تحلیل بازار امروز 6فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 6 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 6 فروردین 1402

 

این هسته ی لعنتی

1) قرار بود زمانی که حجم معاملات بالا رفت و به اصطلاح تراکنش در هسته افزایش یافت، سامانه ی معاملات کرش نکند و بدون مشکل به کار خودش ادامه دهد. اما امروز هسته ی معاملات فرابورس هنگ کرد و یاد و خاطره ی روزهای هنگی را زنده کرد تا به این راحتی به شاخص بالای 2 میلیون عادت نکنیم. به نظر من بدترین اتفاق برای بورس هنگ کردن سیستم معاملات و سایر سامانه های مرتبط است. اصلا عدم اطمینان و حس ترسی که این اتفاق به سهامدارن می دهد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

ذهن آدم 1000 جا می روند. از تصور توطئه تا ترس از دست دادن دارایی و 1000 جور ریسکی به یکباره جلوی چشم آدم رژه می رود. در یک روز که موتور معاملات بازار نیم سوز بود ارزش معاملات خرد به 8500 میلیارد تومان رسید که با این وضعیت باز هم خوب بود.

پالایشی های قوی

2) علی رغم اینکه امروز هنگ کردن سیستم معاملات ذهن بازار را به هم ریخت و بعد از مدتها شاهد صف فروش در برخی نمادها بودیم (که البته قابل توجه هم نبودند و به نظر نمی رسد ادامه دار باشد) امروز در نمادهای پرتراکنش پالایشی ها بسیار خوب معامله شدند و حتی در انتهای بازار نیز تقاضا برای آنها افزایش پیدا کرد. نکته مهم در مورد نمادهای پرتراکنش این است که بعید است هیچ کدام از این نماد به شکل قفل صف خرید و بدون عرضه رشد کنند. اصلا افت اینها در دو سال گذشته همراه با معاملات سنگین بود.

رشد اخیر فولاد و فملی هم همیشه همراه با عرضه و بسیار پرحجم بود. خلاصه اینکه معیار صف خرید یا عرضه صف خرید را نمی توان برای این نمادها دلیل خرید یا فروش قرار داد و بایستی براساس تحلیل بنیادی که نسبت به نمادهای مختلف پالایشی داریم، نسبت به خرید، نگهداری یا فروش آنها تصمیم بگیریم. در هر صورت به نظر می رسد به لحاظ بنیادی نمادهای پالایشی در محدوده ی جذابی هستند که بورسی ها فعلا ترجیح می دهند آنها را بیشتر بخرند تا بفروشند.

ترس از ریزش

2) دیروز به موضوع اثر روانی سطح عدد 2 میلیون واحد اشاره شد. اساسا رسیدن شاخص به عدد 2 میلیون واحد چه از منظر بنیادی و چه از منظر تکنیکال (البته اگر براساس تحلیل ذیل مباحث تکنیکال عدد 2 میلیون واحد مقاومت یا حمایتی باشد قضیه فرق می کند) اهمیت خاصی ندارد ولی به لحاظ روانی عدد دو میلیون واحد برای بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران اهمیت دارد.

شاخص کل بورس پس از بیش از 750 روز مجددا بالای دو میلیون واحد را دید. دفعه قبل که به این حدود رسیده بود یعنی در مرداد 99 چندان دوامی نتوانست بیاورد و بعد چند روز سریع به زیر 2 میلیون واحد برگشت. حالا این سطح جدید شاید در برخی ترس از ریزش ایجاد کند و تمایل به فروش سریع و رنج منفی را بیدار کند. بورس به لحاظ بنیادی الان گران نیست و حتی در نمادهای زیادی کماکان ارزان است. نگران نباشیم و از روند صعودی لذت ببریم

حجم کم در اپشن

 

4) بجز اپشن های گروه خودرو، بقیه اپشن ها حجم قابل توجهی ندارند حال آنکه با قیمت های خوبی در حال دست به دست شدن هستند. اگر اهل ریسک کردن و خرید  و فروش اپشن هستید بد نیست به این نمادهای کم حجم سر بزنید و با انتخاب گزینه مناسب در سمت خرید به قصد اهرم زدن حاضر شوید. اپشن های #شستا #شپنا #وبملت و برخی نمادهای بزرگ و پرتراکنش به قیمت های مناسبی خرید و فروش می شوند که برای ریسک پذیران می تواند مطلوب باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد