در سمت تقاضا به آدم دست می دهد. به هر حال با این همه فروش ارز 5000 تایی، ربع سکه و سکه بایستی یک فاصله ای از سقف ایجاد می شد. در واقع تحلیل رفتار در این سطح بسیار سخت شده است.

4) مدتی است تراز پولی حقیقی را برای تشخیص جو بازار مورد بررسی قرار نمی دهم. در واقع تجربه دو سال 7 ماه گذشته به ما نشان داد تراز پولی حقیقی مثبت (ورود پول حقیقی) یا منفی (خروج پول حقیقی) معیار مناسبی برای پیش بینی روند معاملات در روزهای آتی نیست. اخیرا فاکتوری که به آن توجه می کنیم تعداد کد خریدار و فروشنده و همچنین سرانه های خریدار و فروشنده است. دو روز است که تعداد کد خریدار کمتر از کد فروشنده است و هم زمان سرانه خرید نیز کوچکتر است سرانه فروش است.

علامت نامناسب دیگر کاهش تعداد کد خریدار از میانگین 320 هزار کد به 240 هزار کد در روز جاری بود. اگر اخباری پیرامون برطرف شدن نگرانی بازار در مورد سه موضوع چالشی عرضه خودرو در بورس کالا، تعدیل مثبت نرخ نیما و تغییرات در بودجه دولت به سمت منطقی شدن منتشر نشود، احتمال دارد این روند از جذابیت افتادن بورس تشدید شود. فردا و پس فردا ببینیم چه می شود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد