تحلیل بازار امروز 7 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 7 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 7 تیر 1402

 

تکذیب و تکذیب

یک جایی می خواندم که اگر دولتمردان نتوانند تصمیمات درست بگیرند، قطعا آن جامعه به عقب خواهد رفت و امکان توسعه و افزایش رفاه میسر نخواهد شد، اما اگر تصمیم درست نگیرند و همین تصمیم نادرست گرفتن را هم آن بتابانند که آخرش شانه از آن خالی کنند، در نهایت به جای پس رفت، آن جامعه نابود خواهد شد.

بورس امروز منفی شروع شد، بعد خبری آمد که مصوبه نرخ گاز فلان لغو خواهد شد که البته خبر تکمیلی لغو هم نیامد ولی بازار بهتر از شروع بسته شد. متاسفانه این مدل تصمیم گیری باعث می شود در نهایت هم به واسطه گرانفروشی دولت سود شرکت ها از بین رود و هم فرایند فرسایشی باعث از چشم افتادن کلیت بورس می شود.

در واقع اگر مثلا همان آذر می گفتند که نرخ گاز برای خوراک این عدد و برای سوخت این عدد و همینی که است، بالاخره همان موقع یک منفی در نمادهای متاثر اتفاق می افتاد و همه تکلیفشان معلوم می شد. الان هم همین است.

من مطمئن هستم در پس داستان یک تصمیم گرفته اند و هر چه است اجرا می کنند، این تایید و تکذیب و تفسیر قطعا وضعیت را بدتر می کند تا بهتر. ارزش معاملات هم به حدود 5700 میلیارد تومان رسید که نشان از تعمیق رکود دارد.

دولت های اول

دولت رئیسی با شعار حمایت از بورس شروع به کار کرد، البته مشخص بود این شعار به دلیل کسب رای از سهامداران متضرر در سال 99 بود. در همان اوایل این دولت، یکی از دوستانی که مسئولیت پذیرفته بود چند پیشنهاد برای حمایت از بورس از بنده خواست.

پیشنهادهایم مشخص بود، به حداقل رساندن قیمت گذاری دستوری، سیاست انرژی مبتنی بر واقعیت ( نه ارزان فروشی و نه گران فروشی)، عدم مداخله در روندهای مثبت و منفی بورس و عدم ورود غیرقانونی به مدیریت شرکت ها.

به مساله ی سیاست های پولی اصلا ورود نکردم چون واقعا تعیین درست این سیاست باید براساس اقتضای کلی اقتصاد باشد تا بورس. حالا شما می توانید با مرور عملکرد دولت اول آقای رئیسی متوجه شوید چقدر شعار داده شده دنبال شده. البته حدودا همین برخورد در دولت های اول قبلی نیز وجود داشته است.

ماهانه های سوخته شده

به دلیل شرایط نامطلوب اعتماد به بازار، چندان توجهی به عملکرد شرکت ها در گزارش های ماهانه نشد. احتمالا اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، این عدم توجه به گزارش های فصل بهار نیز اتفاق خواهد افتاد. این عدم توجه این فرصت را بوجود می آورد تا ما بتوانیم با زمان بیشتری نمادها را بررسی کنیم و بهترین آنها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم.

معمولا انتخاب سهم های بنیادی مناسب در شرایط عدم اعتماد کامل به دلیل روحیه فروش توام با فرار نتایج خیلی خوبی می دهد و می توان اصلاح پرتفو مناسب در بازه 6 تا 12 ماه آتی سود خیلی خوب کسب کرد.

به عنوان مثال مثلا می توانید نماد سفانو را در سال گذشته نگاه کنید. در یکی از پنیک ها نماد 15 درصد اصلاح می کند و با وجود شرایط بنیادی خوب، فروشندگان زیادی در سهم ظاهر می شوند. بعد از 6 ماه از آن پنیک سهم تقریبا 3 برابر شده است.

از این دست سهم هایی که مثلا انتظار رشد سودآوری خوب در سال جاری از آنها دارید، زیر چشم داشته باشید و در قیمت مطلوب اصلاح پرتفو انجام دهید. ما هم سعی می کنیم نمادهای مختلف را بررسی کنیم تا شاید به شما کمک کند.

 

داده هایی که نمی بینیم

ما چون علاقه داریم سریع به نتیجه برسیم (برای صرف انرژی کمتر) معمولا اخبار و داده های کلی را به همه ی جزئیات تسری می دهیم و تصمیم خودمان را میگیریم. مثلا تا می شنویم خوراک پتروشیمی گران شد، همه نمادهای پتروشیمی را می فروشیم.

یک مثال پیشرفته تر همین موضوع وکیوم باتوم یکی از محصولات گروه پالایش بود که امروز به آن پرداختیم. وقتی می شنویم قیمت پایه فرآورده های ویژه نفتی با دلار 28500 تعیین می شود، فرض می کنیم کلا محصولات با این نرخ فروش می رود و خودمان را راحت می کنیم.

بعدا که در جزئیات وارد می شویم، متوجه می شویم مثلا وکیوم باتوم اینگونه نیست. یا مثلا شاوان بخشی از محصولاتش را خودش صادر می کند و طبیعتا نرخ دلار آن صادرات حدود 40 هزار تومان می افتد. این جزئیات بعضا تاثیر بسیار بزرگی دارند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد